Innestående kaffe?

Sv: Innestående kaffe?

Eftersom Vogue skrev att hon tyckte det BARA skulle gälla hemlösa - hur ska man skilja hemlösa från andra? Det står ju inte stämplat i pannan på folk direkt.

I Sverige har vi inte så många hemlösa, speciellt inte i småstäder.

Seriöst? I staden jag bor i finns nästan 600 hemlösa människor. I den lilla skitorten där jag växte upp finns ungefär 50 hemlösa människor. Nog för att allt är relativt men 650 personer är en ganska stor skara, och det på bara de två orterna i mitt exempel.

I Sverige har vi inte så många hemlösa, speciellt inte i småstäder.
Hur många hemlösa finns det i Stockholm? I Sverige?
I Stockholm lever någonstans mellan tre till fem tusen hemlösa människor, beroende på hur man räknar - tre tusen säger socialtjänsten och fem tusen säger frivilligorganisationerna. I den senaste undersökning som Socialstyrelsen gjorde på regeringens uppdrag (Publicerad 2012) kom man fram till att det finns 34 000 hemlösa människor i Sverige
från http://www.situationsthlm.se/FAQ/FAQ/
34 000 är rätt många tycker jag.
Men då har de nog inte räknat alla hemlösa som bor på kompisars soffor.

Inte jämför med storstäderna där man använder sig av innestående kaffe ute i världen.

Undrar fortfarande hur baristan ska se skillnad på hemlös och icke hemlös om det nu BARA är hemlösa som får använda sig av detta?

*knapp*

Jag tycker att det är en schysst grej, och för mig är det inte så viktigt att det är vattentätt vilka som får kaffet. Visst kan man hoppas att folk som inte har några problem med att betala för sig faktiskt gör det, men jag får förlita mig på att de som bara utnyttjar grejen för sin egna snålhet får tillbaka det på ett eller annat vis förr eller senare.

Min mormor brukade betala för folks mat när hon var ute o åt (i USA, mycket vanligare att alla äter ute). Om hon såg någon ung människa sitta och äta själv så bad hon sin servitör om att få betala den personens mat. Hon hade ingen aning om ifall personen var fattig eller mångmiljonär, men hon ville göra det. Hon sa aldrig något till personen heller för den delen. Det var bara en grej hon ville göra för det kändes bra för henne, och hon hoppades att det skulle göra någons dag och bidra till en bättre värld. Varför inte liksom? Pay it forward är ett ganska välkänt begrepp.

Jag stötte på det i Belgien för flera år sedan, men det var inte endast till hemlösa, utan till vem som helst, som inte hade råd med en kaffe o våffla.

Seriöst? I staden jag bor i finns nästan 600 hemlösa människor. I den lilla skitorten där jag växte upp finns ungefär 50 hemlösa människor. Nog för att allt är relativt men 650 personer är en ganska stor skara, och det på bara de två orterna i mitt exempel.

Det känns ändå relevant att förklara definitionen av hemlös här. Det finns fyra typer av hemlöshet varav en är "akut hemlöshet". Enligt Socialstyrelsens rapport från 2011 så lever 4 500 personer (14 procent av alla hemlösa) i akut hemlöshet, varav 280 sov ute eller i offentliga utrymmen.

Och till diskussionen vill jag också tillföra ett annat perspektiv: Att fråga efter en kaffe på ett café i Sverige idag innebär för det allra flesta en skamkänsla. Jag tror (hoppas) inte det är många normalt funtade till exempel studenter som skulle gå in på ett café och fråga efter en innestående kaffe? Eller är det jag som är så naiv?

*Svarar alla i samma inlägg*

Glömde nästan bort att jag skapat denna tråden, haha. Tack så mycket för alla svar!! Och intressanta tankar och kul att några hört talas om det innan iaf!

Och vem det nu än var som skrev om den blinde mannen, FY FAN hur de uppförde sig, personalen. För jävligt.

Angående hur de ska kunna urskilja vem som är/inte är hemlös så fattar jag det inte heller, men jag håller med yllva om att det hade ju känts rätt genant (stavas det så?) att fråga efter en kaffe om man inte är hemlös eller så tycker iaf jag...

lizan: Vad gulligt gjort av din mormor. Hade någon gjort så åt mig för att den personen ville det bara hade jag blivit jätteglad iaf och antagligen gjort likadant mot någon annan, faktiskt =) .

//r

*kn l* Hugger senaste knappen igen.

Är det bara hemlösa som ska ha rätt till en kaffe? Och är det då bara de som sover på en parkbänk/port eller är det ok även för de som får slagga hemma hos någon annan?

Är det i så fall den nyinflyttade läkaren utan bostad som kan få kaffe? Och den romska tiggaren som betalar 18kr per natt i som sin del i hyran av en lägenhet i Handen som blir utan? Eller fyrbarnsmamman som inte får socialbidraget att räcka till när hyran är betald? Eller den ensamstående pappan/mamman som supit upp pengarna innan månaden är slut?

Socialt utsatta är många fler än de som är just hemlösa, och i Stockholm finns många "hemlösa" som inte är socialt utsatta. Bara en liten tanke till diskussionen om vilka det är vi menar och pratar om.

Spelar det verkligen någon roll på vilket sätt en människa är utsatt och därför ber om en gratis kaffe? Kan man klassifiera en människas utanförskap och sätta upp skalor för hur svårt man ska ha det för att kunna få kaffe eller en portion mat? Just sådana tankegångar får mig att tappa tron på medmänskligheten. Som någon tidigare nämnt tror jag inte det är många som skulle be om något sådant utan anledning, dock ser jag i samhället en stor tendens att hålla i slantarna och visa fientlighet mot de som är utsatta.
Själv är jag student i en storstad, jag bidrar till välgörenhet månadsvis, ger pengar och mat till de jag når och köper extra kaffe på de ställen där det finns möjlighet. Jag kan inte påstå att det gör mitt liv fattigt, trots att jag själv lever på bidrag. Jag har tak över huvudet, mat för dagen och kan t o m roa mig och köpa kläder. Då kan jag även bidra med några slantar här och var till de som behöver pengarna mer.

Jag reagerade mest på att alla var så säkra på att det var just hemlösa som skulle få kaffet, och att det var en lätt urskiljning att göra. Jag ville lyfta att social utsatthet är mer komplicerat än så.

Men jag tror också att det måste angripas från många håll, från myndigheter, organisationer, företag och privata alternativ. Jag tror detta kanske är ett komplement, men jag tror att kaffepengarna gör minst lika mycket nytta även på andra ställen.

Liknande trådar

Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 175
Senast: tomte
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt... 2
Svar
26
· Visningar
2 487
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka