Innekatter som ni promenerar med.

Tassetass

Trådstartare
Är det någon här som brukar vara ute och gå i sele med sin katt? Hur introducerar man det enklast? Hur gör ni om ni möter en lös katt när ni har er katt i sele?

Jag tror att mitt "älskar när det händer saker"-katt skulle uppskatta att vara ute, men jag vill inte ha henne som utekatt i det område jag bor nu (lite väl nära en lite väl stor väg).

/Jenny

Sv: Innekatter som ni promenerar med.

Jag har gått med min katt i sele 2 gånger. Vi skulle åka en längre sväng med bilen och helt plötsligt kom jag på att "tusan, katten måste ju rastas" Så när vi kommit nästan halvvägs svängde vi in på konsum köpte en sele och koppel och satte det på katten. Sedan var det bara att gå, gick mitt inne i samhället :D Det vara dagen före nyårsafton så det vara ganska många ute som skulle handla... Folket kollade lite konstigt och hundarna som var där blev ännu mer snopna :rofl: men kissen knallade bara på som om vanligt! haha, tur man har en lugnt katt... :p Så min kisse behövde ingen invänjning...;)

Fast det är nog stor skillnad om man helt plötsligt tar ut en innekatt i koppel, ä min katt som är van att vara ute.

Ju tidigare man introducerar selen ju bättre. Katten kommer antagligen protestera vilt till en början, men det lägger sig. Man bör inte ta ut katten första gången man satt på selen då katten kan uppleva selen som väldigt obehaglig och försöka rymma, vänja katten vid selen bör man göra inomhus.

Min erfarenhet är att katter utomhus brukar hålla avståndet. Här finns en massa lösa katter, men aldrig någonsin har katterna konfronterat mina katter i band. De iakttar varandra på avstånd och mer än så blir det inte.

Jag hade min ädsta katt i sele i början när jag skaffat honom, och det gick bra, han gillade det och vi klättrade i plommon träd och annat... sen började han bryta sig ur selen, och fråga mig inte HUR, men katten kom lös varenda gång selen sattes på, och då var det en ordentlig sele med halsdel, magdel, och rem mellan hals och magdel mellan frambenen - ändå bröt han sig lös! Kunde ligga helt stilla på gräsmattan med tassarna fint invikta under sig och BOOM så var han som typ nån wonder magic trollkarl, som kan bryta sig loss på 3 sekunder ur 20 kedjor under vatten :D

dessutom så blev han väldigt rastlös av att få komma ut nån gång ibland, var som att han började sakna mer och mer att få vara ute... tillslut avbröt jag för hans ros skull.
Nu är det inget problem för jag bor med stor balkong som vi nätat in, så katterna kan gå ut på balkongen och behöver inte passas, och sen dess så är han glad och nöjd. Ofta vill han inte gå ut, om det är för blåsigt eller trist väder :D

en total sido historia från din fråga - ursäkta!
Håller med om det nån annan sa - träna tidigt så går det oftast hur bra som helst att lära upp dem!

Nu är det lite väl ruggigt väder ute, men jag har varit ute med mina katter en hel del i sele. Ingen av dem gillade väl selen första gångerna de hade den på sig (inomhus) men det gick snabbt över. När man väl var ute var allt bortglömt. ;)

Dimma älskar att gå promenad, hon kan gå med som en hund. Cirrus däremot vägrar gå med, när man är ute ska det vara på hans villkor. De har fått gå ute i varsin löplina med sele och flexikoppel nästan hela sommaren och det älskar de. Vi har nog knappt sett nån annan katt när vi varit ute, men de tittar mest storögt på avstånd bara. Har svårt att tro att nån skulle attackera!

Koppelpromenader blir det mest ute i sommarstugan (en kvart härifrån) för här är det så mycket folk och trafik. Vi har dock en innätad balkong och där är det populärt att stå och spana säger katterna!

cirrusdimma23.jpg

Liten Dimmtuss på promenad:

dimma021.jpg

dimma022.jpg

"Jag ser henne, gör du..?" :angel:

cirrusdimma21.jpg

/Erica

Tack för era svar :bow: Ska införskaffa en sele och så får vi se hur det går. :bump:

Förresten... Erica... Dina katter är olagligt vackra :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama