Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Huffsa

Trådstartare
Jag har det ngt udda intresset att jämföra olika katt (och) hundmatssorter.
Vissa har namnet emot sig, fast innehållet är bra och tvärtom.
Det är inte alltid dyrast är bäst.

Jag skulle vilja ha reda på innehåll och näringdesklaration på följande foder (Både blötmat och torrfoder). Hittar det inte på nätet någonstans.

Euroshopper

Friskies (både vuxenfodret och kattungefodret)

Spar (ÖB)

Willys
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Jag har ett hokuspokus-foder som jag tror är från LIDL . Fick det med missen när hon anlände för ett år sedan. Vill du veta innehållet på det?
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Har du någon mataffär nära? ;)

Jo, men det ser lite konstigt ut om jag står där och skriver av allt som står på burkarna. Måste ju tänka på mitt rykte:D
Det är inga foder jag själv skulle vilja köpa (mkt pga namnet), och SÅ intresserad att jag köper det i studiesyfte är jag inte.
Jag tänkte gå den lätta vägen att fråga här. Någon använder säkert de fodren också. (Om de nu vågar svara)
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Jag har ett hokuspokus-foder som jag tror är från LIDL . Fick det med missen när hon anlände för ett år sedan. Vill du veta innehållet på det?
Ja, tack!!
Jag antar att du inte använt fodret (Varför), eller också är det VÄLDIGT drygt eftersom det finns kvar efter ett år.
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Ja, tack!!
Jag antar att du inte använt fodret (Varför), eller också är det VÄLDIGT drygt eftersom det finns kvar efter ett år.

Använder inte. Står kvar ifall det skulle bli akut brist på vanliga kattmaten :)
Används inte pga den enkla anledningen jag tycker och tror att LIDL är skit. Jag köper inget därifrån och vill inte äta sådant, och vill inte jag äta mat därifrån ska inte heller missen behöva göra det :)

För jag har ju verkligen inget annat att göra än skriva av kattmatspaket :angel:

Coshida
Torrfoder för katter. Ett helfoder med nötkött, kanin, lamm, mineralämnen och grönsaker.
Råvaruinnehåll: spannmål, kött och animaliska biprodukter (minst 4% nötkött i nötköttsbitar, minst 4% kaninkött i kaninköttsbitar och minst 4% lammkött i lammkötsbitar), vegetariska biprodukter (minst 0.5 % fiber), vegetabiliska proteinextrakt, grönsaker (minst 4% ärtor), oljor och fetter, fis och fiskprodukter, mineralämnen, vitamin och spårämnesblandning.
Analyserat näringsinnehåll: råprotein 30,0%, råfett 10.0%, aska 8,5%, växttråd 3,0%, vatten 9,5%, kalcium 1,7%, fosfor 1,4%, magnesium 0.18%.
Tillsatser per kg: vitamin A 20.000 IE/kg, vitamin D3 2.000 IE/kg, vitamin E (dl-alfa-tokoferolacetat) 100 mg/kg, taurin 1.000 mg/kg, koppar (kopparII)sulfat pentahydrat) 2,5 mg/kg. Tillsatt antioxidanter, färg - och konserveringmedel: EEG-tillsatser


puh!
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Du skulle inte kunna göra en ny tråd när alla olika sorters innehåll visas upp? Det skulle vara mkt intressant!


Btw. Jag har ett paket LIDL-blötfoder kvar också.

Och Hills torrfoder och Husses torrfoder.

Ifall du vill veta fler innehåll, fast dem kanske går att se på nätet?
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

För jag har ju verkligen inget annat att göra än skriva av kattmatspaket :angel:

puh!
Haha, nej jag har egentligen inte tid att sitta här vid datorn heller.
Och att skriva av kattmatspaket, är väl bland det mest meningsfulla man kan göra:D

På kvällarna när det inte finns ngt på TV och det är mörkt och tråkigt ute, det är då jag tänkt att jag ska försöka göra en sammanställning.
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Du skulle inte kunna göra en ny tråd när alla olika sorters innehåll visas upp? Det skulle vara mkt intressant!


Btw. Jag har ett paket LIDL-blötfoder kvar också.

Och Hills torrfoder och Husses torrfoder.

Ifall du vill veta fler innehåll, fast dem kanske går att se på nätet?

Se där, du hade inget viktigare att göra:laugh:
Ta LIDL blötfodret också. De andra står på nätet.

Ja, jag tänkte lägga in en innehållstråd sen.
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Jag skriver det andra senare, måste fortsätta bygga om till djuren.
Sol ute!
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Hittade en burk med Eldorado kattmat från Willys

Innehåll: Kött o animaliska biprodukter (varav minst 4% är oxkött), spannmål, fisk,mineraler, karamelliserat socker.
Näringsinnehåll: Råprotein7%
Växttråd 0,5%
Råfett 4%
Aska 2%
Vatten 82%

Ett skit foder mao. Inget jag vill mata mina katter med
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Är kattvakt, och hittade dessa i skåpet

Friskies Adult
(torrfoder)

Ingredienser:
Spannmål/korn, kött och animaliska biprodukter (min. 26% varav min. 4% kyckling i ljusbruna bitar, min. 2% oxkött och min. 1% lever i röda och bruna bitar), vegetabiliska proteinextrakt, oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter, mineraler, jäst.

Fodertillsatser:
Vitamin A 8500 IE/kg
Vitamin D3 850 IE/kg
Vitamin E (alfa tokoferol) 75 mg/kg
Taurin 1000 mg/kg
Koppar (kopparsulfat) 8 mg/kg.
Innehåller EEG/EU-godkända färgämnen, antioxidanter och konserveringsmedel.

Näringsvärde:
Råprotein 32,0%
Råfett 10,0%
Aska 8,0%
Växttråd 3,0%
Kalcium 1,3%
Fosfor 1,2%
Kalium 0,7%
Magnesium 0,12%
Methionin 0,6%

Coshida (Från Lidl)
Torrfoder för katter med fisk, spenat och grönsaker.

Råvaruinnehåll:
Kött och animaliska biprodukter, spannmål, vegetabiliska biprudukter, grönsaker (4% spenat och 4% ärter i grönsaksbitarna), oljor och fetter, fisk och fiskprodukter (4% tonfisk i tonfiskbitarna), vegetabiliska proteinextrakt, mineralämnen.

Analyserat näringsinnehåll:
Råprotein 32,0%
Råfett 11,0%
Växttråd 2,5%
Råaska 8,5%
Vatten 10,0%
Kalcium 1,1%
Fosfor 0,9%

Tillsatser/kg:
Vitamin A 20000 IE
Vitamin D3 2000 IE
Vitamin E (DL-alfa-tokoferylacetat) 150 mg
Koppar (kopper(II)sulfat, pentahydrat) 11 mg
Taurin 1000 mg
Innehåller antioxidanter, färg- och konserveringsmedel (EG-tillsatser)

IAMS (Jag är inte så hemma på kattfoder, vet inte om det är ett "skräpmärke"?)
Proactive Adult

Ingredienser:
Kyckling, majs, vete, animaliskt fett, sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, heläggspulver, kaliumklorid, kalciumkarbonat, torkad öljäst, fiskolja, Dl-metionin, natriumklorid.

Analys:
Protein 34,0%
Fett 16,0%
Mineraler 6,5%
Växttråd 2,0%
Vatten 8,0%
Kalcium 1,20%
Fosfor 1,00%
Magnesium 0,095%

Tillsatser per kg:
Vitamin A 12000 IU
Vitamin D3 900 IU
Vitamin E 140 mg
Koppar II sulfat 25 mg
Innehåller EU-godkänd antioxidant.
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Jag väcker en tre år gammal tråd, hoppas att ingen tar illa upp för det.

Jag ska snart skaffa kat och har därför börjat läsa in mig kring kattfoder. Bland annat hittade jag ett test som Råd & Rön gjorde för snart fyra år sedan. Det var tre fodersorter som blev bäst i test: Iams Gravy chicken, Coshida Nötkött, kanin, lamm och Hill's Science Plan Adult chicken. Kilopriset på de topptestade sorterna skilde sig markant, från över 100kr till under 20kr per kg.

Testets dyraste foder, Almo Nature Tonfisk & Kyckling som kostade 157kr per kg, blev sämst i test. Notervärt är också att olika sorter från samma märke hade mycket varierande testvärden. Iams Gravy Chicken blötfoder fick absolut högst poäng, 91, men Iams Adult chicken torrfoder fick bara 51 poäng. För Lidl-märket Coshida var det tvärtom torrfodret Nötkött, kanin, lamm som var riktigt bra med 87 poäng, medan blötfodret Bitar med nötkött i sås bara fick 44 poäng.

Hela testet finns här:
http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/kattmat/

Mina slutsatser från testet: Det går inte alls att se på priset om ett kattfoder är bra eller dåligt. Det finns bra, billiga foder och det finns dåliga, dyra foder. Det finns också bra foder som kostar mer, och det finns dåliga foder som är billiga. Vidare kan det skilja stort mellan olika sorters foder från samma märke. Det enda sättet man kan ta reda på om ett foder är bra eller dåligt tycks vara att läsa ett seriöst test, som det Råd & Rön har gjort.

Vidare är det lite roligt att torrfodret från Lidl som DarkInNight trodde var kasst faktiskt var bland de bästa fodren i testet. Lidls blötfoder verkar dock inte vara mycket att hänga i julgranen.
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Vidare är det lite roligt att torrfodret från Lidl som DarkInNight trodde var kasst faktiskt var bland de bästa fodren i testet. Lidls blötfoder verkar dock inte vara mycket att hänga i julgranen.

Det där testet är inget att hänga i granen. Ovan nämna säger ungefär allt, coshida är ett verkligt skräpfoder, det är inte på något vis bäst. Snarare riktigt dåligt på samma sätt som wiskas, friskis och liknande snabbköpsmat.

Det du måste kolla på är innehållsförteckningen.
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Reykur: Vill du vara snäll och berätta för mig varför Coshidas torrfoder, som blev ett av de bästa fodren i Råd & Röns test, är ett skräpfoder? Vad är det jag ska titta efter i innehållsförteckningen?
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

En katt är en ren köttätare spannmål har inte i ett kattfoder att göra.
Det man vill ha i ett kattfoder är rent kött, inte animaliska biprodukter osv.
En del foder innehåller ju tom. socker..

Det bästa för en katt är ett blötfoder med enbart kött.
Har man en katt som helst inte äter det så är det ju svårare, då kan man komplettera med ett torrfoder som innehåller mkt kött och inte massa utfyllnad.
Orijen är ett foder som satsar på att utesluta spannmål.
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Reykur: Vill du vara snäll och berätta för mig varför Coshidas torrfoder, som blev ett av de bästa fodren i Råd & Röns test, är ett skräpfoder? Vad är det jag ska titta efter i innehållsförteckningen?

Vill minnas att R&R inte fokuserade på fodrets sammansättning, utan viktiga saker som hur bra doseringsanvisningarna var.
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Människor som bara äter skräpmat överlever med men mår förmodligen inte hälften så bra som en människa som äter bra mat.
Ursäkta men är så döttött på det där uttrycket.
Bara för att djuret överlever betyder inte det att den mår bäst på det. Tyvärr kan inte ett djur tala om hur mkt energi och hur fräsch den känner sig i allmänhet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp