Innekatt, boende??

Sv: Innekatt, boende??

Själv bor jag i lägenhet.
Mina föräldrar och deras innekatt bor i villa i ett litet samhälle med ca 300 invånare.

Lägenhet med stor balkong. 2:a på 60 kvm i ett stort, välskött "miljonprojektområde" med bostadsrätter.
Min syster bor i villa i ett villaområde.

Drömmen är en stuga på landet utan grannar inom närmsta närheten för att kunna näta in hela trädgården.

Bor i en tvåa på ca 65 kvm, första våningen i ett lägenhetshus. Mycket grönområden men också en stor och mycket vältrafikerad väg i närheten, katterna får endast gå ut i koppel här, eller ibland lösa efter oss på promenaderna mitt inne i skogen. De har dock en innätad balkong att vara på där de kan se och lukta bra.

Men de får gå ut på sommaren när vi bor på privata ägor med några kilometer skog omkring och mindre vägar som endast trafikeras av släkten. Vi har även elstängsel runt tomten (mot vildsvinen) så katterna vill inte ta sig utanför, där tycker jag det är okej att ha utekatt. Men de kommer in innan skymningen varje dag då jag är rädd för räven, som tur är så har vi en jakthund på tomten som skrämmer bort rovdjur dagtid.

Jag bor i en etta på 37kvm med min bondkatt Knut. Hade två katter tidigare, men mams har fått min lilla chinchillaperser eftersom Knut inte lekte så snällt med henne. De bodde båda två hos mamma när jag var bortrest ett par veckor i sommar. Hon nätade in sin balkong och persen älskar att ligga därute! Men lilla Knut ville knappt ens gå ut där:D. Han trivs tydligen ypperligt med sitt liv som innekatt och är verkligen en knäkatt!

kl.

Så trevligt med många svar!

Nästa fråga, vad är det för slags katter ni har?

Jag är iofs ingen större förespråkare för innekatter men eftersom jag bor i lägenhet i stan så finns det inget alternativ.
Bor i tvåa med innätad balkong. Mina två katter är bondkatter. Har försökt sel-träna för att kunna gå koppelpromenader men utan större framgång.

Vi bor nu i en ganska stor trea med innätad balkong i ett hyreshusområde i en mindre stad. Har tre katter, 2 st devon rex 5 år gamla och en huskatt på 3 år.
Har också ett hus som är under renovering, ute på landet med bara en väldigt sporadiskt trafikerad grusväg utanför, men jag vill ändå inte ha katterna lösa så där ska vi bygga en stor rastgård.
Hos mina föräldrar där vi är och hälsar på ibland och där jag även bor under mina praktiker har katterna också rastgård, föräldrarna bor i villa i ett vanligt villaområde i en småstad.

Mina katter har bott på allt från 27 kvm utan balkong till stor villa med stor rastgård och inte har de lidit ens i pyttelägenheten.

Jag förespråkar innekatt i tättbebyggt område eller om man bor vid mer trafikerade vägar. Sen beror det på katten också. Våra Cornishar hade antagligen inte klarat sig speciellt länge, de har helt enkelt inte blivit upfostrad utomhus av en mamma katt som vet vad stora världen innebär.

Vi bor i radhus på drygt 100 m2. Katterna, får gå i flexikoppel i trädgården då och då. Har ett tremeters-koppel som sitter fast i en stolpe och de knatar omkring och jagar myror och småkryp på gräsmattan.

Jag bor i en hus ca 7 km ut på landet. Mina katter har rastgård. Många som tycker jag är knäpp som inte har dem lösa ute. Men jag skulle aldrig släppa dem vind för våg. Jag har en Bengal och en Norsk skogkatt.

Lgh, 2:a på drygt 65 kvm med innätad balkong. Endast koppelpromenader gäller här och det hade varit likadant om jag så hade bott mitt ute på landet men den enda skillnaden hade varit att jag hade byggt en stor rastgård åt missarna :D

Jag har en ragdoll och en huskatt.

Jag bor i ett stort gammalt 2 vånings hus i utkanten av ett mindre samhälle. Skog och ängar omkring, men på en sida har vi ett villaområde som leder direkt ned till centrumet. Precis utanför tomten går det en mindre väg mot storskogen, bad och några enstaka hus/sommarhus ca 1/2 mil upp.

Har en kastrerad honkatt. Huskatt, korsning maine coon/raggdoll. Jag går koppelpromenader med henne och så har hon ju huset med stora ytor att kuta runt i.

Jag vill ha min katt som innekatt för att jag inte vill få henne skadad eller dödad. Vägen går för nära anser jag och villaområdet är lockande att smyga runt i. Hör så många där som är arga på katter som går i trädgårdarna och när de är förbannade får jag också höra vad de gör med katterna :(

Vi har 2 bonnkatter, 10 och 8 år gamla. Vi bor i en 80 kvm lägenhet med nätad balkong och en uteplats. De får vara på uteplatsen i långkoppel under tillsyn när det är vackert väder och balkongdörren står oftast öppen så där kan de gå in och ut som de vill.

Jag bor i en 2:a på 58 kvm med inglasad balkong på 5:e våningen i ett höghus.
Jag har fyra stycken oci-katter (en på 6 månader, två stycken på 11 månader och en på 5 år) varav två får komma ut på koppel-promenader ibland,
de andra två vägrar gå i koppel! :)

:)

Senast ändrad av en moderator:

jag bor i en lägenhet på 33 kvm med mig, sambo + hund och balkong

Jag har inte min/mina katter inne. Men tycker det är intressant att läsa om hur ni löst det!

Jag är nyfiken på hur ni aktiverar katterna? Blir det att sitta dagarna i ända och leka med snören?? :D

Och vill de inte ut??
Precis när vi fått hem vår misse på 5 år som alltid bott i lägenhet inne i stan, så hade vi henne inne.
Sen rymde hon ut, och efter det så vägrade hon vara inne, hon satt dagarna i ändå och jamade vid dörren!
Börjar inte era katter att jama och vilja ut?

Liknande trådar

Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
17
· Visningar
1 010
Senast: cambodia
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 053
Senast: Keb71
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
701
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama