Inre stress hos häst

Sv: Inre stress hos häst

Jag har läst din tråd och din häst verkar väldigt lik vår, fast vår har travstam. Va roligt att se att det går bättre! Våran är nu 8 år, och är oftast hyffsat lugn i hemmiljö numera, men att åka iväg på träning är fortfarande jobbigt för henne. Vid stressande situtioner som att åka transport eller bli kvar i hagen, trots att hon har sällskap kvar, gör att hon svettas så det droppar om henne. Att skritta lugnt under ridning är också väldigt svårt. Men jag inbillar mig iaf att det går bättre och bättre, så det är väl bara att bita ihop.

Hon är också väldigt stoig och precis som din måste hon ha koll på läget hela tiden. Jag vet att det iaf till stor del är ett eldarskapsproblem. Hon litar inte på att jag har koll på det som händer utan hon måste sköta allt själv tycker hon. Vi jobbar mkt med det och hon går bakom och flyttar sig som jag säger, men vill ändå inte släppa det sista av ledarskapet och våga lita på mitt omdöme om vad som är farligt och vad som inte är det.

Tålamod är det som gäller!

Kommer med ytterligare en uppdatering av läget:) Igår drog vi släpa för första gången o hon tog det hellugnt, mest var lite förvånad över att hon hade lite dragmotstånd i selen. Idag fotade sambon oss så här kommer bilder:)

Observera hennes ansiktsuttryck o de ständigt lösa tömmarna! Hon är helt avslappnad o lugn o lyssnar helt på mina rösthjälper. Jag har inte behövt ta henne i munnen en enda gång o hon börjar bli hemskt positiv till körningen.

Igår när jag skulle ställa henne i skaklarna spetsade hon öronen o skulle i skaklarna snabbare än jag var beredd på så jag fick hejda henne... KUL!! Hon som var så illa kritisk mot mina konstiga saker för en månad sedan!!

WOW
Det är ju nästan så att man inte kan tro att hon var så stressad för en så liten tid sedan
GRATTIS
Annika

Grattis, har följt tråden delvis o det känns bra att du kommit så långt. Heder dessutom för att du använder hjälm även när du tömkör:bow:

Åå va söt och fin hon är!:love:

Jag tror att hon mår bra av att få lite nytt att göra och en uppgift iom att hon får börja dra saker på riktigt. När de får tänka lite i lugn och ro och arbeta med kroppen så lägger sig nerverna och de känner sig lugna och tillfreds. Det är så kul att se att det går bra. Hon verkar trivas!

WOW
Det är ju nästan så att man inte kan tro att hon var så stressad för en så liten tid sedan
GRATTIS
Annika

Tackar o bockar! Ja, visst är det kul att hon har ändrats så!!! Jag är överlycklig!!

Grattis, har följt tråden delvis o det känns bra att du kommit så långt. Heder dessutom för att du använder hjälm även när du tömkör:bow:

Mmm, hjälm är bra att ha... jag har en gång när jag tränade visning vid hand blivit ikullryckt o dragen med huvudet rätt i en sten:crazy:... sen dess är hjälmen alltid på!

Åå va söt och fin hon är!:love:

Jag tror att hon mår bra av att få lite nytt att göra och en uppgift iom att hon får börja dra saker på riktigt. När de får tänka lite i lugn och ro och arbeta med kroppen så lägger sig nerverna och de känner sig lugna och tillfreds. Det är så kul att se att det går bra. Hon verkar trivas!

Tackar! Visst är hon fin:):love:

Mmmm, det där med nerverna du säger verkar stämma! Hon mår bättre av att ha nått att tänka på o nu är hon en helt annan häst!

Jag började ytterligare en "ful" sak för nån dag sedan... hon var ju så rädd för plast o nu får de sitt hö ute i hagen serverat på en stor pressenning...:angel: jisses vilka sura miner hon gjorde första dagen innan hon insåg att pressenningen inte bits o nu kan man dra den över henne som ett täcke!! Jag är helt faschinerad av min lilla dam!!

Måste bara få skryta lite mer...:angel:

Visst är det häftigt? Hon som var rädd för ALLT...:crazy:

Härliga bilder!
Påminner ltie om vårt fullblod. Kacklet kom till oss i april. Då med ögon så stressade att de ramlade nästan ur huvudet på henne. Hon åt inget. Efter bete ihop med mina ponnyer så är hon numera ridbar och coollugn, Lite har nog dräktigheten gjort med men från att varit en 3 åring som skulle gå till slakt så är hon som vilken häst som helst nu :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 371
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 291
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30