Inre stress hos häst

S

Svanhild

Är så förtvivlad på min ena häst!! Hon är så himla stressad!! Hon var sån redan när hon kom hit o var rädd tom för sitt eget hö!

Hon är så himla stressad o bara snurrar o inte ens hinner äta sin mat ordentligt! Arbeta med henne är alltid "spännande":crazy: hon kan skärpa sig ett tag o allt går bra så jag tycker ok, nu ger vi oss så hon har ett bra minne så exploderar hon igen o vi får ta övningen igen tills hon är lugn igen... nån som har nått tips på att varva ner denna inre stress?:confused:

Sv: Inre stress hos häst

Finns ett naturpreparat som heter Placid,det gör så att hästen blir "lugnare" i huvudet.Efter egna erfarenheter så funkar det mkt bra,räknas inte som ngn doping utan man får tom. tävla på det.

Är så förtvivlad på min ena häst!! Hon är så himla stressad!! Hon var sån redan när hon kom hit o var rädd tom för sitt eget hö!

Hon är så himla stressad o bara snurrar o inte ens hinner äta sin mat ordentligt! Arbeta med henne är alltid "spännande":crazy: hon kan skärpa sig ett tag o allt går bra så jag tycker ok, nu ger vi oss så hon har ett bra minne så exploderar hon igen o vi får ta övningen igen tills hon är lugn igen... nån som har nått tips på att varva ner denna inre stress?:confused:

Hur lange har du haft den hasten och vad gjorde den innan? Beratta garna lite mera om den, sa ar det lattare att ha en aning om vad som kan vara galet...;)

Hur lange har du haft den hasten och vad gjorde den innan? Beratta garna lite mera om den, sa ar det lattare att ha en aning om vad som kan vara galet...;)

Vi köpte henne förra sommaren som tvååring. Tills dess hade hon nog mest gått i hage med sin mamma o det nya fölet. Hon var ändå välhanterad o bra skött. Lyfte hovarna fint o var visad på premiering 2 gånger. Lastades fint men när gubben skulle visa henne hade hon så bråttom så hon sprang ikull honom:crazy:

Sen när hon kom hem slängde vi in maten i boxen som vanligt o hon flög upp i ett hörn. Lät vi havren trilla ner i krubban flög hon i hörnet igen... att gå förbi döda ting som står still ute var i stort sett livsfarligt typ passera en bil eller nåt annat ute.

Hon är gudago o social i hagen o boxen o så men så fort man tar ut en av de andra hästarna blir hon superstressad o bara snurrar o gnäggar o blir sjösvett. Är hon i hagen springer hon tills svetten dryper...:crazy:

Hon har ju alltid sällskap. Endast av hästar eller om de andra hästarna är utanför hagen har hon två kvigor eller getterna så ensam är hon aldrig.

Vi vill så gärna köra in henne men med den stressnivån hon har i kroppen vete tusan om det kommer gå:( Vi tömkör henne o det kan gå jättebra o så helt plötsligt utan synbar anledning exploderar hon... vi har även kört henne med linor o samma sak där. Lunkar på kanon ett tag o så får hon för sig nått o exploderar igen... ge upp körningen o bara rida eller fortsätta nöta tills hon slutar explodera?:confused:

Svårt problem! Har ni arbetat henne mycket från marken? Jag menar nu inte longering och tömkörning, utan ledarskapsträning, miljöträning, bara ut och traska i naturen osv.

Annars: Ta hjälp av en duktig tränare, en som inte använder hårda metoder utan som vill förstå hästen och träna den på ett lugnt sätt.

Om det är sådan extrem stressnivå som du beskriver skulle jag rådgöra med en veterinär om att få något dämpande till hästen. Magnesiumtillskott kan också hjälpa stressiga hästar.

Vi har gjort en hel del övningar från marken men det är läskigt:crazy: när hon flippar ur ser hon ingenting o springer över vem o vad som helst så det är lång lina som gäller hela tiden för att orka hantera o stoppa expolosionerna...:( brukar låta henne springa i linan runt mig tills hon lyssnar igen o stannar på mitt proande... sen fortätter vi med övningen igen...

Såna hästar som bara gått i en hage med sin mamma brukar kunna ha en hel del problem man får dras med sedan. Vet en annan häst som också var rädd för det mesta och stressad, sprang t.ex. efter staketet en vecka bara för att några hästar bytte hage (från en längre bort till den närmast). Såna här hästar tar tid på sig att vänja sig vid förändringar eftersom de aldrig varit med om just några innan. Man får ha tålamod och göra allting sakta och ha fasta rutiner så hästen känner igen sig.
Tyvärr är det tålamodsprövande.

Synd att så många bara låter hästar gå och skrota. Det sabbar så mycket inför framtiden.

Kan nog hålla med om att expertishjälp skulle behövas eftersom hon har så extremt hög stressnivå.
Har också träffat en häst som gått hos sin mamma i tre år, utan andra hästar och med människor som var rädda för den.... Den hästen var farlig för människor under sina första år med normalt hästliv, men nu funkar den som ridhäst. Lite småknasig ibland, men tydligen hlet ok.
Håller helt med om att unga hästar inte bara ska gå och skrota!

Synd att så många bara låter hästar gå och skrota. Det sabbar så mycket inför framtiden.

Så sant! Har haft en annan sådan häst en gång innan... livrädd för allt men efter mycket tid, svett o nervtester var han både inriden o inkörd o jobbade toppen så visst går det men de där individerna tar tiiiiiiid:( Jaja, är väl bara att fortsätta i samma spår o träna o träna tills hon inser att livet inte är fullt av hästätande monster...:crazy:

Tid tid tid.....

Prova att ge magnesium och bomstermedel (mimulus, aspen, rock rose, cherry plum och star of betlehem)

Vi köpte henne förra sommaren som tvååring. Tills dess hade hon nog mest gått i hage med sin mamma o det nya fölet. Hon var ändå välhanterad o bra skött. Lyfte hovarna fint o var visad på premiering 2 gånger. Lastades fint men när gubben skulle visa henne hade hon så bråttom så hon sprang ikull honom:crazy:

Sen när hon kom hem slängde vi in maten i boxen som vanligt o hon flög upp i ett hörn. Lät vi havren trilla ner i krubban flög hon i hörnet igen... att gå förbi döda ting som står still ute var i stort sett livsfarligt typ passera en bil eller nåt annat ute.

Hon är gudago o social i hagen o boxen o så men så fort man tar ut en av de andra hästarna blir hon superstressad o bara snurrar o gnäggar o blir sjösvett. Är hon i hagen springer hon tills svetten dryper...:crazy:

Hon har ju alltid sällskap. Endast av hästar eller om de andra hästarna är utanför hagen har hon två kvigor eller getterna så ensam är hon aldrig.

Vi vill så gärna köra in henne men med den stressnivån hon har i kroppen vete tusan om det kommer gå:( Vi tömkör henne o det kan gå jättebra o så helt plötsligt utan synbar anledning exploderar hon... vi har även kört henne med linor o samma sak där. Lunkar på kanon ett tag o så får hon för sig nått o exploderar igen... ge upp körningen o bara rida eller fortsätta nöta tills hon slutar explodera?:confused:

Oh... Jag haller med vissa andra har, det ar inte alltid det basta att lata den unga hasten ga med mamma och andra.. Jag tycker att det later som ledarskapsproblem. Med ledarskap menar jag inte att vara hard pa nagot vis, tvartom, visa att man ar stark, tror pa sig sjalv, konsekvent, satter granser, och darigenom kan skydda hasten fran faror. Bra ledarskap dar hasten vet sin plats gor hasten lugn och harmonisk.

Vad menar du med att hon ar social i hagen? Beskriv garna. Ar hon hog i rang ocksa?

Det forsta som slar mig ar att du sager att hon springer omkull gubben. Det forsta en hast borde fa lara sig ar att halla sig pa ett visst avstand fran manniskan. Absoult inte buffa eller komma for nara med huvud, bog eller annan kroppsdel sa att hon kan fa manniskan ur balans. Det ar ett tecken pa att hon inte ser en manniska som en potentiell ledare.

Det later som om ni far borja fran borjan med den hasten och "tamja" den.

Jag tror att hon behover massor med "social" traning. Dvs bli van vid att vara tamhast, att ha en tvabent ledare istallet for att ha en fyrbent att forlita sig till. Jag tror pa att spendera massor av tid med henne. Visa henne att en manniska ar lika bra sallskap som en hast. Och att en manniska ar nagot man kan respektera och kanna sig trygg med. Var lugn och stabil runt omkring henne, men satt tydliga granser. Ha en cirkel omkring dig, sag 50 cm fran din kropp och utat, dar hasten inte har tillatelse att ga innanfor.

Vanj henne vid att de andra hastarna kommer och gar. Lat henne stanna i boxen nar nagon av de andra gar ut. Bryt rutiner som att hon maste komma ut i hagen nar de andra gar ut. Hon blir sakert stressad, men om hon ska fortsatta vara tamhast och om du vill kunna anvanda henne utan att behova anpassa hela varlden efter henne sa maste hon lara sig. Det kommer att lona sig i langden.

Jag tror absolut att det kommer att ga att kora in henne, men var forsiktiga innan hon vet sin plats och darmed kan kanna sig trygg.

Jag skulle bara vilja beratta hur det gick med min hast nar jag tillbringade massor av tid med honom under en period. Jag spenderade all min lediga tid med honom, och det betyder hela dagar iblan. Jag tranade och red massor men jag var ocksa med honom i hagen. Han sag mig som sin basta hastkompis, och nar jag lamnade honom (aven med andra hastar) i en hage och forsokte ga darifran sa blev han helgalen och forsokte hoppa over staketet (vilket han ocksa gjorde att antal ganger) och springa efter. Det ar extremt at andra hallet och inte heller sarskilt latt, men det ar i alla fall ett ganska tydligt exempel att en manniska kan faktiskt till en viss del ersatta en hastkompis.

Du har fått många bra råd har bara ett litet att tillägga. ber om ursäkt om du redan fått rådet/testat men here goes.

Testa även att ta bort havren. (läste att hon får det)

Min har en tendens till inre stress och den blir värre när hon får havre. Det sätter sig i huvudet på henne.
Den gör att hon inte kan äta, blir orolig. ridmässigt fungerar hon men i hanteringen runtomkring. Hon äter men tack vare stressen så lägger hon inte på sig. När vi tog bort havren och gav musli istället fick jag en mycket lugnare häst utan stress.

Lycka till

Testa även att ta bort havren. (läste att hon får det)

Hihi, här läser vi noga:p ja, hon får lite kraftfoder men det är snarare krossad müsli än havre men jag skrev havre... av ren vana. Hon får inte mycket heller, en näve bara för att det ska va nått gott i krubban när hon kommer in blandat med en uppblött näve betfor för att få i henne mineraler o så. Så dra ner på kraftfoder är knappt möjligt hon får ju nästan inget med tanke på kroppsstorlek. (NSV)

Läste ingenstans att du säger ifrån utan att du mer väntar ut det dåliga beteendet. Jag tror inte du ska låta henne springa när hon exploderar. Då okejar du beteendet. Jag tycker att du ska försöka ta det ur hästen, bli arg när den gör fel, beröm när den gör rätt. Om du gör en övning o det går bra, avsluta beröm o ge godis. Nästa gång öva längre men var noga med att avsluta när det går bra o beröm så att hästen får växa. Och jag tycker att du ska bli arg när den gör fel, ryck till i linan direkt o säg ifrån! Det kommer då bli lättare o mer motiverande att sköta sig o tydligt för hästen hur den ska bete sig och vad som är okej.
LYCKA TILL!

Där kan jag inte hålla med. Att börja bli hårdhänt o så mot henne resulterar bara i att hon låser sig ännu mer. Bästa sättet att nå henne är att ignorera henne totalt när hon dummar sig o så fort hon gör rätt berömmer jag massor. Hon vill ju bara vara till lags. älskar verkligen att jobba o älskar sina människor men är rädd o stressad. Där hjälper inget våld. Tålamod o beröm när hon gör rätt är min metod.

Hihi, här läser vi noga:p ja, hon får lite kraftfoder men det är snarare krossad müsli än havre men jag skrev havre... av ren vana. Hon får inte mycket heller, en näve bara för att det ska va nått gott i krubban när hon kommer in blandat med en uppblött näve betfor för att få i henne mineraler o så. Så dra ner på kraftfoder är knappt möjligt hon får ju nästan inget med tanke på kroppsstorlek. (NSV)

Hästar kan bli stressade av för lite mat också. Antar att ni har koll på att hon får i sig allt hon behöver!?

Jag skulle nog ha gjort en grundlig vetundersökning om ni inte har gjort det. Hästar kan bli stressade när de har ont. Annars är det nog bara att fortsätta att hantera hästen.

Jodå, hon får det hon behöver. Blank o fin o i gott hull året om så fodret är det inte fel på... men det är nog som de flesta håller med mig... bara att fortsätta pyssla o ge henne MASSA tiiiid...

Läste om munkpeppar... vad är det egentligen? Hur o till vilken typ av häst används det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 371
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 291
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30