Innan du blev frälst?

Humelibumlan

Trådstartare
På vilket sätt hanterade du hästar innan du blev NH-frälst?
Läser ofta i inlägg från användare som hanterar enligt NH-filosofin att den är det "rätta" sättet att hantera häst och många fick "upp ögonen" och förstod hästen på ett bättre sätt, när de blev insatta i/började träna NH.

Så jag undrar lite vad och hur ni gjorde innan, klassiska misstag osv?
Gärna ex. på AHA uppleverser :idea: :D
Realtionen till hästen före och efter.

Sv: Innan du blev frälst?

Jag sysslar inte med direkt Nh men principen är den samma för mig:

Förut hade jag en nervös och sprättig häst som var rädd för allt. Han kastade sig i grimskaft, bråkade vid lastning, var orolig boxen och sparkade nästan sönder en hel vägg m.m.

Nu har jag en lugn stabil häst som inte jagar upp sig i onödan, han sparkar aldrig och går att lasta ensam. Han går nästan och halvsover fast jag promenerar med honom efter vägen och det blåser riktigt ordentligt, något jag aldrig vågat förut.....
Han har helt enkelt kommit till ro sedan jag visat honom att jag är hans ledare och att han kan alltid lita på mig.

Det är en otrolig lättnad att ha faställt vem som är ledare :D

Man ska komma ihåg att god hästhantering funnits i generationer men att det nu fått ett namn. S.k hästviskare som fått reda ut andras problem med hästar är inget nytt utan NH är kommet ur denna hantering av dessa människor.

Jag kan inte påstå att jag har bättre kontakt med hästen nu än förr men visst har jag tagit till mig lite nya tekniker och utrustning. Men målet har alltid för mig varit att ha en bra kontakt med hästen och att den ska vara trygg och lita på mig.

jag vill inte säga att jag sysslar med nh, men det känns ändå som om min filosofi är liknande i grunden - iaf med nh:n som den var från början.

Jag har växt upp på en privat ridskola där hästarna var i centrum och inte bara ridningen. Jag hanerade hästar ofta - med olika personligheter. Hela tiden hade jag en väldigt "vänlig" inställning till hästarna och använde aldrig slag, sparkar eller annat otrevligt. Men samtidigt lärde vi oss att inte vara rädda eller tveka. Att vara bestämd och tydlig. Så min inställning till hästar har jag haft hela mitt liv även om jag inte fördjupade mig i hästkommunikation via kroppsspeåket förrän senare. Dock fick vi lära oss mycket sånt som har med hästbeteende att göra och fick lära oss varför hästar gör en del saker. (Gällde även olater och agression). Jag har också alltid varit en av dem som haft mycket egna ideer. Jag ville göra på mitt sätt, prova anorlunda saker.

Jag hittade iaf en häst där som de hade fått nästan på köpet med en ponny. Hon var jäkligt aggressiv och vid sadling fick alla gå undan medan ridläraren knöt henne med spända linor på båda sidor och sadlade åt den som skulle rida. Hon blev som förbytt och attakerade allt. Den hästen blev min bästa vän och efter som att nästan ingen annan ville rida henne så tillbringade jag mkt til med henne. Till slut sadlade jag henne lös. Hon bet mig inte en enda gång. Den hästen lärde mig mental överföring av känslor mellan två individer. Hon lärde mig vad som var viktigt för en häst och vad jag skulle göra för att uppnå det.

Efter det började jag småläsa och fick sen en bok av Peer Werner Vogel. Läste den med förtjusning och satte igång att prova med min egen häst som jag fick strax därefter. Det fungerade dock inte så bra då jag inte hade tillräckligt med kunskap. Boken hade inge konkreta övningar eller förklaringar till hur keoppsspråket användes - vilket var min största svaghet.

Inte förrän jag såg filmen "Body Language" av KFH, lyckades jag på riktigt få kontakt med min häst med hjälp av detta. Ändå hade jag fortfarande mkt lite kunskap även då, men jag visste nu att mina funderingar stämde och jag vågade prova min egen filosofi - som då bara var små lösa tankar.

Jag kände dessutom att min häst hade ont av sadeln och visste att han mådde dåligt av olika anledningar. Han var mkt uppfostrad(fd. travare) men var inte nöjd - ogillade äv att bli borstad. Han var uttråkad.
Därav lade jag ner allt och började om från marken. Jag kunde inget och det var jag medveten om - därför överlade jag mig nu i hans händer för att lära upp mig. Jag kunde ju känna honom - jag behövde ju bara lyssna.

Det jag kan idag är mkt hans förtjänst men jag har även lyckats och misslyckats på andra hästar. Jag försöker vara lyhörd och lära mig hela tiden och jag har alltid litat på hästarna. De är mina lärare och det kommer de alltid att vara.

Skillnaden från då och nu är väl att jag har mer kunskap och erfarenhet nu. Jag förstår hur saker hänger ihop och kan själv fundera ut saker/lösningar/orsaker på ett annat sätt. Jag har lärt mig hur hästar faktiskt fungerar och kommunicerar på ett annat sätt och börjar få upp ögonen för vad en ledare är och varför den är. Men jag har alltid i grunden varit emot våld och annat obehag mot djur av alla slag. Jag har fått lära mig att alla är lika värda och att vi inte förstår allt som händer. Och att aldrig skada någon annan varelse. Detta gäller både på ridskolan och i hemuppfostran.

Senast ändrad:

*knappen*
Tack för svar.. :D
Skulle gärna vilja höra fler lite såna där solskens historier, där NH verkligen förändrat något på allvar..

Jag hade en foderhäst förut, som var 2,5 år och ohanterad. En valack på ca 170 cm. Jag valde att ta honom för att det lät som en häst för mig och jag ångrar mig definitivt inte.

När han kom så hade stått instängd i 2 månader i en box, för ingen vågade ta i honom.
Vi ledde in honom i stallet och ställde honom i boxen, inga problem. Han fick häst kompisar, heller inga problem.

Sen kom vi till hanteringen, han hade inga regler. Visste inte hur han skulle bete sig. Kunde inte stå i gången, man kunde inte tränsa, han var bufflig, hängde över boxdörren, gick på en mmmmmm.

Jag tog fram mina kunskaper i hund dressyren då, jag är instruktör för hund.
Jag gjorde precis som jag ville att min hund skulle vara. Försökte han gå ut genom boxdörren, så fick han backa 2 steg. Stenhård hela tiden men på ett snällt sätt.

Det tog knappt någon vecka, så var det stor skillnad på hästen.
Han kom i januari och i mars så skrittade vi honom första gången. Jag gjorde övningar med ryttare på ryggen.
Backa så ska han backa, svänger jag så ska han shänga med osv. Gick hur bra som helst.
Sen tränade vi löst. Han blev hel cool. Gjorde ingenting. Man kunde stå med boxdörren öppen och han tänkte inte ens tanken på att gå ut.

Jag har honom inte kvar. Han är nu 5 år, och tävlas på 1 m i hoppning. Helt underbar.

Gillar den hästen.

Vill bara tillägga, att jag tränar hästarna mycket från marken för att få ett bra ledarskap.
Jag har inte gått någon kurs, utan tränar med sunt förnuft. Allt efter hur jag vill att min häst ska vara, och inte backa.

Jag gillar markarbete, med roliga övningar.

förut blev jag arg på Dixie när hon gjorde "fel". Sen jag slutade bl arg av den anledningen har jag inte haft anledning att bli arg på henne :)

har växt upp inom travet (generaliserar absolut inte denna inriktnig, vet att hästhanteringen skiftar mycket inom en diciplin) där buksparkar och fysiska hjälpmedel var det man åtgärdade problem (det som vi uppfattar som problem) med. senare som medryttare kunde man koncentrera sig på en häst, och eftersom privatägda ridhästar oftast hanteras i ett ta/ge förhållande så fick man mer inblick i att kunna jobba med hästen som en arbetskamrat. vid köp av egen häst som hade problem med människor så väcktes intresset av att hitta en metod som passade båda. detta väckte vidare intresse för det som jag föredrar att kalla det , hästpsykologi, och fördelen är att man lär sig något nytt varenda dag.men det gäller att ändra sitt tänkande från travet och ridsolans ideologier (generaliserar inte ridskolor heller, detta är bara min egen erfarenhet) till ett helt nytt perspektiv, och det innebär att arbeta med sig själv och lära sig att lyssna på hästen.
från att nästan ha lagt av med hästar pga fördomar och inmatade regler så insåg jag att jag missat allt som hästar innebär under min uppväxt! flitiga besök på biblioteket, lusläsning av böcker som skrivits utav människor som vet vad hästkommunikation innebär och deras teorier som provats på ett o annat försöksdjur har fått mig att inse något som funnits där famför mig hela tiden- alla hästar är individer precis som vi, och kräver förståelse för att förstås. den största fördelen med det hela är att jag kan hjälpa människor som var i samma inskränkta situation som jag- och på det viset hjälpa deras hästar!

Före min första nh-kurs hade jag en hingst som var HINGST, som jag helst ledde i träns, med kort grimskaft och vi var båda på helspänn.

Efter en timmes nh-lektion hade jag en lugn hingst som gick i slackt grimskaft, som stod stilla när jag bad honom och som jobbade MED mig.

Jenny

Vill så gjärna bli frälst, känner att jag är på väg lite mer nu iaf. Läser allt jag kommer över, ser på massa filmer. Jag vill inte ha en ledar hysteri mellan mig och min häst. Hon ska vilja vara med mig för att hon vill, jobba med mig för att hon tycker det är roligt.

Har lite svårt att hitta böcker, Några tips ?

Jag började med Nh principen när jag köpte min första isis en ny import vallac, han var väldigt bufflig o plockade på ledarskapet då började jag ta reda på mer om NH o allt där emellan.

När jag såg att det gav utdelning så tyckte jag det var otroligt härligt att se hästen glad o lycklig, en häst som slapp bråka för att vi hade redan gjort upp han o jag vem som bestämde, vilket gav hästen harmoni och även mig.

Förut så blev jag väldigt frustrerad o även hästen, vi för stod ju inte varann allt blev bara fel.
Man hade ju ingen aning om att hästen verkligen inte förstod mig jag trodde bara att det var dumheter vilket blev helt fel i slut änden.

Nu har jag lärt mig mer o har haft några fler hästar som jag har andvänt mig mycket av NH principen, många grejer som man inte har förstått, varför hästen gör så, vad det är för betende och har jag gjort nått fel så är det så lätt o gå tillbaks o lära sig mer o just det.

Eftersom alla hästar är olika o har olika betenden så får man försöka lära sig om vad hästen vill.
Jag försöker tänka mycket på hur hästen reagerar på övningar o berömma när hästen visar intresse osv.
Jag kollar på alla tecken hästen ger mig o försöker läsa av vad den vill.

Som sagt jag har en unghäst nu som gärna vill bestämma hon blir tjurig o hotar gärna om hon inte får som hon vill, där har NH gjort under.
När hon kom så skulle hon springa över mig på morgonen hon var helt nonchalant mot mig, hon har gått igenom hela registret av vad hästar kan hitta för att ta över.
Men jag måste säga att det har tagit tid att få henne dit jag vill ,vi är inte framme än men hon är nog 70% bättre än när hon kom det är väl ett halv år sen.
Det är en riktigt bestämd o dominant dam som vet vad hon vill ett tag så funderade jag verkligen om jag skulle klara av henne just för att har varit så svår o hantera men men ........ utdelningen börjar komma vilket är härligt o se.

Där har ni min historia ! (jag andvänder mig inte bara av NH utan av principen o därefter sunt förnuft)

Jag kan inte säga att jag har förändrat mitt sätt till hästarna så där jättemycket. Det är mest småsaker som att de numera alltid ska gå bakom mig..men å andra sidan så tycker jag att när man träckte hästen efter tex ett lopp så gick det alldeles utmärkt att jag gick med löst grimskaft vid sidan av hästen också..
Utan de handlar mest om att ha en "väluppfostrad" häst..

Jag lägger i o försig mer tid på miljöträning idag och kan lösa de problem som uppstår på ett helt annat sätt!

Däremot drabbades även jag av nybörjar-NH-sjuka, dvs JAG skulle vara ledare till varje pris!
Gud nåde min häst om han skulle klia sig mot mig eller så.. ;)
Nu har man mer hittat en jämn balans och jag behöver inte hela tiden bevisa mitt ledarskap utan vi kan tex stå o småklia varandra ändå..

Men den första aha-upplevelsen var när jag hade kommit en bit på väg med "The seven games"
Min häst gick med sänkt huvud bakom mig utan grimskaft!
Stannade jag, stannade han.
Sprang jag, sprang han.
Gick jag i åttor gjorde han likaså och han följde mig i precis allt om det så var in bakom traktorer o annat bröte i trånga utrymmen!

DÅ fick jag en aha-känsla!!

Wow, det här funkar ju!! :love:

jag var jättestolt när jag kom gåendes med honom (hade en haflinger då) och folk samlades i paddocken när vi tränade bara för att se det "fantastiska"..

Men sedan kom jag ner på jorden och förstod att jag bara hade lagt en sten på den kinesiska muren.. :angel: :D

Senast ändrad:

Nejdå, har allt läst lite grann och det finns många bra och vettiga övningar, tankar och saker det jag lite sarkastiskt menade var att för 30 år sen när en annan började med hästar fanns det oxå vettiga övningar och folk tänkte till vid hantering av djuren ibland men då hade vi inget fint namn på det. :devil:
Det bästa med att NH har börjat slå igenom och blivit känt är att ridskolor och folk som inte haft tur och fått lärt sig hästvett har nu en möjlighet att få göra det.:smirk:
Stort tack och heder till Monty Roberts :bow: som jag tror lyckats öppna ögonen på många av dessa robot / gulligull hästfolket som tror att godis/stryk är lösningen på det mesta. Hoppas ingen tog illa upp, men jag kan inte låta bli att retas när det kommer nya religioner...... :p

innan jag blev "frälst" hade jag på ridskolan jag ridit på i hela mitt liv, fått lära mig att om hästen är dum, slå den trills den blir snäll.
det var så jag trodde att man behandlade hästar, för det var vad jag hade fått lära mig.
jag skrek åt hästarna och slog dem när jag tyckte att det behövdes.
så började jag även göra på min gamla häst som jag hade i två år. (han flyttade precis innan sommaren)
så fort jag råkade röra mig lite för fort blev han rädd för mig och backade och försökte hålla sig lite undan. jag började läsa NH och förstod då plötsligt vad jag egentligen hade gjort. jag hade inte skapat en vänlig, respektfull relation emellan mig och min häst. jag hade skapat rovdjur - flyktdjur relationen. min häst lydde mig av rädsla för att jag kanske skulle döda och äta upp honom typ.. :cry:
jag började jobba med NH och tog dit en NH-tränare som hjälpte mig att komma närmare min häst. det var inte först då, när jag började med NH som jag lyckades få min häst att sluta upp med sina olater, få honom att lyssna och lita på mig. han blev jätte väluppfostrad på två veckor. jag hade (med våld) försökt få honom att bli väluppfostrad i sex veckor utan framgång.
hästen förstår NH, för när man håller på men NH pratar man i stort sett hästens språk.
jag tror ändå inte att han någon gång var helt helt avslappnad med mig eftersom han kom ihåg hur jag förut behandlade honom.
det är jättesvårt att bygga upp den RIKTIGA kärleksfulla ledarrelationen, men det kan räcka med en smäll och den starka relationen faller sönder i bitar som aldrig kommer gå att sätta på plats igen..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka