Inredning kaninbur/rum?

DarkInNight

Trådstartare
Idag är det storstädning av kaninrummet, allt gammalt åker på tippen!

Jag kommer ha en höhörna och två lådor till toaletter, men sen då? Vad kan jag mer inreda med så de får stimulans?

Rummet är på ca 3x3 meter och det bor två kaniner där.

Har ett bord på 1x1 meter jag tänkt kapa benen på så de kan sitta ovanpå och under :)

Tips!? :)

Sv: Inredning kaninbur/rum?

Hur stora kaniner har du? Mina små pajsare har förutom ett hus även gjutrör i papp i sin utehage, det tycker de är skitkul att knata igenom. :laugh:

Tunnlar av olika slag borde vara stimulerande, simulerar gångar.

Kanske även något "hinder" som de får skutta över för att komma till ett annat ställe ?

Olika sittställen, lecablock kanske ?
En ogiftig växt att gömma sig under/bakom ( alltså låg kruka ) ?

En hög med jord verkar de gilla att sitta i, svalt antar jag men vet inte hur funktionellt det är inomhus :)

En lite större "gräs"plats som de kan äta "växande" gräs från ?
Tex kan man odla lite eget gräs i en låg låda men det funkar väl dåligt på vintern.
fast då finns ju inget gräs i naturen heller å andra sidan....

Kanske en sån där pallkrage som man kan göra en trappa upp och ner till, eller ett par hål/öppningar, där kan man ev göra en liten håla med tak eller en labyrint som de kan krypa genom, ungefär som till en håla i naturen....

Svarar båda.

Det är två dvv, en ganska liten hane och en rejälare hona. Båda i bra form dock :)

Gjutrörs-wellpapp-rör, jag gissar på att inköpsstället är byggvaruhus?

Hrm, lecablock, smart! Då kan jag bygga lite gångar och de kan även skutta över!

De får komma ut ett par gånger i veckan och får beta då, men ska klura lite på en betes-hörna.

Har en önskan om att kunna bygga en grävplats till honan, hon älskar att gräva gångar och skita ner sig :love: . Men jag vet inte hur jag ska fixa det rent praktiskt, någon av dem kommer med all sannolikhet att utföra toalettbestyren i grävlådan så därför måste det vara något som är lättömt och enkelt att rengöra. Har klurat på en låda full med torv.. ska klura vidare.

Idag har jag kapat benen på ett köksbord som jag ställt in iallafall, det uppskattades som sitta på och under :)

Men jag ska börja tänka mer åt labyrint-stuket!

Ang att göra en gräv"grop".

Kanske det går att använda sig av en pallkrage, eller två för att få mer höjd om det behövs, och helt enkelt lägga hö i ? Eller halm.....

Jag tror torv blir väldigt dammigt för kaniner, kanske sätter sig i ögonen och framförallt pälsen.
det blir skitigt.....

En liten kattlåda med jord i kanske uppskattas att sitta i och krafsa lite...
Ha en till kattlåda med sågspån/kattströ så kandke de kan lära sig skilja på vilken som är toalett :)

Gjutrörs-wellpapp-rör, jag gissar på att inköpsstället är byggvaruhus?

Japp. Går på några tior och är förvånansvärt hållbara. :)

En rejäl gren (modell mindre träd) av lämpligt trädslag kanske kan vara lämpligt att ha och gnaga på?

Senast ändrad:

Här ska inte krafsas, här ska GRÄVAS :D , så jag tror att en kattlåda blir för litet. I dagsläget har de två toalettlådor som är fyllda med hampaströ, en i normal kattlådestorlek och en stor plastback och dessa är för små för riktigt grävande.
Ute gräver hon tunnlar och jag vill att hon ska kunna få gräva ordentligt, inte bara lite krafsande i en - två dm tjockt strö.

Får fundera vidare hur jag ska kunna lösa det här med grävandet :)

Perfekt, billigt är trevligt! det ska införskaffas.

Haha, sist jag skulle ta in en gren till fåglarna undrade sambo om jag kapat hela trädet :devil: .
Problemet brukar vara att få in trädet (ja, ehrm, pinnen), vi har ganska smala dörrar i huset :mad:

Japp. Går på några tior och är förvånansvärt hållbara. :)

En rejäl gren (modell mindre träd) av lämpligt trädslag kanske kan vara lämpligt att ha och gnaga på?

Bra tips, ska jag oxå införskaffa till Pelle :)

Undrar lite över vad som kan vara lämpligt trädslag.
jag har lagt in äppleträdsgrenar men han verkar inte intresserad av dem ?
Vad kan man annars ge kaniner i grenväg ?

Fruktträd, som päron eller plommon. Far min sköter den biten, den trädgården går man inte och nallar grenar i hur som helst... :p Blad (och bär) från bigarråträdet tycker de om, men det är väl inte ett träd man beskär, normalt sett. :)

Torv är utmärkt grävmaterial för kaniner, dammar inte mer än kutterspån heller, men då det är mörkt syns dammet däremot bättre vilket kan vara en stor nackdel inomhus... I övrigt är det enligt min erfarenhet mycket bättre än kutterspån - inga retande ångor, svalkar bättre, kaninerna föredrar det, jag med min spån(kontakt)allergi kan hantera det med bara händer utan problem, hålls fräschare, är lättstädat ("klumpar" sig när det blir blött) etc. :)

Mina kaniner tycker för övrigt väldigt mycket om att rycka, slita, bita, riva och gräva i trasmattor/filtar/tygtrasor etc. (I alla fall honan, som får sina ryck ibland och morrar, studsar runt och förstör allt hon får syn på.. :p)

En papplåda kan de ha mycket roligt med. Tugga sönder, riva sönder, sitta på/i, flytta runt på.. mat som ger miljöberikning kan vara kvistar med löv, blåbärsris, en kruka med ruccola.. eller varför inte en liten låda med en grästuva med jord och allt utifrån?

Stubbar/tjocka grenar/vedklabbar blir trevliga små hinder samt tuggleksaker, en upp-och-nervänd hink eller större kruka blir en finfin utkiksplats, "tomma" toapappersrullar är kul att slänga runt omkring, samma sak med kottar och ihopskruttat tidningspapper, tuggvänliga hundleksaker kan vara intressant, en lite större brödkorg/liknande blir med en liten filt en mysig säng, en hel tidning (utan stiften) förvandlas snabbt till en massa småbitar spridda över golvet..

Vi har ett plommon och äppelträd som kaninen brukar få grenar ifrån. (mycket uppskattat!) :)

vi har tyvärr inte tillgång till fruktträd,men våra kaniner gnagar gjärna på vide.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
557
S
Övr. Djur Nu bor min kanin i en vanlig kaninbur som man köper i affären. Jag fick iden idag att man kanske skulle kunna bygga en lite större bur...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: FjantaZ
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar