Sv: Inre stress hos häst
Vi köpte henne förra sommaren som tvååring. Tills dess hade hon nog mest gått i hage med sin mamma o det nya fölet. Hon var ändå välhanterad o bra skött. Lyfte hovarna fint o var visad på premiering 2 gånger. Lastades fint men när gubben skulle visa henne hade hon så bråttom så hon sprang ikull honom
Sen när hon kom hem slängde vi in maten i boxen som vanligt o hon flög upp i ett hörn. Lät vi havren trilla ner i krubban flög hon i hörnet igen... att gå förbi döda ting som står still ute var i stort sett livsfarligt typ passera en bil eller nåt annat ute.
Hon är gudago o social i hagen o boxen o så men så fort man tar ut en av de andra hästarna blir hon superstressad o bara snurrar o gnäggar o blir sjösvett. Är hon i hagen springer hon tills svetten dryper...
Hon har ju alltid sällskap. Endast av hästar eller om de andra hästarna är utanför hagen har hon två kvigor eller getterna så ensam är hon aldrig.
Vi vill så gärna köra in henne men med den stressnivån hon har i kroppen vete tusan om det kommer gå
Vi tömkör henne o det kan gå jättebra o så helt plötsligt utan synbar anledning exploderar hon... vi har även kört henne med linor o samma sak där. Lunkar på kanon ett tag o så får hon för sig nått o exploderar igen... ge upp körningen o bara rida eller fortsätta nöta tills hon slutar explodera?
Oh... Jag haller med vissa andra har, det ar inte alltid det basta att lata den unga hasten ga med mamma och andra.. Jag tycker att det later som ledarskapsproblem. Med ledarskap menar jag inte att vara hard pa nagot vis, tvartom, visa att man ar stark, tror pa sig sjalv, konsekvent, satter granser, och darigenom kan skydda hasten fran faror. Bra ledarskap dar hasten vet sin plats gor hasten lugn och harmonisk.
Vad menar du med att hon ar social i hagen? Beskriv garna. Ar hon hog i rang ocksa?
Det forsta som slar mig ar att du sager att hon springer omkull gubben. Det forsta en hast borde fa lara sig ar att halla sig pa ett visst avstand fran manniskan. Absoult inte buffa eller komma for nara med huvud, bog eller annan kroppsdel sa att hon kan fa manniskan ur balans. Det ar ett tecken pa att hon inte ser en manniska som en potentiell ledare.
Det later som om ni far borja fran borjan med den hasten och "tamja" den.
Jag tror att hon behover massor med "social" traning. Dvs bli van vid att vara tamhast, att ha en tvabent ledare istallet for att ha en fyrbent att forlita sig till. Jag tror pa att spendera massor av tid med henne. Visa henne att en manniska ar lika bra sallskap som en hast. Och att en manniska ar nagot man kan respektera och kanna sig trygg med. Var lugn och stabil runt omkring henne, men satt tydliga granser. Ha en cirkel omkring dig, sag 50 cm fran din kropp och utat, dar hasten inte har tillatelse att ga innanfor.
Vanj henne vid att de andra hastarna kommer och gar. Lat henne stanna i boxen nar nagon av de andra gar ut. Bryt rutiner som att hon maste komma ut i hagen nar de andra gar ut. Hon blir sakert stressad, men om hon ska fortsatta vara tamhast och om du vill kunna anvanda henne utan att behova anpassa hela varlden efter henne sa maste hon lara sig. Det kommer att lona sig i langden.
Jag tror absolut att det kommer att ga att kora in henne, men var forsiktiga innan hon vet sin plats och darmed kan kanna sig trygg.
Jag skulle bara vilja beratta hur det gick med min hast nar jag tillbringade massor av tid med honom under en period. Jag spenderade all min lediga tid med honom, och det betyder hela dagar iblan. Jag tranade och red massor men jag var ocksa med honom i hagen. Han sag mig som sin basta hastkompis, och nar jag lamnade honom (aven med andra hastar) i en hage och forsokte ga darifran sa blev han helgalen och forsokte hoppa over staketet (vilket han ocksa gjorde att antal ganger) och springa efter. Det ar extremt at andra hallet och inte heller sarskilt latt, men det ar i alla fall ett ganska tydligt exempel att en manniska kan faktiskt till en viss del ersatta en hastkompis.