Inred Mitt Sovrum

lisa412

Trådstartare
Det är lätt att bli hemmablind.. Så nu vill jag ha lite inredningshjälp.
Ös på med idéer och tips. Ska jag möblera om, ta bort nått, lägg till nått, ändra osv, osv. :D

Kassa bilder men de får duga.

Jag behåller gärna katten ;)
bild_1_1_526d47e99606ee1ad74c6c37.jpg

bild_2_2_526d47e9e087c321dfe4eefd.jpg

bild_3_526d47ea9606ee1ad74c6c38.jpg

Sv: Inred Mitt Sovrum

Jag skulle nog rensa upp lite bara. Kanske enbart ha lådor i expedithyllan så det blir mer enhetligt och lugnt. Ställa undan stativen i garderoben eller under sängen eller något.

Byt gardin till en som är kortare, eller en som är ljusare. När den går bakom sekretären på det där sättet så smälter tyg och möbel ihop till en stor klump. Så antingen en kort och mörk gardin eller möjligen en lång och ljus. Jag skulle satsat på en kort färgad gardin för att få ha kvar nån slags kontrast till allt det vit-beige-träiga i rummet.

Eftersom du ser ut att ha påbörjat ett svart-vitt-trä-tema så skulle jag också köra fullt ut på det.
Alltså en kort svart gardin i fönstret.
Byt ut tamburmajoren mot en svart, eller mot grova svarta krokar på väggen.
Sängkläder i svart-vitt mönster.
Ut med mattan på golvet.
Skaffa en massa svarta lådor till hyllan (inte grå).

Och så färga katten svart förstås... :angel: :D

Massa bra ideer, framför allt den om att färga katten :D

Jag har faktiskt aldrig tänkt på att jag har ett svart vitt tema? Hemmablind som sagt... Jag är inte ens så förtjust i den kombinationen :)
Min tanke nu är mer vit, grå, trä. Så jag kommer nog byta ut allt svart mot vitt, grått eller silver.

Ljusa gardiner är beställda.
Jag funderar också på att göra mig av med sängramen och ha ben på madrassen och en sängkappa. Jag tycker inte om att man ser in under sängen.

Lite såhär:
Niki-27.jpg

FS9.jpg

Vad tror ni?
Sen vet jag inte vad jag ska ha i fönstret? Blommor funkar inte för katten äter upp dom... :meh:

Ok. Vill du ha ljust och silvrigt - skaffa spotskena att ha i taket! Lätt att rikta mot väggarna så att ljuset reflekteras vidare i rummet. Typ en sån här:
500512439_1_big.jpg

Gör du dig av med sängramen så kommer rummet att bli lite större. Tar du dessutom höga ben, typ 20cm, så känns det lite lyxigare, speciellt med en snygg stram golvlång kappa till, så här:
jb3ryqclwai8wgothdx80a.jpg

Men snygga kappor är överlag dyra. Köper du för billigt så är det väldigt mjukt tyg och då kommer det att falla osnyggt och se ocharmigt ut.

Tänk också på att de bilderna du visar är på rum som är väldigt höga i tak. Du bor mer pittoreskt, ett vindsrum med snedtak, så du kan inte fixa exakt samma känsla. Det är mycket "rymd" i bilderna som är fysiskt omöjliga att få i ett så litet rum.

Men för att få det så likt som möjligt bör du:
1. måla väggarna vita,
2. måla alla lister vita,
3. byta ut gardinstång och allt annat svart mot silver/vitt,
4. byta ut garderobshandtagen mot silver/vitt,
5. byta ut sekretären mot en vitmålad (men du målar inte om den du har, hör du det - den är jättefin som den är!),
6. ta bort alla tavlor med svarta ramar och bara sätta in ett fåtal med vit/silver-ram och ett färgglatt innehåll,
7. måla/tapetsera dörren eller kanske täcka den med ett spetstyg (inte så roligt att måla dörrar tycker jag).

Chansen att du kan byta dörren mot en sån här variant är väl rätt liten misstänker jag:
MG_5874.jpg

Det vore annars det allra snyggaste.

Jag tycker egentligen att du har ganska fint men en sak stör ögat - allt i ditt rum är så kantigt. Raka linjer och vassa hörn. Du skulle behöva få in mer mjuka element; mjukare former, mer fluff i sängkläderna, skirare gardiner etc. Att ta bort sängstommen tror jag är en jättebra idé. Tips är att läsa om feng shui, det finns en blogg som heter Add Simplicity som skriver väldigt bra om det. Det kan låta som trams med feng shui, krafter som flyter genom rummet och så, men ofta när man känner att något är fel i känslan i ett rum så hittar man faktiskt svaret där :)

Spotlight var en bra ide. Lampa överhuvudtaget är en bra ide, de senaste 10 åren har jag bara haft en glödlampa hängandes i taket....

När det kommer till sängkappan så hade jag faktiskt tänkt en i mjukare tyg :p Jag tycker det ser mer avslappnat och mjukt ut.
Och bilderna som jag visade handlade mest om hur sängarna såg ut. Även om jag älskar den inredningsstilen så är jag medveten om att det aldrig kommer se ut så hos mig :)

Och sekretären kommer jag aldrig röra, den var min mormors :)

hvala:

Jag håller verkligen med om att rummet känns hårt och kantigt. Det är nog det som jag, omedvetet, har ogillat. Det var inte fören jag såg rummet på bild som jag märkte massa saker som jag vill ändra. Konstigt det där.
Jag ska kolla upp den där bloggen, tack för tipset :)

Mitt förslag är att flytta/gömma spegeln. Som det är nu så speglar den ju en rörig hylla, vilket får mig att tycka att rummet känns rörigt (tänker främst på bild 3). Finns det möjlighet att t.ex sätta in spegeln i garderoben?

Kanske du skulle kunna ha ett beigt draperi framför expedithyllan för att både få ett mjukare intryck av rummet och sedan behöver man inte se alla sakerna. Då kan du ha spegeln kvar på samma plats. Sängkappa tror jag också på. Kan du få en enhetlig nyans på draperi och sängkappa tror jag att det skulle tillföra lugn till rummet.

Sedan undrar jag om jag får kidnappa din tråd och ställa en fråga? Vet någon var man får tag på en liknande rottingstol som den du visade på den här bilden?

Annonser.
Modellen heter Påfågel, Påfågelstol eller Påfågelfåtölj, och är tillverkad i korg/rotting.

Har inte hunnit göra så mycket.. Men nya gardiner är iallafall uppe :)

Före:
img_2084_527e0f82e087c34e4e1d8d61.jpg

Efter:
img_2087_527e0f83ddf2b32611e81c47.jpg

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
817
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
717
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 192
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka