Innekatt eller utekatt?

karamelldrottningen

Trådstartare
Vilket är bäst tycker ni? Jag är inne på att min pappa kanske ska skaffa katt (kanske, bara om han blir bättre). Det är så att han bor i en lägenhet med trafikerad väg utanför. Det finns katter i området som mår bra, men jag skulle vara väldigt orolig för diverse saker; trafiken, kattstrider, barn osv. Så jag tycker att en (eller två) innerkatt/er skulle vara det bästa alternativet.
Vad tror ni, mår en innekatt lika bra som en som får vara ute, bara den får bra omvårdnad för övrigt?

På katthemmet vill de bara adoptera bort sina katter som innekatter, eftersom det är säkrare. Men har inte en katt rätt att få lufta morrhåren lite, om man säger så?

Sv: Innekatt eller utekatt?

Jag propagerar tveklöst för innekatt med övervakad utevistelse. (Dvs koppelpromenader, rastgård, innätad balkong osv.)

Mycket kan hända med en katt ute på egen tass och som han bor är det direkt olämpligt att ha utekatt.
De flesta innekatter jag känner mår bättre än de flesta utekatter jag känner, rent generellt. En innekatt måste så klart få en stimulerande miljö i hemmet där människan har ansvar över att behoven att klättra, leka, busa, jaga tillfredsställs.
Jag skulle rekommendera att han skaffar två katter då de har mycket utbyte av varandra. Ett rejält klösträd (Takhögt är kanon), leksaker och uppmärksamhet från husse, ja då mår nog de flesta innekatter bra.

Det vore ju jättebra om han adopterade en eller två katter från ett katthem. Då får han troligtvis katterna kastrerade, vaccinerade och ID-märkta också.
Önska honom lycka till.

*KL*

Tycker som Reykur jag!
Innekatt alla gånger!
När jag hade katt så gick jag ut med henne i sele. Hon älskade det! Fast sällskap ville den damen INTE ha. Hon tillhörde typen som blev förbannad om man var hemma för mycket helt enkelt.
Innekatter med god omvårdnad mår generellt mkt bättre än utekatter i stadsmiljö. Hade jag däremot bott på vischan hade jag låtit katten vara ute.

Det är få miljöer som lämpar sig för katter att vistas ute i, skaffar man en katt så skaffar man ett ansvar. För mig är det tveklöst så att man har sin katt inne, vill man att den ska få lufta sina morrhår så finns det ju selar även för katter.
Vilket annat djur kastas ut vind för våg utan översyn? Jag kan inte komma på ett enda, så varför ska katten vara ett sådan?

Det finns två typer av katter, de som funkar som innekatter och mår bra och de som är mycket aktiva och mår bäst av att få rasa av sig ute (då krävs att man bor så till). Att ta en något äldre katt från ett katthem är en väldigt bra idé, katten är då vaccinerad och kastrerad och skulle det mot förmodan inte fungera hemma hos din pappa så brukar de flesta föreningar ta tillbaka katten.

Alla katter gillar dock att "lufta morrhåren" men en innekatt kan vara lika nöjd med att sitta på en in-nätad balkong och spana, eller ta en kort tur i koppel och sele. Har mött några katter som dock absolut inte vill gå utanför dörren, och min första egna katt kunde inte bo som innekatt. Han bokstavligen klättrade på väggarna och fick flytta hem till pappa som bor mer lantligt och stortrivs där.

Så visst går det, med vissa individer lite lättare och andra kräver mer utmaningar. Välj en katt som är lite äldre (1-2 år eller mer) och gärna har bott som innekatt tidigare så har ni oddsen på er sida för att det ska gå bra. :)

*KL*

Tycker som Reykur jag!
Innekatt alla gånger!
När jag hade katt så gick jag ut med henne i sele. Hon älskade det! Fast sällskap ville den damen INTE ha. Hon tillhörde typen som blev förbannad om man var hemma för mycket helt enkelt.
Innekatter med god omvårdnad mår generellt mkt bättre än utekatter i stadsmiljö. Hade jag däremot bott på vischan hade jag låtit katten vara ute.

Ja hon var speciell din kisse men vacker som sjutton :love:
jag har alla mina katter även fast jag bor på landet. Ja, perserkatterna ger sig ju själv eftersom de är raskatter och deras päls är inte att leka med när den blir tovig.....då blir man svettig kan jag lova. Bondkatterna är också innekatter men det är egentligen bara för att grannens förb....hund jagar katter :mad: och skadar dem, och jag vill ha mina kissar hela :)

Ja en (eller helst två) katter skulle må bäst av att vara inne. Han bor ändå ganska stort (för att bo själv), i en fyra på 90 nånting kvm. Men stor balkong/terass, den skulle man kunna göra om lite och fixa till så att katterna fick en egen lekplats där ute.

Jo, jag skulle helst vilja att det blev en adoptivkatt, men så långt har jag ännu inte tänkt än. Det tråkiga är att min pappa är så känslig och jag vet inte hur bra han egentligen tål katter, så kravet är en katt som helst inte fäller så mkt. och med kort hår. Därför hade jag en tanke på att det skulle kunna bli nån form av rexkatt. En kompis till mig har liten uppfödning av sådanan och i hennes familj finns oxå en allergiker, men med den rasen har det funkat bra.

Jag har absolut ingen aning om en innekatt mår lika bra som en utekatt. Eftersom vi alltid haft våra katter som utekatter kan jag egentligen inte svara på hur innekatter har det, men har hört många som säger att deras innekatter trivs med det. Egentligen tror jag det handlar om vad man vänjer de vid, vänjer man de vid att va inne så vet de ju ingenting om livet ute. Så ser det egentligen inte som något problem, dock skulle JAG aldrig få för mej att ha en innekatt men med det säger jag inte att det finns folk som inte kan ha det ;)

På nåt sätt tycker jag ändå att katter ska bo på landet och vara lite småvilda, men ändå tama och välskötta. Men nu när jag och även min pappa bor i en stad där trafiken aldrig slutar, en ganska stor väg som går utanför, känns lite som att bo i en rondell :(. Men det finns en fin innegård och går man en bit kommer man till parken och går man ännu längre kommer man till en relativt stor skog. Men på landet är det ju inte, utan en 12 minuter från T-centralen.

Bor man som din pappa gör så skulle inte jag våga släppa ut min katt. Däremot är jag lite emot att ha katter som innekatter. Då kanske man ska ha någonstans där de kan få gå ut och vara fria iaf. Jag tar med min tös till min mamma och så får hon gå ut där.

Katter älskar att gå ut! Aldrig är mina katter så lyckliga som när de är ute.

Jag har absolut ingen aning om en innekatt mår lika bra som en utekatt. Eftersom vi alltid haft våra katter som utekatter kan jag egentligen inte svara på hur innekatter har det, men har hört många som säger att deras innekatter trivs med det. Egentligen tror jag det handlar om vad man vänjer de vid, vänjer man de vid att va inne så vet de ju ingenting om livet ute. Så ser det egentligen inte som något problem, dock skulle JAG aldrig få för mej att ha en innekatt men med det säger jag inte att det finns folk som inte kan ha det ;)

Visst är det så, de vänjer sig. Min lilla tyckte också det var okej att vara innekatt och det tycker hon nu också. Men om man tittar när man släpper ut en katt som inte "bor" ute så förstår man hur mycket det älskar att vara ute och springa. För mig skulle det skära i hjärtat att inte kunna ge katten vad livet egentligen har att erbjuda för den.

Jo, jag skulle helst vilja att det blev en adoptivkatt, men så långt har jag ännu inte tänkt än. Det tråkiga är att min pappa är så känslig och jag vet inte hur bra han egentligen tål katter, så kravet är en katt som helst inte fäller så mkt. och med kort hår. Därför hade jag en tanke på att det skulle kunna bli nån form av rexkatt. En kompis till mig har liten uppfödning av sådanan och i hennes familj finns oxå en allergiker, men med den rasen har det funkat bra.

Långhåriga fäller mindre än korthåriga. Däremot är säkert rexar toppen!

Jag har en innekatt och han lider inte av det... Vi är ute med han i koppel ungeför 2 eller 3 gånger i månaden. Han hoppar då i träd och är allmänt galen :D

I min familj har vi alltid haft utekatter och varje år har vi mist en katt pga att de blivit överkörda. Så när jag och sambon skulle skaffa katt sa vi att det blir en innekatt då vi har trafik utanför och många kör rattfulla utanför här :mad:

Så vi är ute med våran i koppel. Vissa tycker att det är djurplågeri att ha katt i koppel men våran katt mår inget sämre än en utekatt :)

Att ta hand om sin katt kan aldrig bli djurplågeri, däremot tvärtom faktiskt. Jag är sen så pass krass att när folk börjar efterlysa sin katter som de släppt ut, tycker jag väldigt synd om katten och hoppas att den fått ett nytt hem men däremot får ägaren skylla sig själv. Vill man inte mista sin katt, så släpper man helt enkelt inte ut den vid för våg. Vi har massor av lösspringande katter hemma på tomten, numera har jag skaffat en kattskrämma som går igång när de kommer in på vår tomt och det hjälper. Kan ju tyckas elakt, men är bra mycket bättre alternativ än de som tar fram spaden när katter kommer på deras tomter.:crazy:

På nåt sätt tycker jag ändå att katter ska bo på landet och vara lite småvilda, men ändå tama och välskötta. Men nu när jag och även min pappa bor i en stad där trafiken aldrig slutar, en ganska stor väg som går utanför, känns lite som att bo i en rondell :(. Men det finns en fin innegård och går man en bit kommer man till parken och går man ännu längre kommer man till en relativt stor skog. Men på landet är det ju inte, utan en 12 minuter från T-centralen.

Jag säger som flera andra, om man bor som din pappa måste katten vara innekatt och rastas ute i sele/rastgård/nätad balkong. Finns inget alternativ!
Det jag däremot blir fundersam över är om din pappa verkligen vill ha katt/katter? Är inte detta din ide för att du kanske tycker att din pappa är ensam? Jag vet inte alls bakgrunden utan gissar bara. Om han inte uttryckligen har sagt att han längtar efter sällskapsdjur som förhoppningsvis kommer att leva ett antal år, avstå från vidare planer.

Lycka till!

Tar man en vuxen katt från något djurhem, där katten har levt ett liv ute i väder och oväder och haft ett tufft liv i största allmänhet brukar de vara fullständigt nöjda med att få vara inne. Man räddar en katts liv och man erbjuder den ett lugnt, behagligt och skönt liv.

Så är man rädd för att katten kanske kommer att lida av att vara innekatt, kan man med gott samvete ebjuda en sån katt ett fortsatt liv inomhus.

Exakt, det är därför som jag också säger att mina katter alltid kommer vara utekatter. Om jag bor i en lägenhet där den inte har en möjlighet att komma ut skaffar jag hellre något annat djur. Jag glömmer aldrig första gången katterna fick va ute en stund i trädgården lösa, det var en syn jag aldrig glömmer, så lyckliga de var. Skulle aldrig kunna tänka mig att inte unna mina katter de.
Men jag ser heller egentligen inget fel med att ha innekatter och tror de kan trivas, däremot skulle jag aldrig klara att inte unna mina katter att gå ut.

Våran nuvarande katt är utekatt hemma och "innekatt" på båten under sommrarna.
Då går han på låda och går ut och promenerar i koppel, han kan gå fot som en hund :p och även göra toalettbesök med koppel på.

Men två veckor tycker han är max vara instängd på båten, sen gäller det hitta en bra liten ö att släppa honom på annars blir han gramsen på oss.

Resten av året är han som sagt utekatt och går in och ut som han vill genom kattluckan, även om det är bekvämare att be någon öppna ytterdörren :rofl:

Mina katter är inne. Utekatter skulle de bara få bli om jag flyttade till "skogen" igen. Den äldsta som gått fritt hela livet innan flytten har accepterat det bra. De älskar sin innätade balkong.

Långhåriga fäller mindre än korthåriga. Däremot är säkert rexar toppen!

Gör de? De viste jag inte!

Jag har pratat med pappa nyligen om att skaffa katt, men i dagsläget är det inte aktuellt. Han mår för dåligt för att orka ta hand om något annat än sig själv. Sen kom vi in på att rusta upp lägenheten lite och sälja den och köpa gård vid piteåområdet. Man får säkert en fin jordbruksfastighet för de pengarna :).

Men inte de närmaste åren. Jag ska utbilda mig först och passa på att resa lite kanske. Men sen vill jag flytta från Stockholm ut till landet, för där hör jag hemma. Då ska jag ha hästar, hundar och katter, kanske får oxå.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 121
Senast: ameo
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 506
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 342
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 453
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24