Innekatter i trädgården

S

Sirisiri

Behöver lite tips på hur man på säkrast sätt har sina älsklingar ute i trädgården. Hur har ni löst det? Bara vanlig lina känns inte helt bra. Naturligtvis är katterna under uppsikt hela tiden, men jag vill ju inte att de ska trassla i sig om jag råkar lämna dom i ett par minuter... Kattgård är ett alternativ, men det har i nuläget låg prio eftersom det är miljoner andra grejer att fixa. Det jag är mest orolig för att det ska komma lösgående katter :devil::devil: och ge sig på dom.

Nätdörr till altandörren. Finns det att köpa färdigt? Tips!

Sv: Innekatter i trädgården

Tyvärr är det nog bara lina eller rastgård som finns att välja på. Tror inte det finns dörr färdig, men det är ju väldigt lätt att bygga. Är man halvrik så finns det hundgårdssektioner (stora) att köpa, men då får man ge uppåt 3-4000:- för en rastgård.

Jag sålde precis den jag hade i stugan, synd att jag inte visste att du funderade då hade du kunnat få den billigt.

Jag funderar lite på att köpa en hög med kompostnät och sätta ihop, den buren blir inte stor eller hög, men i alla fall nått så dom får känna lite gräs under fötterna då. Yoga alltså, Abbie dör ju då tror hon.

Ja, det var ju synd... Kompostgaller har jag också funderat på. Siri är supernöjd bara hon får ligga och mysa.

Mis har också gräsfobi. Eller utefobi OCH gräsfobi. Hon flyr om man öppnar en dörr och på sätt och vis tycker jag att det är bra. Skulle INTE vilja att hon kom lös, eftersom jag inte litar på att hon låter mig fånga henne. Gammelkissen kan jag däremot ha lös under bevakning. Hon ligger på rygg och "gnussar örat" 95 % av tiden.

Abbie skulle också försvinna fort och jag skulle nog inte få tag på henne. Yoga är jag mer osäker på, men henne får man vänta ut. Hon har varit på rymmen ett antal gånger. Däremot om hon skulle försvinna och jag skulle hitta henne några timmar/dagar/veckor senare vet jag inte alls hur hon skulle reagera.

Behöver lite tips på hur man på säkrast sätt har sina älsklingar ute i trädgården. Hur har ni löst det? Bara vanlig lina känns inte helt bra. Naturligtvis är katterna under uppsikt hela tiden, men jag vill ju inte att de ska trassla i sig om jag råkar lämna dom i ett par minuter... Kattgård är ett alternativ, men det har i nuläget låg prio eftersom det är miljoner andra grejer att fixa. Det jag är mest orolig för att det ska komma lösgående katter :devil::devil: och ge sig på dom.

Nätdörr till altandörren. Finns det att köpa färdigt? Tips!

Men har du något hum om hur de hanterar lösgående katter då?

Vi har två innekatter som får gå ute när de är på landet. Den ena är stor och stark och sätter eventuella inkräktare på plats. Den andra är liten och tycker andra katter är läskiga, så hon går och gömmer sig alternativt sätter sig i säkerhet i något träd. Bägge sätten fungerar ju bra, så vi är inte oroliga över att andra katter ska kunna skada dem.

Siri litar jag fullständigt på. Men jag vet att hon rätt som det är kan resa sig upp och knata iväg, så det gäller att ha henne under uppsikt. Men hälften av gångerna räcker det att bara locka på henne så kommer hon tillbaka och lägger sig ner igen. Hon vet vad som gäller! Annars är det bara att gå efter och hämta henne. Hon skulle aldrig i livet springa ifrån mig. Det läskiga med henne är att hon är så totalt orädd. Det skulle inte förvåna mig om hon bara gick iväg utan att hitta hem igen. Hon har ju trots allt varit en hemlös kisse som har kommit till ett katthem.

Usch, jag skulle dö på fläcken om någon av dom försvann. Risken är ju betydligt större nu än när när vi bodde i lägenhet.

Men har du något hum om hur de hanterar lösgående katter då?
Nä... Siri bara hatar andra katter. Hon morrar så fort hon ser en annan katt. Mis har aldrig träffat nån annan katt än Siri. Men Siri tuktar henne och Mis bara ligger och pararar. Det finns ingen som helst kamplust i henne.

Kan du inte ha dem ute under uppsikt då i början, så ser du hur de hanterar situationen?

Är de två så kommer de ju förmodligen inte ha några jätteproblem att upprätthålla reviret, så det är inte sagt att det kommer att komma dit så mycket andra katter alls.

Jo, de kommer att vara under uppsikt hela tiden. Jag är så jäkla petig med mina älsklingar bara. Husse blir tokig på mig! :D

Siri litar jag fullständigt på. Men jag vet att hon rätt som det är kan resa sig upp och knata iväg, så det gäller att ha henne under uppsikt. Men hälften av gångerna räcker det att bara locka på henne så kommer hon tillbaka och lägger sig ner igen. Hon vet vad som gäller! Annars är det bara att gå efter och hämta henne. Hon skulle aldrig i livet springa ifrån mig. Det läskiga med henne är att hon är så totalt orädd. Det skulle inte förvåna mig om hon bara gick iväg utan att hitta hem igen. Hon har ju trots allt varit en hemlös kisse som har kommit till ett katthem.

Usch, jag skulle dö på fläcken om någon av dom försvann. Risken är ju betydligt större nu än när när vi bodde i lägenhet.

Vår lilla katt är också totalt orädd (utom för andra katter då), men springer bort gör hon inte. Katter ger sig inte gärna ut i det helt okända, enligt min erfarenhet.

Katter ger sig inte gärna ut i det helt okända, enligt min erfarenhet.
Får verkligen hoppas att det även gäller Siri. Har undrat ca en miljon ggr varför hon hamnade på katthem. Mer tillgiven, gosig och okomplicerad kisse finns inte, så jag har extremt svårt att tänka mig att någon skulle ha övergivit henne frivilligt. Men tyvärr finns det ju folk till allt... :(

Nåväl. Båda flickorna fick vara ute en stund igår kväll. Mis tyckte att det var bättre att sitta på de hårda kantiga stenarna närmast husgrunden, istället för på gräset. :rofl: Husse satte henne i hans knä istället och hon satt kvar!! :rofl: Det är först gången i Mis liv som hon sitter kvar frivilligt i nåns knä! :D Otäckt att vara ute!

*kl*

De kan bli skrämda/jagade och springa i ren skräck vilket gör att de inte hittar hem efteråt.

Har jobbat på katthem och har katthemskatter själv.

Liknande trådar

Övr. Katt Ja, vad tycker ni? Jag och min pojkvän bor i en stor etta, 49 m2 på markplan i ett område där man inte får ha katter ute utan uppsikt...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama