Inkörning

H

Helenea

Hej! Jag har en 2,5 årig ponny som jag ska köra in lite senare. Tömkörningen klarar jag av själv men när det gäller att koppla på vagn och liknande vill jag ha hjälp från någon mer erfaren. Så jag undrar, hur mycket ska en häst kunna inom tömkörning innan man funderar på att börja öva på att dra lite små saker?

Sv: Inkörning

Stanna på ptroo/hoow, stanna vid tömtag, svänga, backa. Sedan om man vill köra lite "avancerat" kan man lägga till pisken som sidoförande.

Min polle har jag lärt Kom kom kom så skall hon göra snabb sväng åt det hålet jag tar tömmen åt.

Bra "ord" som är bra vid körning

Hooowwww = stanna
Ptroo= sakta ner. ( valfrit vad man vill ha som hoow och pro)
Kom kom kom = snäva svängar, ganska bra i maraton. (enligt mig)
Smacka = Få i gång hästen
Oj oj oj : Vid sidoförande med pisken

Detta brukar jag har för min ponny, En i mitt stall har Ale som komando i galoppen. Men det är väl ganska valfritt.

Mvh
Emma

Hej! Jag har en 2,5 årig ponny som jag ska köra in lite senare. Tömkörningen klarar jag av själv men när det gäller att koppla på vagn och liknande vill jag ha hjälp från någon mer erfaren. Så jag undrar, hur mycket ska en häst kunna inom tömkörning innan man funderar på att börja öva på att dra lite små saker?

Det viktigaste är ju att hästen kan stå still och att deN känner sig trygg. Det hjälper ju inte om du har tömkört i 3 år och hästen inte känns ok. Men det känner du ju bäst av själv.

Det viktigaste är ju att hästen kan stå still och att deN känner sig trygg. Det hjälper ju inte om du har tömkört i 3 år och hästen inte känns ok. Men det känner du ju bäst av själv.

Ja, hästen måste vara trygg både med sig själv och den som hanterar den under inkörningen.
Känner du dig det minsta osäker så är hästen än mer osäker eftersom du, som är "den som vet" ,tycker att det är osäkert...

Är du själv rädd för att gå vidare med inkörningen eller har du inget hästvant folk att ta till hjälp på hemmaplan? Det är alltid tryggare för hästen att vara på välkänd mark då den körs in, och givetvis med människor den litar på!

Jag tycker att det är viktig att man inte är för mycket folk då man sätter för första gången. Ofta så blir hästen bara stressad om det springer folk runt den. Lagon är bäst.

Jag tycker att det är viktig att man inte är för mycket folk då man sätter för första gången. Ofta så blir hästen bara stressad om det springer folk runt den. Lagon är bäst.

Lagom tycker jag är tre stycken, vad tycker du?

KL och inte KL

Jag är säker när det gäller tömkörningen, där vet jag hur jag ska göra och hur jag ska lära henne. Jag kan lära henne allt förutom när det kommer till att koppla på vagnen för första gången. Då vill jag gärna ha någon med mig ifall att. Jag kanske stälde frågan lite fel men eftersom att ingen här hemma kan hjälpa mig måste jag fixa hit någon tränare. Därför vill jag veta ungefär hur mycket hon ska kunna innan jag tar hit en tränare som hjälper mig att koppla på. Tack för alla svar föresten!

KL och inte KL

Jag är säker när det gäller tömkörningen, där vet jag hur jag ska göra och hur jag ska lära henne. Jag kan lära henne allt förutom när det kommer till att koppla på vagnen för första gången. Då vill jag gärna ha någon med mig ifall att. Jag kanske stälde frågan lite fel men eftersom att ingen här hemma kan hjälpa mig måste jag fixa hit någon tränare. Därför vill jag veta ungefär hur mycket hon ska kunna innan jag tar hit en tränare som hjälper mig att koppla på. Tack för alla svar föresten!

Jag tycker att du kan ta dit en tränare redan nu. Då kan ni tillsammans avgöra hur längt din häst har kommit.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar...
Svar
18
· Visningar
692
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Häst_
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 589
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025