Jag skulle gärna vilja ha förslag och synpunkter på möjligheten att inreda stall i en byggnad på 8 x 12 m, byggd av lecablock med vitkalkad ytterfasad. Det är högt i tak, inget loft och det finns heller inga innerväggar. Golvet är gjutet, takhöjd ca 6-7 m, hyfsat många fönster. Tanken var att ha 4 boxar på varje sida om en 2-2,5 m stallgång. Typ u-profil med lösa plank i eller något liknande. Hur gör man med innerväggar, behövs de? Eller kan man kalka på lecablocken? Hur fäster man lämpligast stålprofilerna (ramarna)? Byggnaden saknar fn vissa fönster och dörrar (det är bara tomrum där, hur löser man det praktiskt med att sätta in fönster, få rätt storlek osv, kan man måttbeställa eller vad är standardmått?) Och hur kan det ha påverkat byggnaden inuti med väder och vind när det har stått öppet?
(Jag är totalt okunnig i byggteknik, ska rådfråga med en snickare som ska hjälpa oss, men vill gärna ha synpunkter från hästfolk).
Funderar också på att iordningställa boxar i en stor lada ca 10 x 15 m. Där är träväggar också högt i tak, ca 4 m. Men det är bara jordgolv och inga befintliga fönster. Behöver man gjuta golv ur miljösynpunkt eller är det tillåtet att ha jordgolv? (byggnaden ligger högt och det är dränerad grusmark runt om) Och hur löser man det smidigast i så fall? Alternativet är att använda den som lösdrift/ligghall.
Är det någon som har fiffiga idéer och lösningar?
(Jag är totalt okunnig i byggteknik, ska rådfråga med en snickare som ska hjälpa oss, men vill gärna ha synpunkter från hästfolk).
Funderar också på att iordningställa boxar i en stor lada ca 10 x 15 m. Där är träväggar också högt i tak, ca 4 m. Men det är bara jordgolv och inga befintliga fönster. Behöver man gjuta golv ur miljösynpunkt eller är det tillåtet att ha jordgolv? (byggnaden ligger högt och det är dränerad grusmark runt om) Och hur löser man det smidigast i så fall? Alternativet är att använda den som lösdrift/ligghall.
Är det någon som har fiffiga idéer och lösningar?