Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

De kan inte tala om, men är man en uppmärksam kattägare så märker man ju skillnaden.

Jag hade en vän som gav sina katter Friskies. De åt och åt och åt ju av det, så det måste ju vara så att de gillar maten och att det då är bra mat att ge dem? Sedan bytte dem till ett mycket bättre torrfoder, och vips så gick katterna ner till hälften och blev normalstora katter i bra kondition, och dessutom mycket piggare och gladare. Så ja, även om katterna äter glatt av maten så behöver det inte betyda att maten man ger är bra för dem.
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Det kan jag bara hålla med om, vi har två tjockisar här hemma som älskar torrfoder (omplaceringar, vi tog över dem i år och de är 6 resp. 7 år gamla) och de skulle kunna äta hur mycket som helst av det, mums vad gott! Men vi vänjer successivt in dem på blötmat (inte helt och hållet uppskattat) och de har gått ner ganska mycket i vikt på ett par månader samt är piggare och gladare (läs: plötsliga tokryck och rejsar genom huset :D)
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Givetvis ser man på sitt djur om man känner det väl och har djuröga.
Men folk tror ju att så länge dom har normalt hull, fin päls och skiter som sig bör så är fodret det bästa dom kan ge vad forskning än säger.
Och det handlar ju heller inte enbart om nuet utan hur foder påverkar under en lång tid. Men där säger ju folk som ger dåligt foder jämt att deras katter alltid ätit det osv.
Vad jag ville ha fram var att även om katten verkar må bra, så lär den ju ÄNNU bättre på en bra foder. Precis som oss människor.
Jag personligen kände mig inte hälften så pigg och fräsch i kroppen och skallen när jag åt sämre mat än vad jag gör nu. Men jag ser lika dan ut för de.
Är bara så trött på uttrycket som skrevs.

För övrigt förstår jag inte riktigt varför du riktar inlägget till mig då jag inte försvarade dåligt foder på ngt sätt.
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Ja du gör som du vill. Personligen så ser jag ingen anledning att betala pengar för spannmål eftersom katter inte ens kan bryta ner det och det höjer blodsockret vilket kan ge diabetes.
Dessutom är katter i stort behov av animaliskt fett och protein vilket inte är tillräckligt i ett foder med mestadels spannmål.
Dessutom bör katten få i sig vatten från sin föda.
Att katter har så mkt problem med njurarna är ingen slump. Torrfoder ger inget vatten och katter är dåliga på att dricka just för att dom är rena köttätare och får vatten via födan.
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Håller med dig!
Katter skall äta kött och det skall vara av hög kvalite. Inte näbb och klövar vilket det är i de billiga fodren....

Allra bäst är såklart blötmat eller barf.
 
Sv: Innehåll euroshopper, friskies, willys, spar

Testfakta har gjort ett test där de jämfört mer relevanta parametrar

http://www.testfakta.se/sport_fritid/article14103.ece

Testfakta får åtminstone ibland betalt för att göra sina tester och har medgett att resultatet då kan presenteras till det betalande företagets fördel. Det framgår dock inte vilka företag som betalt eller vilka tester det gäller.
Värt att ta i beaktande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp