Inplastade storbalar med halm

N

Nickerie

Alltså torra storbalar med halm som plastas in för att kunna förvaras utomhus. Inte som nån sorts halmsilage utan vanliga torra storbalar.

Nån som har haft det?
Hur väl höll halmen sig?
Blev balarna dammiga, mögliga eller fuktiga på nåt sätt?

Har fått erbjudande om att få hem mina storbalar inplastade för att kunna förvara dem bättre, men undrar om det är ett bra altenativ att ha de inplastade eller om det på något sätt kan försämra kvalitén? De är skördade under torrt väder och är inte inplastade nu, men om jag vill plastar han in dem innan jag hämtar dem.

Är det bättre att förvara dem inplastade än öppet? Vi har haft fuktiga höstar och problem med grovfoder som möglar så kanske är det bättre att ha dem inplastade och öppna dem efter hand? Eller blir det för tätta att de möglar därinne tro? :confused:

Lägger till; kanske fel att posta detta inlägg i foderforumet, men jag både strör och fodrar med halmen pga att hon behöver mer grovfoder än bara hö att tugga på och sysselsätta sig med. Det är förresten vetehalm.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inplastade storbalar med halm

Hej!

Här uppe i Norrbotten har vi bara inplastade storbals halm och det har funkat mycket bra!
Om balarna är lite fuktiga när man öppnar dem så brukar vi bara se till att de öppnas upp litegrann så har det inte varit något problem. Mycket praktiskt att kunna ha dem ute också!

Mvh Johanna

Men har den inte blivit dålig då om den har varit fuktig när ni öppnat balarna? Eller hur snabbt måste man göra av med den då för att den inte skall bli dålig när man väl öppnat den?

Det är just att de skall bli fuktiga och mögla innanför plasten som jag oroar mig för. Min häst äter mycket halm och har varit känslig om den varit dammmig och den får förstås inte på några villkor vara det minsta möglig.

Senast ändrad av en moderator:

Alexandra_W;
Du skrev i en tråd om diarréhäst att inplastat hö med hög TS-halt inte är bra.

Undrar om du har nån info ang detta med inplastad halm. Gäller samma där? Vad är anledningen till att det inte är bra med hög TS halt vid inplastning.

Det är alltså inte vacuumpackad utan bara inplastad halm vi talar om.

Har ingen efarenhet av inplastad halm, men det borde fungera precis som plastat hö. Hösilage ska inte ha en ts- halt över 60-65% eftersom det då är så pass tort och hårt att det inte går att pressa så att det blir lufttätt, och då blir det mögel som följd. Dessutom sker ingen sileringsprocess som skydd och på köpet är gräset så hårt att risken för att plasten ska punkteras stor.

Om vi däremot förutsätter att vi har att göra med hö eller halm som har en ts-halt på minst 84% så lagras det ju istället just på grund av att det är torrt. Rent teoretiskt kanske det då skulle fungera att plasta det som skydd för fukt. Men i det fallet skulle det ju gå åt enorma mängder plast för att de hårda stjälkarna inte skulle sticka hål på plasten med insläpp av fukt som följd. Och plast är inte billigt..

Som slutsats kan jag väll säga att jag är mycket skeptisk till dessa inplastade halmbalar. Tycker överhuvudtaget att det verkar vara svårt att få stora rundbalar halm hygieniskt bra. Ofta är de inte tillräckligt torra, med mögel från mitten som följd.

Jag har varit med om rent hö som varit inplastat. Fungerade bra på den gården, inga mögelproblem el dylikt.

Kanske din säljare har erfarenhet av detta från tidigare? Har du frågat honom? Tycker det låter som en jättebra ide om det fungerar! Kanon att kunna förvara dem utomhus. Någon ensileringsprocess skall ju inte till, det är ju frågan om lufttät förvaring bara. Så inte ens säkert de blir dåliga av mindre hål i plasten heller, så länge som inte allt för mycket fukt utifrån smyger in genom hålet. Är nog skillnad på halm och hö.

Den som balar och plastar till mig gör till sig själva torrhö i storbalar som de plastar just för den enkla hanteringen och förvaringens skull. Funker jättebra för dem! Jag har också vid nåt tillfälle fått köpa sånt hö och det har varit super duper bra. Däremot har jag bara dåliga erfarenheter när jag försökt göra sånt själv... Tyvärr. Så det kräver väl sin bonde för att få det goda resultatet.

Vi har haft det i flera års tid, men jag gillar det inte. :mad: I varje fall min häst blir väldigt "bukig" av halmen, men hon har aldrig visat tecken på att må dåligt av den. Enda anledningen till att vi använder halmen är att ge henne sysselsättning över dagen och för att hålla magen igång. Men vi utfodrar bara med halm under vintern.

Vi har haft det i flera års tid, men jag gillar det inte. :mad: I varje fall min häst blir väldigt "bukig" av halmen, men hon har aldrig visat tecken på att må dåligt av den. Enda anledningen till att vi använder halmen är att ge henne sysselsättning över dagen och för att hålla magen igång. Men vi utfodrar bara med halm under vintern.

Bukiga kan de bli av all sorts halm, det är knappast specifikt för inplastad.

Bukigheten uppträder dels för att man tillför ren energi (=halm) utan att balansera upp med protein, dels för att buken fylls med skrymmande grovfoder som gärna syns utanpå. När hästen rids och använder bukmuskulaturen brukar de inte se bukiga ut, däremot i vila.

Min häst åt en del halm förra vintern, men det var inräknat i foderstaten och ledde inte till bukighet.

Liknande trådar

Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka