Innåttåad hov, utfluten innåt?

chippen86

Trådstartare
Mmm, funderar lite på hur detta går till... Har en häst som är innåttåad på ena frambenet. På det benet är den yttre sidan av hoven brant och den inre sidan utflyten. Man ser också att trakten på den yttre sidan ser bra ut, men på den inre sidan är trakten understucken och lägre än trakten på yttre sidan... (Är det någon som förstår vad jag menar nu?)
Finns det någon klok människa som förstår hur detta gått till? (Stoet har under lång tid gått som avelssto och endast skotts under vintersäsongen. Övrig tid har hon gått barfota...)

Sv: Innåttåad hov, utfluten innåt?

Det går förstås inte att säga något bestämt om något man inte sett, men allmänt är hoven som beskrivs upptryckt och för hög på utsidan så att insidan trycks hårt nedåt och växer ut åt sidan i en flackare vinkel. Insidans trakt orkar inte växa normalt och nöts kanske även ner och då kommer hovens tådel att sträva inåt. Om man ställer sig på sina fötter och lägger en ca cm-tjock bok under fotens utsida känner man detta och om man låter insidans häl sjunka nedåt flyttar även tårna sig inåt. Man kan även göra detta på samma sätt genom att lägga händerna på ett bord framför sig.

Om man vill titta om en hov är rak i sidled lyfter man frambenet som om man ska kratsa hoven. Sedan håller man i benet så att det är vågrätt och låter hoven hänga löst och avslappnat. Då kan man titta uppifrån på hovens undersida och se vilker sida som är för hög eller för låg. På en bakhov tittar man på samma sätt när man håller upp benet i hasvecket så att både benet och hoven hänger avslappnat. Hoppas förklaringen går att förstå....MVH

Upplever att utsidan på hoven snarare är lägre och mer nernött.. När man ser på hur hon rör frambenet vid islaget i marken, gör hon en rörelse från utsidan på hoven mot insidan, ungefär som en grävskopa... (kraftig överdrivet) Skon och hoven nöts väldigt mycket på utsidan och även framtill på utsidan..
Men funderar även lite kring i vilken led i benet rotationen sitter i... För om jag tittar på hästen ser ju benet rakt ut...

Den måste sänkas på utsidan o troligen få mer stöd- bredare traktarm.

Den belastar utsidan mer vilket gör att den mindre belastade insidan flyter ut o blir lägre. Ju längre det går mellan skoningarna ju värre blir det om den nu verkas jämnhög.

Såg en häst som fick sidokappor o som resultat av det så drogs utsidan ännu mer inåt av den dragande utflutna insidan- helt sned hov förutom att den dessutom var intåad o platt.

Som hovslagar skodde henne sist, skodde han med utlägg på utsidan på skon, utlägget börjar lite längre fram på hoven än vad jag är van att se (inte något stort utlägg) och sedan fortsätter det med successivt mer utlägg bakåt på skon. Det är även lagt ett utlägg under den andra trakten, då den är understucken. Sedan går traktarmarna på skon bak ordentligt på båda sidorna...
Vad han gjorde med verkningen vet jag inte riktigt...

Mmm, funderar lite på hur detta går till... Har en häst som är innåttåad på ena frambenet. På det benet är den yttre sidan av hoven brant och den inre sidan utflyten. Man ser också att trakten på den yttre sidan ser bra ut, men på den inre sidan är trakten understucken och lägre än trakten på yttre sidan... (Är det någon som förstår vad jag menar nu?)
Finns det någon klok människa som förstår hur detta gått till? (Stoet har under lång tid gått som avelssto och endast skotts under vintersäsongen. Övrig tid har hon gått barfota...)

Du har en överbelästning och ett ballförsjutning på den yttra siden Chipp.
Det se du säker om du lyfta foten och titta på träck och ballarna (tro jag stav fel).
Axel har blivit bra på dessa hov gräj :D

Antar att det är trakt du menar när du skriver träck? (Träck är avföring, trakt är bakre delen av hoven)
Jag blir lite osäker på vad som menas ballförskjutning faktiskt... Har hört olika förklaringar på det o den vanligast förekommande tolkar jag som att folk egentligen säger att det är samma sak som underskjuten trakt (vilket jag antar att det inte är...) Sammanfattningsvis skulle jag bli jätteglad om jag fick en riktig förklaring till vad som egentligen menas med begreppet...

Svårt att få klem på vokaler, double konstenans och dom vissa shhh tone. Är tacksom (inte täck el tak) till alla som är förstolig och hänger med allifall.

Ställ hästen i gången gå ner på knä och titta på bak siden av den inntoe hoven.
Du kan se hur ena ball är höger än den andra, det är den siden hästen belästa mest.
Det bli så att hoven få inte den symetriska belästning (fick det av Coari:D) då få hästen den understucken trackt.....or is it trakt:crazy:

All information i www och man kan inte hitta ett bild av försjuten trackt. :cry:

Du menar alltså att ballen trycks uppåt på den sida som ballförskjutningen är på, medan den är i normal position där trakten är underskjuten? Eller?

Korrekt:)
Och yes! hovslagerns uppgift är att återstaller hovens balance så att ball/trakt kommer i jämn hög....därför som Axel sa "man förstärka den siden som är mest belästet".

Ska kolla lite med hovis vad han säger om detta vid nästa skoning... Har dock hört någon kommentar att han inte brukar hålla på med att höja/sänka sulan, utan se till att verka plant, för det blir bara problem annars... Har jag missförstått er eller honom då?

Ska kolla lite med hovis vad han säger om detta vid nästa skoning... Har dock hört någon kommentar att han inte brukar hålla på med att höja/sänka sulan, utan se till att verka plant, för det blir bara problem annars... Har jag missförstått er eller honom då?

Förstå inte riktig detta :confused:
Man verka så att hoven komma i balans igen. Man spara på den försjuten trakt och ta vad man kan på den andra utan att bryta hovvinklen bakåt sett från siden.
Är din hovslager bra då vet han hur hoven skall verkas och sko.
Hoppas kyllen har slappt lite för dig.

Jag läste Axels inlägg och tolkade det som att hen (vet inte om Axel är en kvinna eller en man) menar att utsidan på hovens sula ska verkas ner lite mer än den inre sidan av sulan (rätta mig om jag missförstått detta).
Och då funderar jag på om min hovis verkligen gör det, då jag förstått att han är mot att hålla på att verka "olika högt", utan håller sig till att verka plant, då han menar att det bara blir en massa andra problem i hoven då... Kanske måste kolla vad han egentligen gör nästa gång han kommer och skor? :confused:
O har han rätt eller fel? Eller pratar vi om olika saker här?

Jag hitta den har från Swedish Hoof School (om Coari eller non känna till den?)
WARNING!!!! inte för känsliga mage
Hovben Surprise!'
www.youtube.com/watch?v=df1w7dUoATM
Sett främ i från....Vänster Främ något intoe.
Du se hur hoven är längre och utflytet på insiden, oxå hur hoven är inte plan och i balance.
Du kan oxå se hur det mesta rörelset är på den yttra väg och bli den mest sliten medan insiden av hoven håller sig statik.
Värt ska man verka för att få hoven plan på mark eller sko ytan? :angel:

Inte för att jag gillar den där upphovsmannen, men en sak kan man föreställa sig bra. om strålen är i nivå med skon upplyft så kommer den att få för stort tryck vid belastning o tänk då på galopp på ett underlag som knappt ger efter:eek:

Chippen. I normala fall ska man sänka den utfläkta väggen, men iom att den är så låg o hästen är inåttåad så får man sko trångt på insidan o bredda utsidan samt sänka den så den sätter ner hoven mer plant. Ut o insida samtidigt. Men den måste då ha utlagt för att inte dippa utsidan mer. tänk snösko på utsidan.

om den slutar att bara belasta utsidan kommer insidan att bli bättre.

Är utsidan brant?

Jag funderar lite på filmen, jag blev lite osäker på vad jag egentligen såg o vad filmaren försökte visa... Menade han att hoven kollapsade på grund av skon ( att man ökar avståndet till marken o att hoven därför vidgar sig mer än utan skor, dvs strukturer i hoven går sönder) eller menar man att detta sker på grund av för stor/liten stråle (dvs högre/mindre tryck underifrån vid belastning)?

Jag sa fel, förlåt.....det är Höger Främ inte Vänster.

jag vet Axel men man måste försöka att få hoven i balance igen.
Ett försök med ring-sko eller en sul om hästen skulla visa strål omhet...vi måste få ördning på trakterna...(did i spell that right?)

Läsa du Lars Erik´s Hovbeslag nu? :)

Det var Axel Chipp.

Jag tänkt du och Axel hade en diskussion ängåenda filmen jag sätt utt.
Den är svensk...så jag förstå inte värför den var inte skrivet eller prata i svenska:confused:

Filmen som jag änta är ett studia film för hovslager uttbildning vill visa vad hända in i hoven när den få tryck.
Den kunde har visset med att placera hoven i en sandlåda så man kan se tryck under ifrån oxå.

Jag tro Axel hålla på att läsa till hovis :bump:

Liknande trådar

Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 356
Senast: Susan
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 783
Senast: skjootan
·
Hästvård Blir inte klok på min häst. Köpte honom från ridskola dec -02 med pålagringar vf men ohalt vid böjprov. Vet tyckte inte att...
Svar
15
· Visningar
2 751
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve