Innekatt på rymmen..

mollyphlox

Trådstartare
Min katt Smilla har begett sig iväg på egna äventyr ikväll, hon smet ut snabbt som ögat när min syster skulle bära ut nån grej. Från att ha legat och sovit så var det full fart ut. Hon brukar annars oftast stanna på tröskeln men inte idag.. Jag var själv i stallet just då. Katten smet iväg under grannens staket innan syrran hann få tag i henne. Och nu har hon varit ute i ett par timmar.. Har letat och letat men har ingen aning om vart hon tagit vägen. Finns gott om hus och miljoner ställen att gömma sig på, tyvärr också en hel del trafik. Så nu är det väl bara på att hoppas hon hittar hem själv, brukar vara ute och gå med henne i koppel så jag tycker ju att hon borde hitta hem. Men orolig för att hon ska bli instängd eller bli påkörd, av den orsaken har jag ju valt att ha henne som innekatt.. :(

Usch så jobbigt! Fortsätt att gå omkring att ropa på henne. De brukar faktiskt inte gå så värst långt bort, så hon är säkert i närheten men är säkert rädd.
Min kisse är utekatt och jag har GPS på honom och kan ju se vart han går och för det mesta är han inte alls långt borta.
Jag blev alldeles för nervös när han inte kom hem när jag ropade och fantiserade att han hade blivit instängd och påkörd därför skaffade jag GPS:en
Håller tummarna att kissen kommer hem!!

Usch så jobbigt! Fortsätt att gå omkring att ropa på henne. De brukar faktiskt inte gå så värst långt bort, så hon är säkert i närheten men är säkert rädd.
Min kisse är utekatt och jag har GPS på honom och kan ju se vart han går och för det mesta är han inte alls långt borta.
Jag blev alldeles för nervös när han inte kom hem när jag ropade och fantiserade att han hade blivit instängd och påkörd därför skaffade jag GPS:en
Håller tummarna att kissen kommer hem!!
Hon hittade hem! Igår kväll ca 22.30 hörde jag ett skrammel på trappan och då satt hon där med grannens katt som inte uppskattade sällskapet. Så det slutade bra efter ca 4,5 timmars utflykt. Nu hoppas jag bara att hon inte hunnit träffa nån snygg hankatt, hon är nämligen inte steriliserad :o

Hon hittade hem! Igår kväll ca 22.30 hörde jag ett skrammel på trappan och då satt hon där med grannens katt som inte uppskattade sällskapet. Så det slutade bra efter ca 4,5 timmars utflykt. Nu hoppas jag bara att hon inte hunnit träffa nån snygg hankatt, hon är nämligen inte steriliserad :o
Åhhh så skönt!!! Vilken tur!!!
He he, ja hoppas inte utflykten bär "frukt" men det är nog inte någon större risk nu vid denna tiden på året va?

Å - GPS! Funkar den bra?
Min bästa ägodel! Älskar den!
Har stenkoll på kissen :D
Innan var jag alltid orolig när han inte kom hem som han brukar, nuförtiden visar det sig att han oftast har somnat i någon buske runt hörnet när han inte kommer hem :D

Han blev påkörd en gång, klarade sig som tur var men sedan var jag hela tiden orolig över honom. Och oron att de blir instängda och svälter ihjäl :cry:

Kansken man skulle sätta på hästarna med. De rackarna brukar gömma sig för husse mörkret, så när jag gått ett varv står de och glor och tycker att kommer du där, vi har minsann varit här hela tiden - skrällen.
haha! ja det går ju det med! Finns även en kilometerräknare så har man koll på hur mycket de har gått under dagen :)

• Gilla
Reactions: ptr

Är hon en avelskatt? Annars, åk och kastrera henne omgående. Dels med tanke på ev. dräktighet (katter kan få ungar året runt) och dels för hennes egen skull. Att leva som fertil katt är jobbigt för katten och risken för tumörer ökar enormt.

Är hon en avelskatt? Annars, åk och kastrera henne omgående. Dels med tanke på ev. dräktighet (katter kan få ungar året runt) och dels för hennes egen skull. Att leva som fertil katt är jobbigt för katten och risken för tumörer ökar enormt.
Nej det är ingen avelskatt. Hon är inte så gammal ännu, men det är planerat att hon ska steriliseras så småningom.

Nej det är ingen avelskatt. Hon är inte så gammal ännu, men det är planerat att hon ska steriliseras så småningom.

Hur gammal är hon? Risken att få tumörer minskar markant om en honkatt kastreras innan första löpet. Katter kan kastreras från 12 veckors ålder och bör absolut vara kastrerade vid 6 månader om de inte ska avlas på.

Hur gammal är hon? Risken att få tumörer minskar markant om en honkatt kastreras innan första löpet. Katter kan kastreras från 12 veckors ålder och bör absolut vara kastrerade vid 6 månader om de inte ska avlas på.
Vet inte exakt då de jag fick henne av inte riktigt kom ihåg, men hon är en fullvuxen katt.

Numera kan man kastrera vid tolv veckors ålder, vad som är viktigt är inte ålder utan storlek. Håller fö helt med @TinyWiny kastrera så fort som möjligt! Visst det är ovanligt men inte omöjligt att katthonor blir gravida under den här årstiden, särskilt eftersom det är en innekatt med gott om mat. Dessutom så håller sig en kastrerad katt mycket mer hemma och sticker inte ut på äventyr för att hitta det motsatta könet ;)

Då hade jag ringt och bett om tid för kastrering så fort veterinären öppnar igen. Risken att hon är dräktig är stor och ju tidigare hon kastreras desto bättre.
Det är planerat, ja. I vilket fall som helst är jag glad över att hon hittade hem och inte blev påkörd eller något :)

Numera kan man kastrera vid tolv veckors ålder, vad som är viktigt är inte ålder utan storlek. Håller fö helt med @TinyWiny kastrera så fort som möjligt! Visst det är ovanligt men inte omöjligt att katthonor blir gravida under den här årstiden, särskilt eftersom det är en innekatt med gott om mat. Dessutom så håller sig en kastrerad katt mycket mer hemma och sticker inte ut på äventyr för att hitta det motsatta könet ;)
Har förstått det samma jag också! Hon har alltid varit väldigt liten till växten, tror hon väger knappt 3 kg nu. :)

Det är planerat, ja. I vilket fall som helst är jag glad över att hon hittade hem och inte blev påkörd eller något :)

Ja det förstår jag verkligen! Katter kan vara lite luriga. Det är inte alla som sjunger serenader när de löper utan de löper i det tysta. Särskilt vintertid. Då blir de också extra rymningsbenägna.

Varför jag tjatar om tumörer är för att jag precis tvingades ta bort en katt som på nolltid fick massor av tumörer :cry: Då, för 18 år sedan när hon föddes, var det ett årsgräns på kastrering iallafall hos veterinärerna här. Jag pratade med veterinären om kastrering och tumörer hade något samband och hon sa att för en katt som kastreras innan första löpet minskar risken enormt för framtida tumörer. Hon sa visserligen också att en så gammal katt kan såklart få tumörer ändå pga ålder men det är ändå viktigt att tänka på att en tidig kastrering minskar risken för framtida elände.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 166
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Min ena kisse gav sig i torsdags ut och jagade på grannkatten som tydligen hade smugit sig in på hans revir. Olyckligt nog satte dom...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Det finns väl inget som är så lätt som att vara efterklok? Ångrar mig så bittert, men det hjälper ju inte nu. Bor sedan fyra år i ett...
Svar
10
· Visningar
1 957
Senast: Lotus
·
Övr. Katt Tänkte bara klottra ner lite för att få skriva av mej lite.. Nu är det så att min katt har varit på rymmen i en vecka, och inte synts...
Svar
15
· Visningar
2 115
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.