Inne eller ute nattetid under konvalscens?

Nominous

Trådstartare
Hur hade ni gjort?

Hästen har slagit på sig i hagen och har en misstänkt blödning i någon av senorna. Detta hände i förrigår och det är för tidigt att lysa. Hästen är satt på cortison i väntan på att kunna få en diagnos om ca en vecka.
Han är ej svullen i benet längre då jag kylt ofta och zinkabandage. Men han ömmar i ytliga böjsenan, är varm precis över senan och har puls. Veterinär kollade på han igår.

Han står ute i sjukhage dagtid då det är omöjligt att lämna honom inne över dagen. Han river boxen. Står och slår i väggen med frambenen och det lär knappast gynna läkningsprocessen.
I sjukhagen står han stilla och bara vilar.
Resten av alla hästar är ute på nätterna om det inte spöregnar. Jag vill egentligen ha honom inne nattetid då det inte känns säkert att ha honom ute i en så liten hage utan uppsyn hela natten och dessutom inte kan söka skydd om det skulle bli dåligt väder.
Men att ställa in honom ensam känns inte heller bra då jag vet hur han håller på dagtid om han är ensam. Han lär göra likadant på natten är jag rädd. Och då finns ingen i stallet som håller koll på han heller.
Och att ha sällskap åt honom inne alla nätter är tyvärr att glömma så det är kollektivstall och alla vill ha sina hästar ute. De vill inte att deras hästar ska stå inne i onödan. Så det går tyvärr inte vilket egentligen hade vart optimalt.

Hur hade ni gjort??

Senast ändrad:
Sv: Inne eller ute nattetid under konvalscens?

Eftersom hästen är lugn i sjukhagen hade jag låtid den vara kvar ute om natten. Om det är busväder verkar det ju som om även andra hästar är inne och då kan du ju ta in din också. Viktigast att hästen är lugn och inte härjar runt för benets skull.

Usch vad jobbigt för er!

Jag tycker att dina stallkompisar kan turas om att ha en häst inne på natten som sällskap till din. Om ni är 7 hästar eller fler så blir det som mest en natt i veckan deras hästar får stå inne. Du kan ju erbjuda dig att ta in sällskapshästen och se till den för natten.

Usch vad jobbigt för er!

Jag tycker att dina stallkompisar kan turas om att ha en häst inne på natten som sällskap till din. Om ni är 7 hästar eller fler så blir det som mest en natt i veckan deras hästar får stå inne. Du kan ju erbjuda dig att ta in sällskapshästen och se till den för natten.

Vi är bara 3 kvar, för resten är på bete. Så då blir det tyvärr att de andra får vara inne varannan dag. Och jag förstår ju att de kanske inte vill det. Och båda de två hästarna kan vara inne själv, så om de skulle bli skadade så hade de varit inne på natten själv utan några som helst problem. Så att byta tjänster är inte riktigt rimligt för dem.

Eftersom hästen är lugn i sjukhagen hade jag låtid den vara kvar ute om natten. Om det är busväder verkar det ju som om även andra hästar är inne och då kan du ju ta in din också. Viktigast att hästen är lugn och inte härjar runt för benets skull.

Jo om det är bra väder känns det ok att ha han ute. Om det spöregnar och är verkligen skitväder hela natten sover en av dem inne, den andra alltid ute. Men om det är bara dåligt väder (ihållande regn men iafl över 10 grader och inte åska) så sover bägge ute då den som annars sover inne vid riktigt dåligt väder har vindskydd.
Så då blir han ju ute nattetid utan skydd i ändå ganska dåligt väder. Men jag får hoppas det är någorlunda bra väder nu närmsta tiden och att det blir varmare snart. + 7 grader och regn nattetid känns jävligt onödigt på sommaren :p

Den ena hästen har vindskydd skriver du. Finns det någon möjlighet att din kan få låna en bit av det, man kan dela av det eller något? Så din kan ha en liten 'uteboxdel' i vindskyddet och en liten sjukruta utanför?

Nä det går nog tyvärr inte. Våra två kommer inte överrens och ska man dela av så att det blir ett stort avstånd mellan stängslen så finns inget kvar av vindskyddet. :)

Då skulle jag ha din ute, och täcka den (+ ströa marken så det blir lite torrare inför natten om det är blött) om det är dåligt väder (vet inte hur vädret är hos er nu, men här är det 'kallt' och regnar oupphörligen).

Hellre en lugn häst som står i regn med täcke än en befarad senskada som tossar runt. Blir vädret riktigt skit så kan han ju som jag fattat det få stå inne med sällskap för då går iaf en av de andra in?

Vad har du för stängsel i sjukhagen och hur stor är den? Det enda som skulle bekymra mig skulle vara om det är mer av boxhagsstorlek, så risken finns hästen petar ut ett ben under tråden om/när den lägger sig och/eller när den rullar. Är det trästängsel kan man ju täcka under nedre slanan ner till marken dock, och är hagen lite större (dvs mer sjukhage än boxhage) så borde risken vara liten oavsett, de är ju oftast inte helt korkade hästarna.

Det är en sjukhage. Ca 10*10 meter kanske?? Lämnar honom absolut inte i boxhage då han ligger och rullar mycket så risken att fastna är för stor om han inte kan komma ifrån tråden. Det är vanlig tråd.

Jag hade flyttat hästen omgående under konvalecensen, till ny miljö där hästen kan stå på box med sällskap om det är det som krävs för att hålla den lugn. sorry, men det är inte ok att ha den ute nattetid i en sjukhage om den inte har skydd, plus vad händer om kompisarna i hagen brevid vandrar iväg och den blir orolig pga detta osv?

Fast det handlar ju om en vecka tills de kan få en diagnos (förhoppningsvis). Om det sen är vad som befaras, dvs en senskada, ja då skulle jag också försöka hitta en bättre långvarig lösning, men jag skulle inte flytta hästen för en vecka - nya rutiner kan ju få den att blir orolig och stressa/bralla.

med de alternativen som ges hade jag flyttat hästen temporärt just för de alternativ som finns att tillgå för tillfället oavsett.

ska de stå på box/sjukhage brukar man dessutom rekommendera ombyte av miljö just för att hemma rutinerna bryts dvs stressen minskar om den ska stå begränsat inne själv, eller i sjukhage på stallplan eller i en hage där kompisarna kan gå iväg i hagen brevid och försvinna osv.
vi pratar ju om en misstänkt senskada och då hade jag inte velat gambla med första veckan med de alternativ som anges. det optimala hade varit om stallkompisarna ställt upp med sällskap helt klart, personligen kan jag inte förstå att de inte kan ställa om en vecka, med löfte om att blir det mer långvarigt gäller inte att de behöver ställa upp längre än så. men eftersom de inte gör det så nix - jag hade sett mig efter en annan lösning i det läget. vem vill ha sin häst ute i en fålla nattetid ensam utan skydd rent allmänt? än mindre en konvalecent med risk att göra ev. skada ännu värre. aldrig att jag hade chansat.

Senast ändrad:

Jag känner ju inte hästen (det är hemskt olika om de är lugnare eller ej med invanda rutinerna. Jag har mött båda sorterna, dvs de som precis som du beskriver blir bättre i helt ny miljö då de inte förväntar sig det ska vara på ett visst vis/hända vissa saker - men även de som blivit nervösare och stressigare då. T ex hästen som hemma lugnt står kvar till sist vid utsläpp, men borta stressar när första hästen på morgonen går ut), men då den enligt TS bara står stilla och vilar i sjukhagen lär ju inte sjukhage innebära någon ökad risk för senan. Dock är det ju precis som TS skriver värre nattetid när man inte har koll, men om TS val är inne själv eller i sjukhage nattetid så låter ju ute bättre.

Många hästar bryr sig inte ett smack om hästarna i de andra hagarna knallar iväg - andra går upp i limningen. Så jag försöker utgå från det TS berättat.

(Även om jag också tycker det är hemskt stingsliga stallkompisar om de inte kan ha sina hästar inne på nätterna en vecka i ett sådant här läge)

Men är TS häst cool i nya miljöer osv, och hon har någonstans hon kan flytta den så är ju det optimalt, allrahelst som det om det är en senskada vilket ju allt verkar tyda på, så behövs ju en långtidslösning sedan i alla fall.

Jag hade nog frågat någon av dom andra hästägarna om man kunde få låna in en av hästarna över natten och att jag då sköter allt. Inget extrajobb för hästägaren alltså.

Med tanke på alla insekter så kan det bli jobbigt för hästen i sjukhage på kvällar och nätter.

Kom på en sak, det var bara '3 hästar kvar', jag antar att det normalt är fler hästar, dvs finns fler boxar? Ett sätt kan ju då kanske vara om man kan få låna en häst och ha som sällskap. Går på bete på dagarna, och står inne som sällskap på nätterna? Kanske finns någon häst/ponny i bekantskapskretsen som har eksem, eller bör gå ner i vikt/begränsa matintaget etc som TS skulle kunna få låna som sällskap? Ja om stallägaren skulle gå med på en sådan lösning såklart.

Svarar alla.

Finns ingen chans att jag flyttar honom temporärt. Han har hos tidigare ägare flyttat och bytt stall var och varannan vecka praktisk taget och detta har satt djupa spår i honom. Han blir nervös och så stressad att han blir farlig både för sig själv och de som hanterar honom. Så att flytta honom i syfte att ta det lugnt och rehabba finns inte i hans värld! Det är efter ett år nu han börjar bli lugn och en sund häst att ha och göra med.
Provade att ha honom på bete några gårdar bort förra sommaren och han var helt väck. Sprang bara vid grinden och slutade ät. Såhär gjorde han i 4 veckor innan jag valde att flytta hem han igen. När han kom hem blev han lugn och fin igen. Han klarar inte av att byta miljö.
Det är jävligt svårt att ens åka och träna och tävla med han. Han blir nervös och spänd, men han klarar av det för att han kommer hem efter några timmar. Han behöver tid på sig att lära sig att det går bra att åka bort.

Sen har inte vi gigantiska hagar, så går haggrannarna iväg så är de fortfarande inom synhåll och ganska nära. Han bryr sig inte mycket om att de inte finns tätt intill så. Så jag tror inte det är något problem. Han var iafl coollugn i hagen idag när jag kom fastän de andra stod längst bort i sina hagar.

Kommer inte ändra några rutiner förrän på tisdag när senan är lyst och jag vet vad det är för skada. Sedan får veterinären uttala sig om vad denne tycker. Som det ser ut idag tyckte hon att sjukhage var bra, bara han inte kutar omkring eller stressar upp sig.

ja det är individuellt, however, är det fråga om en senskada så har man inte en vecka på sig att ta till temporära nödlösningar och hoppas på det bästa för att det är osmidigt att flytta till annan plats.

hade aldrig lämnat hästen oövervakad nattetid i sjukhage och dessutom utan skydd. NEVER.

Fast i TS fall så anser jag inte att det är 'att hoppas på det bästa'. Och efter TS senaste svar så anser jag att om nu inte stallkompisarna kan mutas/övertalas att ha hästarna inne på nätterna en vecka, så är att ha den kvar i sjukhagen det bästa ur skadehänseende då hästen (fri översättning) 'går upp i limningen' i nya miljöer/stall.

A och O vid senskada är ju lugn och stillhet på bra underlag. Utefter TS förutsättningar så det bästa hon kan göra just som temporär lösning är ju att ha den ute. På sikt utefter förutsättningarna TS beskrivit borde dock inlånat sällskap vara bäst (som kan följa med in på natten). Kanske kan sådant fixas redan under den här första veckan, men om inte så.. Visst är det en risk ha dem ute nattetid, men risken att ha den inne själv eller flytta den till ett annat stall är ju efter vad TS beskriver än större.

Ja som det ser ut nu så vet jag med säkerhet att risken för att han ska skada sig mer är ganska definitiv om han byter stall!! Det kommer inte att funka. Skulle funka att stå inne själv men han kommer att stå och slå i boxväggen med frambenen och det känns inte ok.
Lämnade han ute igårkväll. Har haft kanonväder inatt och han har hållt sig lugn. Äter och har det bra.
Går någon in på natten får han också gå in, är ingen inne får han vara ute. Då har han kvar alla sina vanliga rutiner utom att han bytt hage. Under samma rutiner håller han sig lugn som en filbunke och står bara stilla. Ödslar inte mycket energi i onödan.

Nu är detta vad jag tagit ställning till efter vad nuvarande behandlande veterinär gett mig råd om. Hennes råd i väntan på att lysa om en månad när hon kommer tillbaka var stillhet i sjukhage i två veckor, sedan korta skrittpromenader för hand tills hon kommer igen och kan lysa.
MEN, nu väljer jag att inte vänta i 4 veckor (kommer ingen annan veterinär hit under dessa 4 veckor än hon, och den som finns här vägrar jag åka till pga inkompetens) så jag väljer att åka 20 mil bort till en annan veterinär till veckan för att få veta vad det är.

När jag vet vad det är om en vecka kommer jag antagligen få nya rekommendationer av nya beh veterinär. Det är iafl min plan. Så länge han är stilla känns det mest humant att ha honom ute under bra väder. Dåligt väder går han in tillsammans med den andra hästen.

Om det är en senskada så kommer ju konvalescensen se ut ungefär som de här veckorna har gjort. Dvs stillhet och vila i box/liten hage om lugn där. Och så succesivt utökad skritt (beroende på skadans art och läkning osv).

Så kan vara värt att i alla fall fundera på hur du ska göra i långa loppet om det är vad som misstänks, dvs en senskada. Låna in ett sällskap är efter det som framkommit i tråden vad jag skulle sikta på om det blir en senskadekonvalescens, för att slippa flytta honom? =)

Håller tummarna det inte är en senskada dock, de är ju tyvärr räligt tråkiga konvalescensmässigt för det tar sån tiid, och kräver just den där stillheten. (Hade min ståendes på box i drygt 4 mån förra sommaren. Han förlängde konv lite dock då han tog några skutt vid intag ute i boxhagen. Han är sån som är kolugn på box men kan bralla till ute. Och just med sen- och ligamentskador kan det ju räcka med ett brall om man har otur. Så jag har full förståelse för att du inte ens funderar på att prova ha inne själv eller byta stall utefter hur du beskrivit att hästen reagerar på det)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 921
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30