Inreda liten sadelkammare

_Runaway_

Trådstartare
Vi ska bygga ny sadel- och foderkammare till våren, och jag funderar lite på hur man inreder sadelkammaren på ett bra sätt. Det är fyra hästar i stallet och det blir ju en del utrustning, jag är väl värst med mina två hästar.
Hur som helst, vi har funderat lite på att ha typ garerober, så varje häst har en egen. Men undrar om det blir för trångt och bökigt? Fördelen är ju att man kan låsa in sina grejer och slippa tjafs om vem som lånar eller tar av någon osv.
Hur skulle DU vilja ha det om du ställde din häst i stallet?
Alternativet vore kanske att ha så alla har ett visst antal sadelhängare och krokar på väggarna. Men det är ju det här med övrig förvaring, benskydd, lindor, schabrak, flaskor, skötselsaker, täcken..
Jag uppskattar att sadelkammaren kommer bli 2.5*4 meter (det är en modul som ska byggas till vid stallet, vi kan inte justera storleken själva).

Har ni förslag på smarta förvaringar för alla grejer? Större täcken som inte används för tillfället får nog förvaras på ett annat ställe vi har, för att inte ta över hela sadelkammaren.

Visa gärna bilder på hur ni har löst det i eran sadelkammare :laugh:
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

En idee till övrig förvaring är att kanske ha en byrå där varje häst har vars 1 eller 2 lådor (beronde på byrån)
Där man kan lägga allt överigt!
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

är det ditt stall? familjens stall eller har ni inackorderingar?
är det många olika hästägare kan det vara smart att varje häst/ alt hästägare har en garderob där man samlar sina saker. det har vi haft i ett inackorderingstall. då blir det inget bråk och det ser snyggt och städat ut. och sen varsin sadelhängare och tränshängare. ska man ha det "vanligt inrett" är det svårae att samsas och blanda sina saker. tänk på att ha någonstans att hänga utetäckena när de är fulla av dynga och våta...
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

Ja det är vårat eget stall, fyra oxar och för närvarande är det jag plus två hästägare till.
Ja det vore kanske smidigast med en varsin garderob, jag vet sen tidigare att det tyvärr är svårt att få folk att förstå att man låter bli andras grejer..
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

jag var och kollade på ett stall där dom hade på en väg sadelhängarna uppsatta en per häst, och så under varje hängare stod det en sådan ställning med trådbackar. och så hade dom varsina hängare bredvid sin sadel. detta är väl en bra lösning för de vardagliga grejerna man använder och vill ha framme, men räcker ju inte till alla grejer.
sen tror jag dom hade sina skåp/lådor etc på loftet...

men med detta blir det ju ganska smidigt och städat i sadelkammaren och alla får "sitt eget" :) detsamma med varsin garderob!
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

vissa har väldigt svårt att förstå vad som är mitt och ditt..
nu när jag har eget stall och ska hyra ut 3 boxar jag jag faktiskt gjort så att jag har en egen sadelkammare och de andra får en egen.

så nått låsbart är nog att rekomendera där var och en kan låsa in saker som de är lite extra rädda om.

när jag hyrde in min förra häst i ett stall, vi var bara 4 hästägare där och vi delade på alla sysslor och hade jättebra stämning i stallet.
men en dag när jag kom och skulle rida min häst, jag sadlade och skulle hämta tränset, då var mitt träns borta!!
det var ju bara o ta av sadeln o släppa ut hästen igen.
efter ett tag så kom en stallkompis ridande på sin unghäst, med mitt träns!!

Jag lånade mitt träns, hoppas att det inte gör nått.
mitt träns gick sönder när vi skulle lasta o åka hem från träningen igår kväll och jag har inte hunnit köpt något nytt än, sa hon då.

den hästen har sönder ett träns varje gång de ska försöka lasta, så de borde ha köpt på sig ett lager träns..

visst hade hon fårr lånat mitt om hon frågat, men bara o ta mitt sådär så inte jag kunde rida, då blev jag sur, dessutom hade hon även mitt bett, hon hade inte ens bytt o tagit sitt bett.
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

Jag ska ha gardroer... cm höga så att det får plats så mkt som möjligt. 1m breda och låsbara. Precis som du- fast här försvinner peppar peppar inget...
Jag vill ha rent o snyggt runt mig...
Eftersom det är såpass mkt högre tak tänker jag ha lådor med lock ovanpå till täcken som inte används just för säsongen...
Jag ska ha uteboxar så jag funderar på att bygga en låda utanför varje box där man kan ha en grimma, grimskaft och ev lindor o sånt... Tänk som en equilineväska till boxdörren....
inne i gardroben ska jag ha många trådbackskorgar. och sadlen ska absolut hänga där inne. Byxhängare till schabraken...
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

Garderob till varje häst hade jag satsat på, och sen sadel och träns utanför längst en annan vägg
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

kistor, garderober eller hyllor (såna i trä som kostar typ 250 på jysk) är bra tycker jag! jag har det, och sen en gammal gedigen ek-byrå :love: och har en till som jag ska flytta in.

bra tips är att kolla på blocket eller i lokaltidningen, där kan man köpa garderober och skåp till rimligt pris.:)
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

Hur stor garderob tycker ni man "ska" ha? Förutsatt att sadel och tränshängare inte hänger i denna.
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

Vi har en sadelkammare med ungefär samma mått. Det är 6 hästar som delar på sadelkammaren, finns 7 garderober.
Jag skulle helt klart satsat på garderober! Det är inte fint med öppna fyllor.
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

Nu har jag och pappa förhandlat med varandra, och jag vann :angel: Nu gäller följande; TVÅ såna här utrymmen blir sadelkammar,e och det lilla utrymmet i mitten blir foderkammare (finns inte större behov för det). Vilket betyder att jag får en egen sadelkammare och de två inackorderingarna får dela på en :) Det blir nog väldigt bra, och gott om utrymme!
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

ett klokt beslut tycker ja, så har jag och är väldigt nöjd, då får jag ha mina saker ifred.
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

Denna tråd hakar jag på då jag ska bygga om min sadelkammare.
Jag har själv 4 hästar och kommer att ha 1-2 inhysta.
Garderober är ju himlskt fula kan jag ju tycka men praktiska.
Jag skulle gärna vilja se bilder på era sadelkammare och era planlösningar,förvaringslösningar mm.

Så här ser min sadelkammare ut nu, men kommer att byggas ut så den blir dubbelt så bred, väggen där sadlarna hänger på kommer att rivas helt eller delvis.

16043161.jpg
[/url][/IMG]
Sett från dörren

16043162.jpg
[/url][/IMG]
Sett från dörren

16043163.jpg
[/url][/IMG]
sett från "diskbänken"

16043164.jpg
[/url][/IMG]

16043165.jpg
[/url][/IMG]
Hyllor vid "diskbänken"

Så där ja...nu kommer jag ju att få det dubbelt så stort och sakerna som finns i garderober i andra änden av stallet ska in så allt är på ett ställe.

Egen sadelkammare låter inte fel men det finns tyvärr ingen möjlighet till det.Någon som har bra förslag??

Hoppas det var okej att jag "blandade"mig i tråden lite.
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

En smart sak jag har sett i en del stall är "takhängare" som man hissar ner med ett rep. En del har använt det som täckeshängare (krävs dock högt i tak) medan andra har använt det som förvaring av diverse saker.
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

I mitt stall finns två hästar, bägge är mina och det finns alltså inga inackorderingar eller så. Så jag kan ju husera fritt på den plats som är. Sadelkammaren har innermåtten ca 260x270 cm. Jag har på samma vägg som dörren, diskbänk med vattenkran, väggskåp över (till flaskor, lindor, div redskap, sjukvård mm), skåp under (sopkorg, hinkar och tillskottsfoder).

Längs motsatta vägg har jag en garderob (täcken, hjälmar, skydd, extraprylar mm), stallkta, tränahängare, sadelhängare, selhängare.

Längs ena kortare väggen finns ett par krokar för grimmor. Elementet sitter mitt på den väggen, med täckeshängare för att hänga upp benskydd mm på tork, samt krokar i taket framför elementet för att torka täcken.

Bilder
http://www.pixbox.se/pic_show_id24909675.html
Här har dock inte kranen kommit upp, eftersom vattnet inte var inkopplat då än. På bilden ser man även i högra kanten dörren ut mot stallgången.

http://www.pixbox.se/pic_show_id25339428.html
Nere till höger på denna bild ser man garderoben som står till höger om kistan. Mitt på väggen syns också utsugsfläkten, perfekt när man har blta täcken på tork.

http://www.pixbox.se/pic_show_id25339430.html
Fodertunnor på golvet, täcke på tork framför elementet.

Tycker vi fått till sadelkammaren riktigt bra på den ytan. Allt har en plats och är aldrig stökigt. Finns till och med plats för fler sadelhängare, hyllor på väggen eller liknande.
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

Lite bilder på min sadelkammare......har tre hästar och det är lagom stort för oss. Ännu lite fix med hyllplan och så, men det går bra att ha grejjorna så jag har köpt förvaring i tyg med dragkedja till mina grejjor och det är bra tycker jag. Inackorderingen tycker det går bra med dom svarta lådorna i plast jag fått från butiken.

så här har jag täckena hänger ute i stallet
26690157.jpg

vy från dörren (söder)
26690153.jpg

vy från nordväst
26690154.jpg

vy från sydväst
26690155.jpg

vy från norr
26690156.jpg
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

Min sadelkamare ser ut såhär för tillfället.
det är inte färdigt än, den halvan ni inte ser på bilderna är inte inredd än.

CIMG1586.jpg


CIMG1851.jpg
 
Sv: Inreda liten sadelkammare

*kl*

Nu har du ju bestämt dig och det verkar vara en jättebra lösning med 2 olika sadelkammare.
Men till dina inackorderingar hade jag försökt satsa på varsin normalhög dubbelgarderob. Alltså en sådan med två smala dörrar. Det har vi haft på det förra stallet där jag var inackorderad. Dessutom fick man utanför garderoberna 2 sadelhängare var och 2 tränshängare. Lyxigt att vi desstuom hade torkrum för täcken med avfuktare.
Det är så lättstädad med dessa garderober - snyggt då man har stängda dörrar, inget blir dammigt i skåpen t ex.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 272
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 494
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 197
Senast: Polibek
·
Anläggning Håller på att göra om i stallet och behöver lite inspiration. Hur förvarar ni era täcken? Gärna andra smarta tips på bra förvaring som...
2
Svar
20
· Visningar
6 279
Senast: Nenne45
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp