Innertak till stall

javetint

Trådstartare
Hej
Vi ska bygga om en ladugård till stall. Golvet ska bilas ner så man får tillräcklig takhöjd.
Innertaket är just nu fula kalkade brädor och ovanför dem finns spån som isolering.

Går det att lägga upp skivor(tex plywood) som innertak och låta brädorna sitta kvar? Och kan skivorna sitta direkt mot brädorna eller måste man ha något i mellan?
 
Sv: Innertak till stall

Du har inte funderat på att ta bort innertaket?

Det hade jag velat för luftkvalitetens skull.
 
Sv: Innertak till stall

Nej det blir för kallt under vintrarna isf då vi här uppe i norr kan ha -30 grader flera dagar i sträck och -20 flera veckor av vintern.
 
Sv: Innertak till stall

Jag skulle sätta upp ett lager med gipsskivor mellan det gamla taket och nytt innertak. På så vis skapar man ett brandskydd uppåt mot loftet. Ifall olyckan skulle vara framme. 2 cm gipsskiva kan vara det som gör att man hinner få ut hästarna vid ev brand.

/Lizzie
 
Sv: Innertak till stall

Det där med gipsskivor lät bra...men kanske isf lika bra att riva ner allt och sen upp med nya brädor och isolering som inte brinner.

Hur är det om jag skulle sätta upp plywood-skivor, måste jag ha någon fuktspärr/plast i mellan eller sätta upp reglar först och sedan skivorna så det finns luft mellan gamla taket och skivorna?
 
Sv: Innertak till stall

Du har inte funderat på att ta bort innertaket?

Det hade jag velat för luftkvalitetens skull.

Luftkvaliteten har inget att göra med takhöjden, utan med hur ventilationen är utformad :devil:

Det är en otroligt vanlig missuppfattning!

För att ta ett exempel:
Jag har typ sådant tak som TS, och inga som helst problem med luftkvaliteten. Jag är väl miljöskadad, men vid besök i andra stall brukar jag studera lösningar och hur de har gjort ;)
Häromsistens var jag i ett relativt nybyggt stall. Allting var superflådigt och öppet upp till nocken, men jag såg svartmögel i taket :(
I mitt stall som då har "lågt" i tak har det aldrig någonsin varit nåt sådant mögel, så jag skulle inte vilja byta (trots det flashiga första intrycket) för allt smör i Småland.

Till TS:
Hade jag varit du, hade jag bara målat dessa takbrädor, OBS med kalk eller linoljefärg (då måste du använda en slags primer som gör att färgen fäster). Inte täckt över med skivor eller dylikt. Det är när man tätar för mycket eller tillför moderna material i gamla hus och stall som man får problem!

INTE plast nånstans!! Då stänger du in problem, eller skapar nya, som inte hade varit problem om du hade låtit det vara!
 
Senast ändrad:
Sv: Innertak till stall

Det där med gipsskivor lät bra...men kanske isf lika bra att riva ner allt och sen upp med nya brädor och isolering som inte brinner.

Hur är det om jag skulle sätta upp plywood-skivor, måste jag ha någon fuktspärr/plast i mellan eller sätta upp reglar först och sedan skivorna så det finns luft mellan gamla taket och skivorna?

Fuktspärr ska man endast ha utåt mot ytterväggarna.

Om det inte är något fel på brädorna så är det onödigt att riva ner dem. Gipskivor kan du lägga ovanpå de gamla brädorna om det är lättare.

/Lizzie
 
Sv: Innertak till stall

De där fula kalkade brädorna har jag kvar i mitt stall, trots att allt annat är utbytt. Det är nämligen ganska dyrt att lägga den typen av virke och är det inget fel på det förutom färgen verkade det väldigt onödigt.
 
Sv: Innertak till stall

Gips eller kanske ännu bättre någon cementbundenskiva är super att sätta upp som "innertak" och för brandskydd.

Har du isolering (som funkar) ska du ha ångspärr som hindrar den fuktiga luften från att tränga upp i isoleringen. Fungerar isoleringen kommer fukten i luften kondensera när temperaturen sjunker p.g.a. isoleringen och risk för mögel uppkommer. Ska man använda ångspärr ska den ligga så nära den varma sidan som möjlig d.v.s mellan det nuvarade innertaket och de nya skivorna och vara helt tätt (Skarvar och genomföringar skall tejpas och plasten skall klämmas mot ytterväggarna). ovanför bjälklaget skall det finnas möjlighet för isoleringen att torka upp, så ingen plast eller likanade ovan på spånet.

Att man skall låta gamla byggnader vara som de är byggda är i princip korrekt, men ändrar man annväningen måste man även tänka efter vilken effekt detta har på byggnaden.
 
Sv: Innertak till stall

Tack för alla tips.

Plåttak verkar också intressant, det kan jag väl också lägga upp utan att behöva riva ner nuvarande innertaket?
 
Sv: Innertak till stall

Tack för alla tips.

Plåttak verkar också intressant, det kan jag väl också lägga upp utan att behöva riva ner nuvarande innertaket?
ja det kan du. Plåt är bra på det sättet att det är lätt att göra rent. Men tänk till och se till att du har ordentligt med ventilationsdon så du inte får kondens. Ett tillägg till brandskyddsdebatten. Du behöver inte brandskydda mot logen/loftet om du inte tänkt att förvara något brännbart där.
 
Sv: Innertak till stall

Först av allt - Ta bort spåneländet.

Spånet håller kvar fukt, är brandfarligt och är dessutom värdelöst som isolering.

Sen isolerar du med stenull mellan bjälkarna och sätter plywood och gips som då "hänger" i takbjälkarna.

Då får du förmodligen högre takhöjd också, vilket kanske borde vara den åtgärd som genomförs innan man lägger tid, möda och pengar på att bila ned golvet.

Gipsskiva säljs på 13 resp 6,5 mm tjocklek och en 13 mm gipsskiva håller för 15 minuters brand innan den faller sönder. Dock kan ju sägas att om du ska ha någon nytta av detta så måste du undvika brännbara material i stallet - har du brännbara material i stallet så får de hästar som står uppstallade inuti den brandcell som drabbas anses som förlorade om du har brännbart material i den brandcellen dvs.
 
Sv: Innertak till stall

Framförallt, om du förvara brännbart på loftet så är det ju brandskydd nedåt som är intressant. Brandskydd från stallet och uppåt är ju inte särskilt intressant ur ett djurskyddsperspektiv...
 
Sv: Innertak till stall

Okej
Så om jag väljer att ta bort allt så ska jag sätta upp gipsskivor först och sedan plywooden? Sedan ny isolering? Behövs fuktspärr/plast eller något annat?

Om jag väljer plåttak, ska jag då också sätta upp gipsskivor först och sedan plåten? Behövs gips om jag har plåttak? Behövs fuktspärr/plast eller något annat?
 
Sv: Innertak till stall

Tycker du ska kontakta din kommuns brandmyndighet för att få tips om bästa sätt att bygga ditt tak om du ska ha det brandskyddat. De kan ge tips på bra sätt att bygga för brandsäkerhet.
 
Sv: Innertak till stall

kl

Tillägg ang att ta väck innertak. Det beror ju på vad man har för tak oxå (om det är isolerat) om det är lämpligt. Det blir varmare över hästarna (utan innertak) än i den delen som har kvar innertaket i vårt stall. Visserligen blåser här typ alltid så det är inget stort problem, men kan ju vara för någon annan som tänkt ställa in hästarna i ett svalt stall dagtid på sommaren :)
 
Sv: Innertak till stall

Om du inte redan har gjort det så kolla med jordbruksverket, de har lite tips, även SvRF har en folder du kan ladda ner:
Bygga för häst.

Det finns också bra litteratur: Den här idéhandboken av agronom Michael Ventorp och veterinär Per Michanek innehåller allt du behöver veta för att skapa en bra miljö åt dina hästar.

Dessa skrifter har många fler och med bedömda källor än du kan få på BUKE. Det fodrar lite mer än att bara fråga andra men ger oftast (alltid?) mer adekvata svar än på Buke.

*KL*
Angående spåntak så är de bra då de är vattentäta men andas så att risken för påslag av mögel minimeras. Och du får inte heller kondensvatten som droppar ;)

Lycka till
 
Sv: Innertak till stall

Framförallt, om du förvara brännbart på loftet så är det ju brandskydd nedåt som är intressant. Brandskydd från stallet och uppåt är ju inte särskilt intressant ur ett djurskyddsperspektiv...

ööö... Nej... Jag tror inte jag påstod det heller, men, men... Här finns i alla fall lantbrukets brandskyddskommittés rekomendationer för den som är intresserad: http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/lbk-parmen
 
Sv: Innertak till stall

Nej, innertak där trossbotten är fylld med sågspån är inte vattentäta.

Däremot vid en vattenläcka eller vid avsaknad av ångspärr så suger spånet åt sig en massa vatten för att sedan mögla. Dock bildas det då ofta mögelsorter som sällan syns med blotta ögat - men det innebär inte att dom inte finns där.

Dessutom så isolerar sågspån pissdåligt i jämförelse med mer moderna isoleringsmaterial och som grädde på moset så OM spånet är torrt så är det en stor brandfara och ger dessutom den effekten att en brand riskerar att bli mer svårsläckt om det ligger och pyr i sågspånet i trossbotten, vilket det finns flera exempel på vid bränder i gammal bebyggelse.

Kort sagt så spånfylld trossbotten är inget bra på ren svenska ! Kan tillägga att i handbok pyroteknik för försvarets högre läroverk på sin tid placerade torrt sågspån och träpulver i samma antändlighetsklass som svartkrut...
 
Senast ändrad:
Sv: Innertak till stall

Okej
Så om jag väljer att ta bort allt så ska jag sätta upp gipsskivor först och sedan plywooden? Sedan ny isolering? Behövs fuktspärr/plast eller något annat?

Om jag väljer plåttak, ska jag då också sätta upp gipsskivor först och sedan plåten? Behövs gips om jag har plåttak? Behövs fuktspärr/plast eller något annat?

Längst upp har du ju bjälklaget.

där lägger du stenullskivor mellan bjälkarna vilket kommer att isolera stallet ca 3-4 ggr mer effektivt än sågspånet. Se till att förankra isolerskivorna så att dom inte ramlar ner.

Sedan sätter du en ångspärr (byggplast) och du ska undvika att göra hål i plasten, kläm den med reglar 45x45 som skruvas fast i bjälklaget och i väggarna så att det verkligen blir tätt. Du får INTE dra dolda elledningar i jordbruksbyggnader så det behövs inget utrymme för installation av el.

Sedan skruvar du fast en plywoodskiva, 12 mm plywood håller för åtminstone 12 minuters brand innan branden når bjälklaget - stenullsisoleringen skyddar bra mot brand även den.

Sedan skruvar du fast en 13 mm gipsskiva i plywooden och förskjuter alla skarvar så att skivlagren inte har skarvarna på samma ställe.

Underifrån och upp så får du nu. 13 mm gips-12 mm plywood-reglar (lägg gärna stenull mellan reglarna också (ca 1/3 av isoleringen kan ligga innanför ångspärren räknat från den varma sidan)-ångspärr-bjälklag/stenull.

Ska du sedan förvara hö på loftet så bygger du ovanpå det gamla skullgolvet så att detta håller för 60 minuters brand nedåt innan branden når bjälklaget. Har du möjlighet att byta ut en del av yttertaket mot plasttak så ger det även brandventilation uppåt vilket minskar risken för att brandgaser ska tryckas in i stallet.

Nu har du ett innertak som håller för 30 minuters brand innan övervåningen störtar in - Normalt brukar man i jordbruksbyggnader bygga så att en brandcell håller för minst 60 minuters brand men av djurskyddsskäl behöver du inte ha 60 minuter UPPÅT.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 212
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 578
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 400
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 626
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp