Innekatt på heltid?

Equilina

Trådstartare
Har en kissekattfröken som alltid kunnat vara ute och inne som hon vill (eller nästan iaf), hon blir 11 år i mars.

Nu är det såhär att jag ska flytta i februari och jag får ha katt, men den får inte gå ut! :(

Är det grymt att stänga in en katt som är van att kunna gå ut?
Kommer det öht att fungera, eller kommer hon smita så fort man öppnar dörren?

Som det är nu är hon mest inne, går ut runt 2-3 timmar om dagen uppskattningsvis, men brukar vara ute mer på sommaren.

Någon som har erfarenheter av liknande situationer?

Jag vill verkligen ta med min lilla lus, har haft henne hela hennes liv och halva mitt. Men hon ska ju må bra och vara glad också...

Sv: Innekatt på heltid?

Har du balkong så kan du sätta nät på den och låta henne gå ut där. Jag tror hon vänjer sig snabbt. Lycka till!

Nej, ingen balkong... Det är en del av ett hus, alltså i marknivå.

Men du tror att hon vänjer sig?
Usch, jag är så orolig att lilla sessan ska bli ledsen... :(

Jag har haft katter som varit utekatter och sedan tvingats bli innekatter, vissa har klarat det utan problem och vissa har jag fått omplacera eftersom dom mådde jätte dåligt av att bli instängda. Det beror alltså på hur katten hanterrar det och det vet du inte förrän efteråt.

Nej, ingen balkong... Det är en del av ett hus, alltså i marknivå.

Men du tror att hon vänjer sig?
Usch, jag är så orolig att lilla sessan ska bli ledsen... :(

Men jag tror att det funkar för att hon inte är en katt som är mest ute och väldigt lite inne. Din katt ville ju mest vara inne, bara ute ett par timmar och då brukar de finna sig väldigt bra som innekatter.

Men var beredd på att det blir lite jobbigt i början. Det är ju inte bara ett nytt hem utan ett nytt liv som innekatt också. Men ge inte upp medesamma, låt det gå en tid först innan du ser om det verkligen inte går alls. Pyssla mycket med henne så att hon inte känner sig ensam.

Hehe, pyssla med henne är inget problem :love:

Men hur lång tid ska man "ge det"?

Funkar det inte får hon flytta hem till mamma och pappa, men där bor en viss liten ligistkatt som hon inte är speciellt förtjust i... Pest eller kolera för lilla bus :crazy:

Ja vad ska jag säga :confused: det är väl olika på individer också. Men nog får du räkna med månader i alla fall. Kanske finner hon sig tillrätta redan efter någon vecka, men annars kan hon behöva längre tid.

Fast ser hon efter 2-3 veckor ut som paniken själv och får ett annat beteende en de hon brukar ha :bump: så får du nog ge upp är jag rädd.

Prova och se hur det går tycker jag! Berätta hur det har gått senare :angel: är liksom lite nyfiken också.

Okej, jo förstår att det är lite olika från kisse till kisse hur lång tid det tar.

Tack för dina svar, jag återkommer med resultat! Fast det dröjer ju lite, 2 mån tills vi flyttar. :)

Får inte katten vara ute överhuvudtaget? Annars är ju koppelpromenader ett alternativ, om hon trivs i koppel iallafall. =)

Om du ska bo på markplan, du kan inte få tillåtelse att bygga en rastgård till henne då? T.ex. i anslutning till ett fönster.

När mina innekatter följer med till mor och far får dom fri tillgång på utevistelse genom en stor fin rastgård som pappa byggt utanför källardörren.

I övrigt är det omöjligt att sia om hur katten kommer ta ombytet till både nytt revir och det faktum att hon inte längre kan komam och gå som hon vill men ofta funkar det bra, speciellt med en katt som inte är ute så mycket.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 231
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar