Inpulsning (heter det så ??)

L

lyckorna

Vi har nu varit ute på en prova på och blev även godkända på filipstadsrittens clear round. :D
Det innebär att vi nog kommer att ge oss på T50 på karolineritten i september.
Men jag har en liten undran ang. vet grinden.
Nu på filipstadsritten väntade vi säkert 15 min innan vi pulsade in. Vi svampade av och gav de vatten att dricka.
I efterhand vi höra att ¨proffsen¨ bara sadlar av och svampar av som hastigast. Sedan direkt in i puls.
Inget att dricka då det ger en höjning av pulsen.
Hur gör ni när ni pulsar ??
Är det bara av med sadel och direkt in i puls som gäller ??

// Maria

Tror jag tagit som mest 7 minuter på mig innan pulsning o det var nog i nån CR.
Jag tar av sadeln o ev skydd, svampar av det värsta o kollpulsar. Brukar ta max 5 minuter.
Men känner man sin häst väl så ska man bara kunna ta av sadel(nån annan kan ta den i farten)o gå direkt in till pulsning.
Det stämmer att vatten kan höjja pulsen(iaf har jag osså hört det), så jag brukar alltid ge det o mat då pulsning o besikning är klart.

Är det bara av med sadel och direkt in i puls som gäller ??

Om man har en vältränad häst så kan man göra så. Eller kan man sakta ner lite den sista km.

Jag tar av sadel och ev benskydd så fort som möjligt, blaskar på lite vatten och snabbkollar pulsen, så att den ungefär följer sekundvisaren, sen in.

Om man kan säga inpulsning eller ej, det har jag aldrig funderat på. Det heter intid eller pulstid dit man går och pulsar in, för pulsar in kallar nog jag det med, precis som du.
Vatten har jag fått lära mig är ok att ge före pulsning, däremot kan mat höja pulsen.
Om jag skyndar mig att pulsa eller ej, beror på när under tävlingen det är. När jag kommer in i vetgrinden så skyndar jag alltid mig att pulsa in - alltså när jag skall ut en till sträcka - för då fortsätter ju tävlingstiden att gå tills jag har pulsat in. Är det målgång däremot så kan jag ägna mer tid att fräscha upp hästen. Snygga till den för veterinären innan jag går till puls, för då har ju tävlingstiden slutat gå. Det är väl bara om det handlar om att man placerat sig och "tävlar" om priset för bästa kondition som det kan löna sig att pulsa in snabbt, då det kan vara en av faktorerna i bedömningen.
Hälsning Maja

Liknande trådar

N
Distans För en tid sedan ställde jag och mitt arabsto upp i en distansritt, T50. Har några funderingar sedan dess då vi blev uteslutna pga att...
Svar
11
· Visningar
2 409
Senast: Nero
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 508
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama