Sv: Inredning kaninbur/rum?
Torv är utmärkt grävmaterial för kaniner, dammar inte mer än kutterspån heller, men då det är mörkt syns dammet däremot bättre vilket kan vara en stor nackdel inomhus... I övrigt är det enligt min erfarenhet mycket bättre än kutterspån - inga retande ångor, svalkar bättre, kaninerna föredrar det, jag med min spån(kontakt)allergi kan hantera det med bara händer utan problem, hålls fräschare, är lättstädat ("klumpar" sig när det blir blött) etc.
Mina kaniner tycker för övrigt väldigt mycket om att rycka, slita, bita, riva och gräva i trasmattor/filtar/tygtrasor etc. (I alla fall honan, som får sina ryck ibland och morrar, studsar runt och förstör allt hon får syn på..
)
En papplåda kan de ha mycket roligt med. Tugga sönder, riva sönder, sitta på/i, flytta runt på.. mat som ger miljöberikning kan vara kvistar med löv, blåbärsris, en kruka med ruccola.. eller varför inte en liten låda med en grästuva med jord och allt utifrån?
Stubbar/tjocka grenar/vedklabbar blir trevliga små hinder samt tuggleksaker, en upp-och-nervänd hink eller större kruka blir en finfin utkiksplats, "tomma" toapappersrullar är kul att slänga runt omkring, samma sak med kottar och ihopskruttat tidningspapper, tuggvänliga hundleksaker kan vara intressant, en lite större brödkorg/liknande blir med en liten filt en mysig säng, en hel tidning (utan stiften) förvandlas snabbt till en massa småbitar spridda över golvet..