Inredningstips för hundrum

Lena

Trådstartare
Ska bygga ett litet rum i en befintlig byggnad som ansluter till min nybyggda hundgård så vovven ska ha möjlighet att gå in i ett uppvärmt utrymme när han är ute i hundgården. Kommer bli runt 6-8kvm, full takhöjd. Nu undrar jag vad ni skulle prioritera för "inredning" i ett sådant rum? Och vilken typ av belysning? tänkte sätta in nån liten ljuskälla då det inte kommer finnas något fönster och vovven min inte är så förtjust i mörker.
Hjälp mig inreda så Kenzo får lite lyxigt när han ska vara hemma själv:laugh:

Sv: Inredningstips för hundrum

Om det är en ensam hund skulle jag nog ställa in en skön mysfotölj!
Ang belysning skulle jag nog satsa på taklampa, behövs ju inte vara så stark styrka, tänker på säkerhetssynpunkt.
Jag skulle inte vilja ha en lampa med sladd som hunden kan välta, eller gnaga på sladd..
Kanske nån matta på golvet eller så:)

Lysrör med tillräcklig ip-klass och spån eller halm på golvet. Inget mer.

Hundhus ska vara enkla att städa och inte innehålla mattor eller möbler som hunden kan äta upp och bli sjuk av. Spån eller halm ger en ljus känsla och är mysigt för hunden att gräva runt i.

Men om man har en hund som inte gräver eller käkar sönder möblerna, och dessutom kan gå ut för att göra sina behov så är ju knappast halm nödvändigt?

De flesta hundar gillar att bädda runt lite i sin lya och då är halm och spån mycket mer lämpligt. Filtar, soffor, fåtöljer och annat är inte alls lika krafs- och bäddvänligt. Halm och spån blir dessutom betydligt varmare att gosa ned sig i än någon filt eller möbel. Det är dessutom ett hundrum som ska inredas och inte ett vardagsrum. Se det ur hundens perspektiv.

Utehundar tenderar dessutom att bli ganska så smutsiga och speciellt spån hjälper till att torka upp och hålla dem lite renare. Och betydligt enklare att städa än att dammsuga bort lager med grus och lera från mattor och möbler.

Man får nog se det efter individ med andra ord, båda mina väljer soffan framför kryp-in, och ingen av dem bäddar åt sig.

Gräver och bökar runt gör de bara när de ska gömma godsaker för varandra:angel:

Köper dock att det är onödigt arbete att dammsuga soffor efter skitiga hundar!

Fortsätt gärna med mer tips. Har tänkt mig nån typ av soffa/fåtölj eftersom Kenzo oftast sover i soffan här hemma. Halm/spån är säkert bra att gräva i men det blir inte aktuellt eftersom jag ska kunna hämta in han på eftermiddan utan att behöva sanera pälsen i nån timme innan han e ren nog att gå in. Fastnar tillräckligt mycket spån i pälsen när vi är i stallet...

Funderar på om jag ska ordna nån typ av leksaker eller om jag ska nöja mig med pinnar som e favoritsysselsättningen när vi är ute och leker.

Mina uppskattar att få en kong med godisbitar eller frusna märgben när de ska vara ensamma en stund. Ofarliga leksaker som håller dem sysselsatta ett tag. Kanske kan vara nått?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka