Innehåll bete - hur räknar ni?

M

MissMisty

Hur gör ni när ni släpper era hästar att beta när det gäller räknandet av foderstat? Vilka värden använder ni? Analyserar ni innehållet av betet? Höftar till med något ungefärligt?

Hur mycket räknar ni med att får hästen i sig på en timme och hur mycket av det är torrsubstans?

Sv: Innehåll bete - hur räknar ni?

Ser hästen mager ut...Då stödfodrar jag med hö och ett kraftigare foder. Ser den bra ut i hullet....Då behålls foderstaten som den är. Det är bara de som rids som får kraft på sommaren. Och föl+sto.

Ok. Brukar du räkna på foderstater övrig tid på året?

Har vi några "foderstats-gurus" som kan svara på hur de gör?

:)

Ok. Brukar du räkna på foderstater övrig tid på året?

Har vi några "foderstats-gurus" som kan svara på hur de gör?

:)

Vad menar du på övrig tid på året? Den tid som hästarna står uppstallade och äter hö, så räknar jag ut foderstat med analys. Men ger dem mer/mindre om det behövs. Man ska inte stirra sig blind på siffror.
Kan ta ett ex:

Kallblod i träning/tävling- dressyr
Hö: ca 6-8 kg
Havre: 1½ kg
Betfor: 2 L uppblött
Mineraler: 1 dl

Det är vad han får på vintern. På sommaren då han går på bete:

Havre: 2-3 kg
Betfor: 2 L uppblött
Mineraler: 1 dl
Salt: 1/4 dl /dag

På sommaren behöver han betydligt mer kraft än på vintern. Detta då han gör av med mer i värmen. På vintern står han på stall och har täcken. På sommaren går han ute dygnet runt.

Men detta är bara ca siffror.

I vissa foderstatsprogram finns bete med i foderlistan. Där väljer man att ange försommarbete eller högsommar eller sent bete och så kan man välja tillgång, lite mycket eller mittemellan. Sen anger man hur många timmar om dagen hästen går på bete och så får man fram ungefär hur mycket hästen får i sig. Det blir ju inte exakt men bättre än inget

På vinterhalvåret är jag noga med att använda analyserat grovfoder och att göra ordentliga foderstater, men på sommaren så använder jag enbart ögat och sunt förnuft.

Tex nu i maj - juni så räknar jag med att betet innehåller ganska mycket protein så de behöver egentligen inget extra kraftfoder även om de rids. Vallen är visserligen några år gammal, men jag vet av erfarenhet att hästarna brukar bli ganska runda och lite galliga i början av året. Jag ger ändå ett halvt kilo havre de dagar hästen rids, men det är mest som belöning.

Dessutom klarar sig ett digivande fullblod på betet och det är ett bra mått på att det innehåller bra med protein :p

I juli brukar mitt bete alltid ha en svacka pga torka så då kan jag behöva stödutfodra. Jag använder mig då av lucernpellets och havre.

Sen i augusti-september så brukar betet få ett litet uppsving igen så då kan jag ofta ta bort stödutfodringen.

De har fri tillgång till mineraler utöver betet.

Under stallperioden räknar jag ut foderstater med hjälp av grovfoderanalys och hästarnas individuella behov.

Under betet fodrar jag med ögat. Den som tränas hårt får kraftfoder utöver betet, annars ska de i princip klara sig på gräset. Stödfodrar såklart om de faller ur. Min erfarenhet efter mina egna hästar är att en häst på bete gärna ratar hö, så jag stödjer hellre med kraftfoder då.
Fri tillgång till saltsten, ger inga mineraler då jag inte tycker det behövs på ett bra bete.

Utifrån det ni skriver tycker jag mig kunna utläsa; i bete finns det mer protein och mineraler än det gräs som tas in (hö och hösilage).

Tappar gräset protein och övrigt innehåll (mineraler och vitaminer) när det plastas in alternativt torkar? Hur mycket ungefär? Går det att säga något generellt?

Utifrån det ni skriver tycker jag mig kunna utläsa; i bete finns det mer protein och mineraler än det gräs som tas in (hö och hösilage).

Tappar gräset protein och övrigt innehåll (mineraler och vitaminer) när det plastas in alternativt torkar? Hur mycket ungefär? Går det att säga något generellt?

Gräset tappar inte så mkt när man tar in det.
Men att räkna på ett bete är nog ganska omöjligt. Halterna ändrar sig nog ganska mkt och man vet ju inte hur mkt hästen äter. Jag räknar vintertid men inte sommartid. När de går på bete kan de bestämma själva hur mkt de vill äta. det kan de inte när de står på stall.Våra hästar brukar inte behöva ngt extra när de går på bete. Jag tar in dem en gång om dagen och då får de lite extra godis men de klarar sig mkt väl utan detta. Ponnyerna äter för mkt så där får man begränsa det lite.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
695
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
598
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 001
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar