Inkörningsålder för shettis??

M

Mickis2003

Har en 1,5 årig shettis som jag planerar köra in så småningom.... men när undrar jag lite??

Min tanke är när han är 3 år ca....? är jag fel på det?

Någon som har rekommenderationer ang shettis inkörnings ålder?? :bump:

(är 100% hoppryttare så jag har lite dålig koll på körningsbiten)

Sv: Inkörningsålder för shettis??

Jag skulle nog sätta igång rättså snart. Inte arbeta honom så han blir ansträngd, men däremot vänja vid sele, tömmar, bett och lära honom att bli tömkörd. Sedan vila över vintern och så sätta igång igen till våren när han är 2 år.
Det är mycket enklare att köra in en ung häst och du har massor gratis framöver om du börjar tidigt! :)

:banana:

Tack för tipset, var lite oroliga att det kanske var för tidigt. Men vänja vid träns, sele och bett och gå runt är ju inte "fysikt" jättejobbigt, så det ska jag göra!

Hoppunghästarna börjar jag med diverser hantering gansksa tidigt, men "vagn-på sättning" har jag ingen koll på när man kan göra...!

Jag skulle börja vänja vid bett, sele och tömmar och så småningom börja tömköra i skog och mark (roligare för hästen än att trava runt på en volt).

Att sen vänja sig vid skaklar och senare dra en tom vagn när den är runt 2 år är inte tungt om du har en rockard eller annan lättare vagn.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II