Innan du blev frälst?

Sv: Innan du blev frälst?

Fram tills för 13-14(?) år sedan, när jag först kom i kontakt med NH, och då det ännu inte hade blivit så känt, fanns inte dom kunskaper eller synsätt som NH innebär. Åtminstone inte allmänt eller i dom kretsar jag kände till. Har jag garderat mig tillräckligt? ;)

Mycket av NH fanns hos en del gamla hästgubbar (känner 2), men långtifrån hos alla.
Alldeles avgjort saknades dom kunskaperna och det tänket hos dom allra flesta som sysslade med hästar då. Till stor del gör det så även idag, även om förändringar börjar synas både här och där.

Hästvett ja. Är det hästvett att prygla en häst, som vägrat på ett hinder? Är det hästvett att låta sin häst trampa runt och över en?
För att ta två exempel som syns på nästan varenda tävling.

Avslutningsvis skulle jag nog inte vilja hålla fram MR som förebild för, eller ens den som startade, NH-rörelsen (oavsett vad vi kallar det).

LIA

Innan jag började tänka själv (vilket hästpsykologi på ett sätt handlar om) så gick det, för ovanlighetes skull, ut över mig själv.

Av någon anledning som jag inte förstod då, så var jag alltid lite nervös kring hästar, och rädd för att göra fel. Förstås gick det också ut över hästarna, som antingen vara coola ridskolehästar, blev nervösa själva eller tog ett övertag. Jag kan nu i efterhand se att det hela ledde till en dag då en häst helt tog övertag och sparkade mot mig. Det var helt enkelt så svårt att både älska och vara rädd för hästar. Samtidigt hade jag ingen möljighet att hantera hästar på egen hand, utan alltid på ridskolan eller hos medryttarägare. Jag längtade efter att få känna mig fram själv, pröva saker som jag läst om, se hur hästarna reagerade. Nu, det senaste året, när jag äntligen har fått den möjligheten, har jag utvecklat ett enormt självförtroende vilket gjort att hästarna plötsligt trivs med mig. Rädslan och nervositeten har utvecklats till kärlek och respekt.

Jag tror att barn, unga och alla hästmänniskor måste få pröva praktiker själva för att få en känsla för hästar. Man behöver få höra att man kan göra en sak på flera olika sätt, att både människo- och hästindivider är olika och att man ska utgå från det.

Någon som har haft en liknande upplevelse eller tankar om det här? :)

Jag kommer också från travet, började som travhästskötare som 13-åring dock med mycket bra hästmänniskor (amatörtränare som även gjorde annat, tex körde i skogen).

Jag tror att de flesta som tar till sig NH-tänket (för NH är verkligen tänket, metoder och övningar är situationsbundna, det är filosofin som är grejen, anser jag) är såna som redan i tidigare hantering har haft med sig lite av detta eller de som fått enorma problem med sina hästar och som har fått hjälp av NH-tränare.

Jag har alltså totalt sysslat med hästar i 21 år, varav de senaste 8 med NH som grundfilosofi. När jag höll på inom travet var de flesta hästarna så bra grundhanterade och lydiga att man inte reflekterade så mycket över problemlösningar. Då jag tog en nervös islänning på foder för 9 år sedan så fick jag börja tänka om. Som exempel så skulle jag lägga på honom ett svettäcke för första gången och bar täcket framför mig när jag gick mot honom (som jag alltid gjort med alla travhästar) och han höll fullständigt på att dö! Och här hjälpte det inte att ryta "skärp dig" som det kunde göra med blodingarna och nordisarna, utan han höll fullkomligt på att dö av skräck. Han kunde också bli halvt ihjälskrämd då man nös eller spottade ut en snus när man satt på honom under en ridtur... Så i januari 1997 fanns en lång debattartikeln i HästJournalen om NH och jag insåg helt plötsligt att det är ju så här det är med hästar! Det stämde så bra med mitt tänk sen förut men plötsligt så blev jag mer medveten om vad man gjorde och inte och dessutom fick jag lite verktyg för den rädda islänningen. Han hade jag visserligen bara kvar i några månader till, men försökte själv att jobba med det jag läst mig till (gick med i NNHA's mailinglista januari 1997 och är fortfarande med, är antagligen en av veteranerna ;-)).

Sommaren 1997 arrangerade jag en första clinic här på orten med JR och jag kommer aldrig att glömma den där första timmen på ridplanen med 10 hästar och ägare som först stod och höll tajt i alla grimmor (kompisen med bruksnordisen som helt seriöst sa att hon INTE tar av tränset på några som helst villkor (idag är hon superduktig NH:are som hjälper andra)) och när timmen var slut kunde alla gå omkring med sin hästar på lång lina och både förare och hästar var avslappnade.

Jag TRODDE verkligen att jag hade fattat vad NH gick ut på med de övningar jag gjort utifrån vad jag läst, men det blev en enorm ögonöppnare denna första clinic. Jag hade med en lånehäst, en ridskolehäst som inte gick att lasta (verkligen INTE gick att lasta) och vi lastade den gång på gång på gång under clinicen och det var...FANTASTISKT.
Metoden, lugnet, tålamodet, att känna att "det spelade ingen roll hur hästen reagerar för jag vet hur jag ska göra, jag löser detta på bästa sätt både för hästen och för mig".

MEN det tog ändå ända till nästa clinic, sommaren därpå, innan femöringen verkligen ramlade ner och jag började FÖRSTÅ. Däremellan hade jag bara gjort övningarna och kopierat andra utan att förstå med hela kroppen.

Efter detta har jag gått många olika kurser för flera olika tränare, börjar se helheten i det hela och kopplingen NH - god ridning. Jag håller även själv kurser och jag har en specialitet i att kunna lasta problemhästar, sprungen från den första clinicen då jag verkligen fick en insikt i hur man löser det problemet.

Nu blev detta långt men kort kan jag lista följande som beskrivning av hur jag hanterade hästar innan:
* Jag tänkte aldrig på varför hästar gjorde som de gjorde.
* Om man fick problem så röt man åt dem eller slog till dem.
* Samma problem fick alltid samma lösning (se ovan) oavsett vad orsaken var.
* Jag såg aldrig orsaken till problemen utan bara problemen isolerade.
* Vissa problem insåg man inte ens att man hade. Vissa hästar "bara var så", tex nordisen jag skötte som alltid gick iväg med mig när jag ledde henne. Man var helt enkelt tvungen att bli äldre och starkare för att kunna leda henne.
* Det viktiga för mig var tiden jag tillbringade med att rykta hästar och senare att köra eller rida, nu är det viktiga den relation vi har och den mentala utveckling vi kan göra tillsammans. Att KOMMUNICERA är viktigare nu än att rida eller köra, även om jag älskar att kunna göra båda samtidigt.
* Ordet ledare har blivit en positiv innebörd för mig, tidigare skulle man visa vem som bestämde, idag anser jag att man ska FÖRTJÄNA sitt ledarskap, precis som med människor.
* Då var hästarna mina kompisar på deras villkor, idag är min häst min bästa kompis, på mina villkor.

Listan kan göras ännu längre och jag har svårt att formulera det essentiella i det hela, vad själva kärnan i förändringen består av. Jag blir lite ledsen när folk gör ner NH, för den NH jag erkänner mig till är det bästa av alla världar och hur kan man förkasta det?

Tack för att ni läste ända hit!

/Camilla

Den bästa beskrivningen på mitt hästbeteende är nog att säga att jag accepterade en massa saker som sanningar "hästen är på det sätte finns inget att göra åt det". Tex att min häst inte gillar att bli sadlad så jag hoppade undan för hans bett, att han inte gillade att bli borstad så jag hötte åt honom eller röt åt honom att stå still. Att han är lite svår att få att gå förbi saker men det går om man inte ger sig. Att han var nervös och sprang över mig försökte jag lösa med att lugna ner honom genom mjuk röst* och klappar (*läs dönervös och darrig på rösten). Jag trodde nog inte att dett gick att förändra utan accepterade det mesta och höll i för kung och fosterland för att inte tappa bort hästen... :smirk:

Tills jag stötte på PNH via en jätteduktig hästtjej där jag fick förklarat det grundläggande felet i mitt sätt gentemot hästar - jag hade ju hela tiden utgått ifrån min synvinkel och aldrig hästens. När den poletten slog ner i skallen på mig såg jag bokstavligt talat stjärnor av lycka.

Jag hade ju läst om NH, köpt KFHs böcker och MRs böcker försökt mig på 7 Games t o m varit medlem i NNHA. :confused: Men jag fattade liksom inte grejen förrän jag fick helheten förklarad för mig. Sen skaffade jag mig utbildningsprogrammen i PNH och då gick det ännu bättre och jag fick än mer förståelse för hästarna. Nu kan jag aldrig gå tillbaka för det finns inte nån annan väg för mig. :love:

Mvh P

Intressant berättelse! :bow:
Just att man har läst om sakerna, tänker i samma banor fast ändå liksom... inte!

Hur går det med din häst nu? Märks det några skillnader i hans/hennes humör och förtroende för dig?

Oj jag såg inte detta förrän nu! Jatack det är väldigt stor skillnad, vi har mycket kvar att kämpa med men otroligt mycket har förändrats. Jag kan borsta honom och klappa och sadla och han står still utan att bitas. Han går med utan att kasta sig och framförallt i paddocken har vi kommit lång på marken både på lina och i frihet. Ute har vi en bit kvar, mycket pga av hjärnspöken hos mig också. Har man väl blivit rädd så är det ju så mycket man måste jobbamed hos sig själv också för att kunna hjälpa hästen. Som tur är har jag min suveräna lärare :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka