Innåt-tåad häst....

V

_vizzla_

Nu har jag länge funderat över detta. Har nu sett några hästar, som varit något innåt-tåade på sista tiden. Jag har av ren nyfikenhet frågat en av ägarna varför dennes häst är så. Fick till svar att den alltid varit innåt-tåad.

Så min fråga är: Varför är en häst innåt-tåad? Fel i benen? Fel skoning? Fått fel i benen av fel skoning? Är detta ngt att uppmärksamma om man ska köpa en sådan häst? Jag har inga som helst planer på det, men kan ju vara bra för framtiden att veta kanske.

(Kan tillägga att en utav de tre hästar jag såg gick svår dressyr, de andra var "allround mot hopp-hästar", med goda resultat på 1 m, och startade 1.20 med fina rundor.)

Sv: Innåt-tåad häst....

Ingen som vet, lr har en innåt-tåad häst?
Varit så nyfiken på detta en lång tid nu.

Även om hästen är rak i benen som unghäst så kan den bli innåt tåad när den musklat och breddat sig i bogen.

Finns många hästar som är inåt eller utåt tåade, de flesa hästar har ju någon skavank... Människor kan ju oxå va inåt och utåt tåade. Skulle tro att det mesta är medfött men skoning m.m kan ju såklart inverka..

Tack för era svar!

Jo visst så kan de, precis som oss, gå utåt lr innåt med fossingarna. Så om de är födda med det...Kan det bli ngra framtida men, så som pålagringar?

Detta som ngn skrev, att en häst kan bli innåt-tåad när de musklar på sig, det tycker jag var intressant. Är det så de ska se ut då? Lr är de felmusklade?

Tack för era svar!

Jo visst så kan de, precis som oss, gå utåt lr innåt med fossingarna. Så om de är födda med det...Kan det bli ngra framtida men, så som pålagringar?

Detta som ngn skrev, att en häst kan bli innåt-tåad när de musklar på sig, det tycker jag var intressant. Är det så de ska se ut då? Lr är de felmusklade?

JAg föredrar en häst som är lite innåttåad, (travhästar), då de hästarna går fritt från sina knän och man behöver ju oftast inte knäskydd. Men vissa hästar är ju helt raka och har ett mkt välbalanserat, är naturtravare, och behöver då inga skydd eller skor.
Det gäller förstås om hästen har en bra och slitstarkt hovämne.;)

Innåttåad,uttåttåad,fransysk mm.

Det viktiga är att man oavsett arvsanlag,exteriör mm,mm i ett tidigt stadium (som föl inom tre veckors ålder) börjar verka den enskilda individen för en genom resterande levnadstid med en så optimal statisk och dynamisk balans där belastningen tas upp i benets styvaste riktning.

Där har vi grunden för hästens hållbarhet.

Jo det är ju klart. Men senast idag stötte jag på en unghäst, tre åring, som var ngt inåt-tåad. Detta hade denne inte varit tidigare, och var regelbundet verkad, och nu på senaste tiden även skodd, av mkt bra hovslagare. Ngn skrev att de kan bli innåt-tåade när de musklar på sig, här i tråden. Detta tyckte jag var extra intressant, då jag som sagt, idag såg en sådan unghäst. Så, är denne helt enkelt bara inte färdigväxt, och kan bli rak i fötterna igen.? Felmusklad, lr inte färdigmusklad...? Klart att en tre åring inte alls är färdig, men tankarna börjar snurra, så därför alla frågor.

Tack för ditt svar:)

Det är väl benställningen som avgör. Tror inte att någon nämnt paralellförskjutning? Vanligt att det hänger ihop med en inåttåad häst.

Vad menas med paralellförskjutning? Är det ngt man borde veta när man har hållit på med hästar i 18 år?:o. Har hört talas om det, men aldrig fått förklarat vad det betyder.

Påverkar det hennes rörelsemönster ngt?

Hola,
En av mina hästar är marktrång vilket gör henne "innåttåad" då hon breddar vid arbete.
Som unghäst märktes det inte men när hon breddade iom åldern och skoning så drog det iväg. Med upplyft hov hänger dock fortfarande ben/hov rakt från knäet och nedåt.
Man får passa sig så inte hovis bara karvar på och spikar på skorna. Verka ofta och rätt så inte hovkapseln "vrider sig".
Hästen biljarderar ju kralligare den är och om hovarna är långa.

Hästen är 12 år, har aldrig haft problem med ben, leder, ligament. Det är en Quarterhäst, dom är rätt "muskliga" och kralliga i sig själva.

En innåttåad häst brukar vara startsnabbare än andra.

mvh Eva

Hola,

Lite svårt att förklara med ritade en bild som åskådliggör det lite grann...

ben.bmp

Skall föreställa fyra olika hästar framifrån. Den märkt R är rak, den övre märkt P är parallelförskjuten på sin höger fram. Den märkt X är X-bent på sin höger fram och den sista märkt P är parallelförsjuten på sin vä fram.

Parallelförskjutning innebär alltså att benet inte är i en rak linje från bogen till hoven utan i två raka linjer, båda linjerna måste vara paralella.

Fattar du, eller är jag inte tillräckligt tydlig? Skrik till annars så får jag försöka igen.

mvh Eva

Vad fint ritat!
Ja, en parallelförskjuten häst är alltså sne i sina knän och oftast gör det att de briljaderar mer eller mindre på det benet. För att stärka upp benet får de ofta pålagringar(överben) på insidan av skenan, när de börjar jobba lite mer.

Hejsan. Jag har nyss köpt en inåttåad häst som är meningen att den ska gå stora klasser om några år. (är unghäst nu) det har varrit mkt om och men med den inåttåade hoven, en häst föds ofta så men det kan fixas till med skoning och verkning när den är liten, men iaf. om vi säger att en hopphäst som ska gå höga klasser, dom landar ju med framhovarna och visst är det lättare att dom skadar sig då. men sen kan en vanlig häst med göra det! och en inåttåadhäst vänjer sig med att vara inåttåad och bygger sig då efter det! hoppas du förstog allt! :d

Tack så jätte mkt för ditt svar, och bilden, nu förstår jag. Tänkt att jag inte visste detta....jag skäms uppriktigt sagt, men av alla hästar jag stött på, så har alla varit raka och fina i benen, så kanske därför jag inte funderat över detta, förens nu.

Men, denna unghäst jag sett, är rak i sina ben, men innåt-tåad. Så denne är alltså inte paralell-förskjuten då? Då beror innåt-tårna på ngt annat alltså? (Lr har jag inte fattat rätt nu iaf?)

Även om hästen är rak i benen som unghäst så kan den bli innåt tåad när den musklat och breddat sig i bogen.

Nja.
Nu ska vi inte blanda ihop begreppen.;)
En inåttåad häst är bruten i kotleden. Dvs benet är rakt ner till kotan. Där vinklas nedanstående del av benet inåt. (eller utåt om vi pratar uttåttåad.
Sånt ändras inte om hästen musklas.
Är däremot hela benet vridet uppe i bogen, så kan det ändras när hästen växer.

Jag tycker ofta man ser inåttåade hästar ihop med en paralellförskjutning.
Om vi tittar på den teckning som finns ovan så är det vanligast att de är parallellförskjutana som den un dersta hästen, dvs u skenan sitter utanför linjen, inte innanför.

Kan du förklara lite mera med, vad bruten i kotleden innebär? Varför den är/blivit så, om det syns tydligt ngt speciellt utanpå kotan osv?

Jätte tacksam för svar.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 016
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 897
Senast: __sofia__
·
Hästvård Nu provar jag att starta en en tråd om mitt problem, som jag själv inte riktigt vill se som ett problem men alla jag frågar verkar tycka...
2
Svar
28
· Visningar
2 949
Senast: Grazing
·
H
Fälttävlan Jag vet att jag inte var ensam bukefalist i Trossnäs.... jag vet nämligen vem underbarn är nu :D men hon har inte skrivit något om sin...
2
Svar
25
· Visningar
2 773
Senast: Hunter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V