Innehållsvärden på torrfoder?

Octavius

Trådstartare
Hej

Min syster och hennes sambo har precis fått hem en omplaceringhund, grand danois. De fick med någon slags billigt torrfoder som hunden är konstant lös i magen av så nu vill dom hitta ett annat foder som är bättre.

Är det någon som är duktig på foder och kan ge en fingervisning om vad man ska kolla efter för värden när man kollar på foder? Hur hög protein ska det vara? Fett? Vitaminer, järn? Hunden är 2½ år och medelhög aktivitet. På vissa foder står det t.ex. 180 mg järn per kilo foder, sedan på andra foder är det plötsligt 300 mg järn per kilo. Vilka värden anses som bra värden?

Hej

Min syster och hennes sambo har precis fått hem en omplaceringhund, grand danois. De fick med någon slags billigt torrfoder som hunden är konstant lös i magen av så nu vill dom hitta ett annat foder som är bättre.

Är det någon som är duktig på foder och kan ge en fingervisning om vad man ska kolla efter för värden när man kollar på foder? Hur hög protein ska det vara? Fett? Vitaminer, järn? Hunden är 2½ år och medelhög aktivitet. På vissa foder står det t.ex. 180 mg järn per kilo foder, sedan på andra foder är det plötsligt 300 mg järn per kilo. Vilka värden anses som bra värden?
Jag skulle titta mest på ingredienserna. Vill de absolut ge torrfoder, kolla efter ett spannmålsfritt med högt köttinnehåll. I annat fall kan de kolla efter färskfoder, de har ofta bättre innehåll och är snällare mot hundarnas magar (bara för att nämna en av många fördelar).

Fråga ett par GD-uppfödare eller kontakta rasklubben. De borde kunna rekommendera både sort och rätt mängd. Annars tycker även jag att spannmålsfritt med hög kötthalt när det gäller torrfoder. Färskfoder har jag ingen erfarenhet av. Vilken proteinkälla är det i fodret hunden får nu? Om det är t ex kyckling så kanske man bör prova byta till t ex lamm eller fisk. Om det är mycket fett i fodret kanske man bör välja ett med mindre fett. Byt inte foder tvärt utan fasa in det nya fodret under 1-2 veckor.

Jag skulle titta mest på ingredienserna. Vill de absolut ge torrfoder, kolla efter ett spannmålsfritt med högt köttinnehåll. I annat fall kan de kolla efter färskfoder, de har ofta bättre innehåll och är snällare mot hundarnas magar (bara för att nämna en av många fördelar).
Fast färskfoder till en GD,då går man i konkurs,dom äter c2kg torrfoder om dagen.

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
823
Katthälsa Jag ska skaffa en till liten katt och har en liten fundering kring vilket foder jag ska välja. Jag har i dagsläget en katt som är...
Svar
4
· Visningar
939
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 277
Senast: isafore
·
Övr. Hund Jag behöver lite hjälp i foderdjungeln. Endast torrfoder är av intresse, tyvärr. Hund 1: Ska endast äta foder med lamm som enda...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka