Inkräkta på ens område...

Terja

Trådstartare
Ibland läser man att man ska få hästen att förstå att man har ett område runt omkring sig som man inte vill att hästen ska inkräkta på. Men om man nu vänder på det och ser det ur hästens persepektiv.

Är det rätt av oss att inkräkta på deras område runt sig själva? Nu tänker jag på dem gånger man pysslar med hästen, borstar etc. Det är ju inte alltid hästen uppskattar detta moment i hanteringen.

Är det inte ömsesidig respekt som gäller? Om hästen nu inte får inkränka på vårat område, får vi då göra det?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Liten notis: 1. vet inte vart jag skulle lägga tråden men jag tänkte på att det hör ihop med hästhantering och NH så jag la den här. Flytta om den är fel...:smirk:
2: Vet inte hur inkräkta stavas. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Sv: Inkräkta på ens område...

Jag förstår ditt tänk! Men det där med att man inte ska låta hästen komma in inom ditt eget område...gäller endast så länge du inte bjudit in den! Alltså...När du går med hästen kan det kännas bra om den inte går "bak i hälarna" på en (kan bli rädd för ngt o då har du en kanon i baken) utan att den får hålla sig på ett avstånd som känns tryggt och bra. Titta på ett ledarsto tex. om inte hon "Vill" så kommer ingen inärheten av henne om hon inte bjuder in den andra hästen! De visar tydligt om de vill ha ngn där el ej. Tex. är man ute och rider och ngn kommer upp för nära baken är chansen stor att det kommer en spark om man inte flyttar sig. (Alltså inkräktare inom området, den röda lampan lyser). Om man ska snävdra det hela så inkräktar vi hela tiden på hästen område...När vi rider, ryktar, leder osv. Därför är det så viktigt att man respekterar sin häst och ser till att man är en god ledare som hästen kan känna sig trygg med och respektera. En människa har inte en chans om en häst bestämmer sig för att springa över en. Men hästen har inget att frukta om man vänder på steken. (Jag har i alla fall aldrig sett en häst bli översprungen av en människa). Just av den anledningen är det så viktigt att hästen "lär" sig att innanför mitt område kommer du inte om inte jag ber dig! Det handlar om ledarskap o respekt o framförallt säkerhet. Ömsesidig respekt! Tyda signaler och kunna läsa av varandra. :bow: Tack för mig! Amen!;)

Tack för ditt svar!

Jag hade denna fundering och ville kolla vad ni på buke svarade eftersom jag ibland tycker det är dubbelmoral när man ser hur en del behandlar sina hästar. :)

Förstår vad du menar!

Jag tycker att det handlar om ett givande och tagande och ömsesidig respekt, vi ska respektera hästarna och dem oss.
Det är allt för ofta som det bara är åt ett håll........
Att leva med häst är en stor utmaning kommukikatiom på väldigt hög nivå.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 157
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar