Inkörningsknep

S

Svanhild

Tänkte prova starta en tråd där vi samlar lite smarta inkörningsknep:idea:

Jag kan ju börja med ett...

Jag brukar redan innan de ens blir tömkörda som unghästar o så om jag har en vagn framme gå fram o titta, kliva i skaklarna o grejja lite med ljud o beröring. Det gör att när det väl är dags för vagn är de redan ganska vana vid den. Jag gör gärna övningar med vagnen som avslutning på ett träningspass. Ju bättre o fortare de sköter sig ju fortare kommer de till kompisarna o då blir inte vagnmomentet negativt laddat.

Sv: Inkörningsknep

Så brukar jag med göra:)

Brukar oxå samtidigt som jag leder hästen/ponnyn kortare sträckor dra med vagnen i andra handen, vilket oxå gör att dom vänjer sej med att den ha bakom sej.

Kommer med en sak till men sen får ni fylla på oxå! ;)

Hästar som är lugna och stabila från början kör jag in först och rider in sen. Däremot hästar som har nerverna på utsidan rider jag in först.

Varför?

Jo, för att en häst som spökar sig uppsuttet är inte alls lika farlig som en häst som får spunk med en vagn bakom sig. Jag brukar rida dem ca ett halvår o utsätta dem för så mycket miljö som möjligt. Ofta kommer det från ena dagen till den andra ett läge då hästen har landat i psyket. Den är helt plötsligt mycket lugnare en ridtur o DÅ är det dags att seriöst börja med inkörningen.

Har man tålamod att vänta till den där dagen får man igen det sen med en lugnare och mer nöjd häst som lugnt drar vagnen bara kort tid efter! :)

En lagom lång pinne att ha i handen när man leder till och från hagen kan vara en bra hjälp för att vänja unghästen vid skaklar utan att det tar någon extra tid i anspråk.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 330
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 169
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 505
Senast: Lager
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka