Innekatter

Haukur

Trådstartare
Nu ska jag gå från utekatt till innekatt å bonnkatt till raskatt... behöver lite tips!
Har flyttat ifrån föräldrarna på "landet" å lämnade mina tre grisar kvar hos dom i villan.
Nu bor jag i en 65kvm stor tvåa och vill ha en ny kisse, då min pojk e allergisk passar sig inte bondisarna... vi har testat rexar på honom å beslutat att en sån får det bli.
Nu till lite frågor:

1. Räcker det med en kisse? Katter är juh inte flockdjur men vi kommer ju ändå vara borta från lägenheten några timmar/dag då jag studerar å pojken jobbar... oftast rör det sig om 6-8 timmar men ibland mindre å någon enstaka gång mer... Behövs då en kompis?

2. Behövs det tillstånd av fastighetsskötare eller dyl för att näta in balkongen?

3. Vad använder man för nät? Hönsnät?

4. Hur gör man med typ vacc. å dyl på innekatter?

5. Tips på aktivering för innekatt!

Sv: Innekatter

Fråga fastighetsägaren först. De kan säga nej till allt som de anser förfular fasaden. När du frågar, beskriv då noggrant hur du tänkt göra så att de får en bild av hur det ska se ut.

Vi använde nåt slags djurnät från Granngården, de hade flera olika varianter. Det är plastnät, billigt och kräver träramar där det spänns ordentligt.

Jag vaccinerar mina innekatter. Just för att de är innekatter är de känsligare OM de ändå skulle stöta på smitta än en utekatt. Dessutom kräver kattpensionatet vaccinering.

Bästa aktiveringen för en innekatt tycker jag är en kattkompis. Efter det kommer klättermöjligheter, hyllor att ligga på och inte för många begränsningar av kattens rörelsefrihet. Får de inte gå ut måste de få röra sig maximalt inne.

Håller med mandalaki :)
Två katter är lättast ur alla synpunkter, förutom om man vill resa bort med dem. Min ensamkatt är riktigt jobbig om vi lämnat honom mer än fyra timmar, det ska gosas, lekas, och ätas samtidigt, och varken husse eller matte får lämna honom en minut när vi varit så elaka att vi lämna honom ensam. (Vi har en till på väg...) Rexar är aktivitetsmässigt och socialt sett mycket lika min ras (korat), de älskar att vara med överallt! (Blir det en cornish eller en devon?)

Klätterträd, små hålor (tex under soffa eller säng) att gömma sig i, och hyllor under taket (tex bokhyllor med en klöspelare bredvid så att de kommer upp på ovansidan) och kan smyga på oss människr från hög höjd. Bollar och vippor har min i hundratal, den roligaste är en vippa som ser ut som ett metspö (får man bara leka med när matte och husse är med pga intrasslingsrisken). Vill man inte köpa massa leksaker (det gör man efter ett tag ändå... ;) )så funkar en ihopknögglad strumpa eller en liten sten precis lika bra som en boll!

Vaccinerar gör man enligt vet.s rekommendationer, minst lika viktigt på innekatter. Avmaska behöver man dock inte göra(om man inte misstänker mask), det ökar bara risken för resistenta parasiter om man avmaskar i tid och otid.

I övrigt: fundera på försäkring om ni inte redan gjort det. Vet.vård är svindyrt, och försäkring relativt billigt...

Lycka till!

Kan inte fylla på mer än vad dom andra skrivit, men anledningen till att man måste vaccinera även innekatter är att du kan dra in både pestsmitta och snuva bara genom kläder och skor.

Tack för svaren! Misstänkte att det var bäst med två. försäkring lärde jag mej snabbt av bondkatterna att d e nödvändigt å för katter kostar det juh knappast något.

d e devon som gäller, tycker dom har ett ädlare och mera smäckert utseende:)

Liknande trådar

Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 058
Senast: Stereo
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening... 2
Svar
25
· Visningar
2 953
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 994
Senast: Lager
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 288
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Distansritt
  • Enögd häst