Innekatt på rymmen..

De flesta veterinärerna kastrerar tidigast från 4-6 månader fortfarande, det där med 12 v är inte helt vedertaget i Sverige än. I Stockholm vet jag faktiskt bara 2 st som kastrerar vid 12 v.
Men jag skulle absolut hänga på låset, båda mina äldsta blev jag parade i början/mitten av december. Förvisso planerat, men ändå. Blev finfina ungar av dom parningarna ;)

Ja det förstår jag verkligen! Katter kan vara lite luriga. Det är inte alla som sjunger serenader när de löper utan de löper i det tysta. Särskilt vintertid. Då blir de också extra rymningsbenägna.

Varför jag tjatar om tumörer är för att jag precis tvingades ta bort en katt som på nolltid fick massor av tumörer :cry: Då, för 18 år sedan när hon föddes, var det ett årsgräns på kastrering iallafall hos veterinärerna här. Jag pratade med veterinären om kastrering och tumörer hade något samband och hon sa att för en katt som kastreras innan första löpet minskar risken enormt för framtida tumörer. Hon sa visserligen också att en så gammal katt kan såklart få tumörer ändå pga ålder men det är ändå viktigt att tänka på att en tidig kastrering minskar risken för framtida elände.
Jamen visst är det så! Jag har haft en katt som vi fick ta bort pga tumörer för några år sedan. Hon var kastrerad, men det hade troligtvis blivit slarv då så en pytteliten bit av äggstocken hade blivit kvar så hon fick hormonrelaterade tumörer troligtvis på grund av detta många år senare.. Verkligen inte roligt :(

Jamen visst är det så! Jag har haft en katt som vi fick ta bort pga tumörer för några år sedan. Hon var kastrerad, men det hade troligtvis blivit slarv då så en pytteliten bit av äggstocken hade blivit kvar så hon fick hormonrelaterade tumörer troligtvis på grund av detta många år senare.. Verkligen inte roligt :(

Nej det är så mycket hemskare när/om man får veta att slarv och/eller okunskap ligger bakom. En vän råkade ut för samma sak med sin katt som du. Jag tror inte att veterinärerna för 18 år sedan visste att det förhåll sig så att tumörer kan undvikas om man kastrerar innan första löpet. Jag hade faktiskt inte hört det tidigare själv även om jag ser till att kastrera innan första löpet ändå för kattens skull. Nu var ju vår katt så gammal och då kan tumörer komma oavsett men det är en kunskap som jag gärna sprider så att andra kan få ha kvar sina små vänner så länge det går.

Nej det är så mycket hemskare när/om man får veta att slarv och/eller okunskap ligger bakom. En vän råkade ut för samma sak med sin katt som du. Jag tror inte att veterinärerna för 18 år sedan visste att det förhåll sig så att tumörer kan undvikas om man kastrerar innan första löpet. Jag hade faktiskt inte hört det tidigare själv även om jag ser till att kastrera innan första löpet ändå för kattens skull. Nu var ju vår katt så gammal och då kan tumörer komma oavsett men det är en kunskap som jag gärna sprider så att andra kan få ha kvar sina små vänner så länge det går.
Och det hade jag inte heller hört om, men det är bra att få mer kunskap där också :)

Och det hade jag inte heller hört om, men det är bra att få mer kunskap där också :)

Kanske är det ganska ny kunskap? Många vill fortfarande inte kastrera innan året av en massa anledningar som inte stämmer. Vissa tror ju fortfarande att en honkatt måste få en kull först, att katten inte blir lika stor/fin och att katten inte blir lika bra jägare om hen kastreras tidigt och då är det viktigt att ny kunskap om hur man faktiskt kan hjälpa sin katt genom att kastrera tidigt sprider sig :) Det finns bara fördelar med att kastrera katter tidigt :)

När vi kastrerade stallkattan var hon definitivt inte för lätt men lagom gammal. Veterinären sa nåt om att hon var innanfet och behövde banta. Vi hade gett henne för mycket mat från den dagen hon såg döden i vitögat. Nu blev hon inte jättegammal trots att hon var frisk, de som köpte stallet ville inte ha en katt som bott där hela sitt liv och jagat möss i alla år. :(

Kanske är det ganska ny kunskap? Många vill fortfarande inte kastrera innan året av en massa anledningar som inte stämmer. Vissa tror ju fortfarande att en honkatt måste få en kull först, att katten inte blir lika stor/fin och att katten inte blir lika bra jägare om hen kastreras tidigt och då är det viktigt att ny kunskap om hur man faktiskt kan hjälpa sin katt genom att kastrera tidigt sprider sig :) Det finns bara fördelar med att kastrera katter tidigt :)
Jag antar det är rätt nytt eftersom jag inte hört om att tumörrisken minskar. Har tidigare bara hört att man inte ska ge p-piller någon längre period till en katt just pga tumörrisken.

Jag antar det är rätt nytt eftersom jag inte hört om att tumörrisken minskar. Har tidigare bara hört att man inte ska ge p-piller någon längre period till en katt just pga tumörrisken.

Ja precis! Att man inte ska ge p-piller år ut och år in med tanke på tumörrisken är ju känt sedan ganska länge men ändå är det fortfarande många som inte vet om att det är så. Att tumörrisken ökar om man inte kastrerar innan första löpet är något veterinärer och katthem skulle ta upp i sina kastreringskampanjer. Det tror jag hade fått en och annan att kastrera bara pga det.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 166
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Min ena kisse gav sig i torsdags ut och jagade på grannkatten som tydligen hade smugit sig in på hans revir. Olyckligt nog satte dom...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Det finns väl inget som är så lätt som att vara efterklok? Ångrar mig så bittert, men det hjälper ju inte nu. Bor sedan fyra år i ett...
Svar
10
· Visningar
1 957
Senast: Lotus
·
Övr. Katt Tänkte bara klottra ner lite för att få skriva av mej lite.. Nu är det så att min katt har varit på rymmen i en vecka, och inte synts...
Svar
15
· Visningar
2 115
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama