Innan snösulorna är på plats..

Sv: Innan snösulorna är på plats..

jag har också jätte problem.... nu hoppas jag på att asllt smällter bort, min pålle är nyss ny skod, och inte slog jag på några snösullor inte :S Men min pålle måste ridas, ho har fått vila nu i 3 dagar, blir troligen imorn också...

Stakarn har knappt kunnat gå i hagen för att leran och slasket blandas och ger jätte stora styltor, jag är livrädd för att hon ska vricka sig eller likande.

Vi har ju turen att det inte var lerigt i hagen... Men det är jobbigt pållan fick vila mkt förra veckan också pga att var skadad.

Glasslock. :love:
Det har jag kört i flera vintrar då min häst inte kunde skos med sulor. funkar suveränt. han hade tillochmed locken i hagen de dagar det var som värst med kramsnön. Tappade 2 st på en hel vinter.

Åh, tackar!

Det är väl dax för dig att byta upp dig också snart? :D

Åh vilket bra tips! Pållan har styltor och 4 v kvar innan hovis ska komma :( Vet ju inte heller om snön ligger kvar... Ska testa om det funkar! Tar du ur dom efter ridningen också? Det är ju jobbigt för dom i hagen också samtidigt som det lär gå åt mkt glass haha

Hoppas det fungerar för dig! :) Jag har bara haft det vid ridningen, men de kan ju sitta på i hagen också när det är som värst.
Mycket glass ja!? Vilken otur...:angel::D

Hovis kommer imorgon!! :banana: Men kan ändå inte rida för pållan har växt ur sadeln och vi har inte hittat någon ny ännu! :devil:
Och snart sätter väl snöskotrarna igång och brummar runt också så då får man akta sig för dem också! :devil: Suck, häst på vintern är inte lätt! :p

:bump: Rid Barbacka :D Mycke mysigare enligt mej :rofl: hahah

*kl*

Nu har jag gjort mina glasssulor :) Gjorde först 2 st av locket men tyckte inte de funkade tillräckligt bra så gjorde av själva burken också och de var verkligen super!

Satte i dom och släppte ut i hagen. När hon upptäckte att hon slapp styltorna var det massor med bock och bus. Tog in henne och sulorna satt fortfarande super! Var ute och galopperade (samanlagt med uppvärmning/avskrittning 4.5 km) och sulorna satt fortfarande bra!

Rekomenderar verkligen dessa sulor om man vill ha en snabb billig lösning :D

Tack!

Härligt! Vad roligt att det fungerade! Vilken typ av glassburkar använde du? Själv var jag ute med sulorna för 3:e gången idag och tappade min 3:e sula...en för varje dag..:crazy: Men jag inser att jag var alldeles för slarvig när jag gjorde dem :angel: Så nu blir det till att äta ytterligare 4 paket glass och göra om allt från början...;)

SNYGGT! Vad duktig du är! Sådär bra blev INTE mina....:angel: Ska göra ett nytt försök så fort jag har ätit upp glassen!

Härligt! Vad roligt att det fungerade! Vilken typ av glassburkar använde du? Själv var jag ute med sulorna för 3:e gången idag och tappade min 3:e sula...en för varje dag..:crazy: Men jag inser att jag var alldeles för slarvig när jag gjorde dem :angel: Så nu blir det till att äta ytterligare 4 paket glass och göra om allt från början...;)

Du har rätt :D att få till helt rätt passform är ett minituöst arbete och jäkligt pilligt. orkar man så har man ju dock igen det hundra ggr om för då sitter de, precis som Fjordtokan nu skriver....
när man väl fått till passformen korrekt så sitter de som sagt både under "intensivare" ridning och hagvistelse om man vill det.

sen så tror jag också att hur väl det funkar variera lite med hur hästen är utformad i hoven. Plattare hovar funkar det bättre på, för det blir inte så mkt rörelse mellan sula och hov, utan sulan ligger "tätt" mot hovsulan och därmed stadigare och ruckas inte så lätt. tror det är svårt med hästar med riktigt djupa, skåformade sulor.

Jag brukar alltid använda bulan snösulor och guldskor. Funkar utmärkt,har aldrig problem med snöklampor och halka. Och hästen älskar det grepp han får av guldskorna. Kan rida på blankis utan att det märks.:bump: Tycker inte riktigt om de vanliga broddarna, det är ju halt med dem oxå eftersom de bara får grepp åt ett håll. Och hästen får ju gå med högklackat på sig.

Precis! Det krävs lite tålamod...:angel: Vet inte riktigt hur hovslagaren gjorde denna gång, det känns trångt och pillrigt överallt, får inte in det där :devil:-la glasslocket! :mad:

Jag gjorde först en mall i det mjukare materialet sedan i det hårdare och det blev bra :) Gjorde också olika för fram och bak, sedan finlirade jag varje sula till varje hov. Tog ca 1 h men det var det värt! Hoppas bara de sitter kvar men tror att de gör de, har ju provat i alla gångarter och underlag.. (har bara 1 burk kvar nu :crazy:)

Belizzi är ju ganska platt och med låga trakter tyvärr..(håller på att rättas till).

Använde GB gräddglass med ischoklad :rofl:

Senast ändrad:

Tvivlar på att du behöver bak över huvud taget, aldrig ngnsin fått styltor bak, så om hon dessutom är platt i sulorna rent allmänt så tvivlar jag på att du behöver lägga tid på att forma till för bak. bara en tanke : )

bra och billig lösning som sagt. kul att fler tycker det funkar. jag har tipsat om detta på Buke i flertalet år men folk som inte hört om det tidigare tror man är galen :D

Jo det behövs bak också, hon är något djupare där. Speciellt när det är som idag 0 gradigt och fruktansvärd kramsnö. Men jag gör gärna det där extra pillet för att kunna rida ordenligt och jag behöver inte heller vara orolig för sträckningar:)

Ni har räddat min dag :D

// Tokan som älskar att rida i snö!

jag har tipsat om detta på Buke i flertalet år men folk som inte hört om det tidigare tror man är galen :D

Det var ungefär så jag tänkte idag när jag tappade en igen...vad ska folk tro som hittar sönderklippta glasslock överallt?? :rofl: Jag har dessutom använt GB's Carte D'or (Hur stavas??), så man ser en bild på varje sönderklippt bit :D Folk måste helt enkelt tro att man är galen....

Hade en tråd på isis-forum om detta, och där var det någon som länkade till en firma som säljer proffesionellt tillverkade sådana här grejor.
De såg ut att vara gjorda i silikon, alltså sådan som man har när man tar form på något man ska gjuta. Den är mycket mjuk, men ganska tjock, och därför tror jag att det är bra om man kan hitta plast som är litet tjockare.
Idag släppte min första "sula" gjord av kräftpaketsplast, men det kanske var vid en totalt omotiverad sidlängesrusning med åtföljande skutt - det var ett monster i skogen!

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 459
Senast: anna_panna
·
Kropp & Själ Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar