Inre stress hos häst

Sv: Inre stress hos häst

hej, min häst fick munkpeppar förut det brukar man rekommedera till ston som är stirriga och har lite preoblem med brunst o hormoner, kanske kan hjälpa, men jag måste nog hålla med om att det är nog ledarskapet som måste ställas till rätta. Vissa saker kan man ignorera hos en häst men att låta henne springa av sig gör henne troligen bara mer stressad. Det ger henne signalen att när det händer ngt som hon blir rädd för så är det ok att fly, o det är den starkaste instinkten en häst har att fly från faran. Ta vara på att hon är så vaken, eftersom hästar är flyktdjur är de otroligt lätta att distrahera, det begativa är att hon hela tiden distraheras av andra saker o "glömmer" dig tills hon har flytt klart. om du har henne på lina och gör övningar, när det sen händer ngt som hon reagerar för så bryt hennes reaktion, samla upp henne och backa henne ifrån dig, ge henne en ny uppgift och kräv att hon ska genomföra den, men man kan aldrig bli arg på en rädd o ängslig häst, hon kommer troligen att läsa av dig snabbt eftersom hon tycks läsa av allt annat runt omkring hela tiden. När hon vill fly, ge henne en väl intränad uppgift som funkar bra, kan vara att backa henne tre fyra steg, gör den och om hon klarar det så beröm mkt, smek henne klappa inte en orolig häst många uppfattar det som obehagligt. Tanken är att hon kan känna sig lite tryggare när du tar kommandot och ber henne göra en grej som hon kan, som känns bekant sen kan man starta om igen, och efter tiden går så kan man ju kräva mer av dem, men som ja har uppfattat av dig så är det att jobba från grunden med henne.

Måste bara få updatera läget lite... jag har läst o funderat o gjort detta sen tråden startades:

Hon stod i stor box, hon har flyttat till spilta. Hon höll på ta livet av sig första kvällen :crazy:skrapade o stampade o hade sig.

Sen har vi ändrat alla rutiner för henne. Gör precis tvärt om mot hennes eget tänkta sätt. Hon har ett väldigt kontrollbehov o vill gå ut först o ha alla samlade. Nu står hon kvar i spiltan sist av alla ända tills hon står lugnt. Första morgonen orkade jag inte vänta ut hennes stampande så jag gick därifrån en timme eller nåt. Hon hade hö att pyssla med så det var ingen fara förutom att hon var ensam. Nu är det bara nån minut innan hon står som ett ljus:) o jag kan släppa ut henne.:banana:

Sen vill hon ha alla samlade som jag sa. Hon har nu många gånger "se men inte röra" hon ser de andra hästarna men står i egen hage nån timme. Mycket gallopp o gnägg o stress o svett i början men nu bara tycker hon synd om sig.

Sen alla förändringar i rutinerna har INGEN explosion skett under arbetet med henne!!:banana: skönt känns som vi verkligen är på rätt väg nu!!:bump:

Hej, ja hoppas det! Att ni e på rätt väg alltså.. Vore kul om man kunde få ett litet framsteg så man får glöd att fortsätta!
Jag önskar er all lycka och jag tror du kommer klara det bra, du verkar ha koll på läget och inte bli arg som nå n*t skrev men att komendera henne att göra saker istället låter bra, så hon får koncentrera sig på annat, men lättare sagt än gjort..
Men åter igen lycka till och håll oss uppdaterade
(I slutet av denna tråd vill jag se henne med en kälke efter sig *L*)

Måste bara få updatera läget lite... jag har läst o funderat o gjort detta sen tråden startades:

Hon stod i stor box, hon har flyttat till spilta. Hon höll på ta livet av sig första kvällen :crazy:skrapade o stampade o hade sig.

Sen har vi ändrat alla rutiner för henne. Gör precis tvärt om mot hennes eget tänkta sätt. Hon har ett väldigt kontrollbehov o vill gå ut först o ha alla samlade. Nu står hon kvar i spiltan sist av alla ända tills hon står lugnt. Första morgonen orkade jag inte vänta ut hennes stampande så jag gick därifrån en timme eller nåt. Hon hade hö att pyssla med så det var ingen fara förutom att hon var ensam. Nu är det bara nån minut innan hon står som ett ljus:) o jag kan släppa ut henne.:banana:

Sen vill hon ha alla samlade som jag sa. Hon har nu många gånger "se men inte röra" hon ser de andra hästarna men står i egen hage nån timme. Mycket gallopp o gnägg o stress o svett i början men nu bara tycker hon synd om sig.

Sen alla förändringar i rutinerna har INGEN explosion skett under arbetet med henne!!:banana: skönt känns som vi verkligen är på rätt väg nu!!:bump:

Det ar harligt att hora! Later klokt. Jag har sett hastar (speciellt ston) med det beteendet, mycket "kontroll behov" som du sager, och jag tror att det basta sattet ar att gora precis som du gor. Vissa manniskor orkar (eller vagar) inte vanta ut hasten, sa det ar harligt att hora att du har talamod och litar pa vad du gor! Du kommer att reda ut den hasten och kunna kora henne ocksa;)

Lycka till!:banana:

En ny uppdatering av läget!! Idag har vi dragit slanor!! Detta från när tråden startades ett nervvrak som hade nervbryt i vart i varannat arbetspass o nu slanor o detta utan nån som helst skräck eller stress!! Helt cool!!

Fatta vad jag var salig när jag selade av henne!! Ska ta med sambon nu när han är ledig i helgen o fota!! JAG ÄR SÅÅÅÅÅ LYCKLIG!!!

Uscha ja, både jobbigt för häst och ryttare/ägare. Som jag berättat många ggr här på buke om min ena häst som jag nu haft i 2 år. Förra hösten gav jag henne tillkott av Magnesium och det funkade faktiskt mkt bra, blev lugnare. Ring din vet och fråga. Här på Atg säljer dem ett pulver som används till bl a stressade tävlingshästar och det är inget dopingpreparat, kommer bara inte på namnet:confused::smirk:
Träning och åter träning löser oxå mkt tillslut;)

En ny uppdatering av läget!! Idag har vi dragit slanor!! Detta från när tråden startades ett nervvrak som hade nervbryt i vart i varannat arbetspass o nu slanor o detta utan nån som helst skräck eller stress!! Helt cool!!

Fatta vad jag var salig när jag selade av henne!! Ska ta med sambon nu när han är ledig i helgen o fota!! JAG ÄR SÅÅÅÅÅ LYCKLIG!!!

Åh, såg inte detta inlägg. Åh vad kul. Lycka till nu, fixar sig säkert;)

Är så förtvivlad på min ena häst!! Hon är så himla stressad!! Hon var sån redan när hon kom hit o var rädd tom för sitt eget hö!

Hon är så himla stressad o bara snurrar o inte ens hinner äta sin mat ordentligt! Arbeta med henne är alltid "spännande":crazy: hon kan skärpa sig ett tag o allt går bra så jag tycker ok, nu ger vi oss så hon har ett bra minne så exploderar hon igen o vi får ta övningen igen tills hon är lugn igen... nån som har nått tips på att varva ner denna inre stress?:confused:

Vad roligt att allt blivit bättre. Jobba på½!

Senast ändrad:

Hje Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en djurhomeopat. Din häst behöver behandling för sinmenatlitet och det finns absolut naturprperat där symptomen just är det du beskriver, rädd att vara ensam. stressad och nervös. Har själv ett sto som är känslig på andra sätt och tycker jag har god nytta av olika preparat men som sagt, ta kontakt med en djurhomeopat. Det finns en del bland annat en tjej som heter Margaretha Södergren www.margarethas.se. Lycka till

Har du provat ta hjälp från en NH-tränare? De arbetar ju utifrån hästens behov med hjälp av hästens språk.

(I slutet av denna tråd vill jag se henne med en kälke efter sig *L*)

Än är tråden inte slut;) än har jag ingen kälke men jag kommer med lite bilder från dagsläget:)

Detta var standard innan tråden startades:crazy:

Nu såhär med kätting:

o första tömkörningen med slanor...

Efter drygt 30 år med hästar i mitt liv. har jag lärt mig en sak....tålamod ÄR en dygd.

Med det menar jag att man inte ska ge upp eller krångla till saker i onödan. Ni är på rätt väg helt klart.
Lycka tilli framtiden.

Vet inte om det hjälper på alla, men min häst blir iaf lugnare av 1 dl youhurt per dag =) Värt att testa!

Vet inte om det hjälper på alla, men min häst blir iaf lugnare av 1 dl youhurt per dag =) Värt att testa!

Yoghurt?! Det var nått som lät snällt o ofarligt att testa i fodergivan:d ja, Varför inte de kan säkert ha fel tarmbakterier som vi... o bli hjälpta av yoghurt... nån mer som testat eller åt minstone hört talas om detta fodertillskott?

Nix, inte youghurt. Däremot fil

Gammeltanten vägrade äta om det inte var fil till "flingorna"

Har du vågat dig på att testa yoghurten ?? Skulle vara kul att höra om det funkade för andra också?

Har precis läst igenom hela tråden för första gången och vad roligt att det går så bra för er!!

Ser fram emot att följa denna tråd.

Vad roligt att läsa den här tråden från början till nuläget på en gång. All heder till dig som vågade låta henne ta itu med hennes stress själv genom att låta henne lugna sig och sedan få komma ut osv. Allt är INTE ledarskapsproblem.

Ser framemot att få se och läsa mer.
Annika

Kl

Grattis till framstegen!

Tänkte bara berätta om en häst jag har i stallet. Hon gick på lösdrift tills hon var tre, knappt hanterad. Ägaren är inte allt för bestämd och låter hästen göra som den vill när den blir stressad. Hon kan inte stanna när hon är ute och går utan reser sig då, stressar hon i gången ställs hon in i boxen, stressar hon när hon är själv inne tas en sällskapshäst in. När andra än ägaren har tagit in hästen har den stått på bakbenen när den inte har fått gå som den vill.
Jag som nu har tagit över stallet och sköter dom flesta in/utsläppen gör tvärtom. Ut sist och in sist. Vill hon gå stannar jag henne och liknande. När hon står still berömmer jag och försöker hon gå fram backar jag henne. Nu väntar hon på vad hon ska göra och är allmänt lugnare. Hon är inte som en "normal" häst och kommer nog inte heller att bli det p.g.a. ägarens inställning.

Tålamod tålamod tålamod, det är vad jag tror behövs på dessa hästarna och att man inte låter dom få göra som dom vill när dom blir stressade.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 371
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 291
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30