Inkörning

Sv: Inkörning

Den bör vara 2 år men det är bättre att ta det lugnt än att ta det för fort.Sen beror det ju såklart på vad man har för ras med.

Minnst två, men det är så olika från individ till individ, våran hingst som vi kör med nu körde vi in som treåring och försökte tävla som femåring, men han var inte alls mogen för det, så det är först nu när
han är 12 år han har mognat till och är redo för körningen. Och nu är vi väldigt glada att vi väntade, för så bra som han är nu skulle han aldrig blivit om vi började bråka med honom som femåring...

Min Far börjde lit lätt med sine ardennder då dom var runt 1 år. Då tömkörde han dom myck med liner och så fick dom gå bredvid när Far körde dom andre. Men dom var inte klare för att arbete för dom var 3 år. Då var dom arbets häster som Far sa.

Har haft samma funderingar!!
Har en 1-åring halvblodskorsning (hingst) som jag funderat över framtiden om. När gör man vad o hur?? osv...
Vissa säger 2 år när det gäller inkörning och andra säger att man redan vid 1 års ålder, kan så smått börja. (Travare körs ju tydligen ofta in som 1-åringar.)
Så jag pratade med min MYCKET välrenomerade vet. + en uppfödare av halvblod och båda säger att...börja nu!!!
Så i fredags åkte han till utbildning o inkörning!
"Inköraren" hade själv varit hos en annan MYCKET välrenomerad vet. (som jag hyser stort förtroende för) någon dag innan. Hon hade frågat vet. om just mitt 1-åriga halvblod och vad vet. tyckte om att köra in halvblod i den åldern. Vet. hade svarat att det kan bara bli BRA!! Hon hade gärna sett att andra gjorde lika dant. Eftersom de flesta börjar rida in sina 2½-åringar så blir det mycket bättre för hästen om den är inkörd (o tömkörd) och fått jobba upp sin ryggmuskulatur. Innan man sätter sadel o ryttare på.
Nu vill jag bara påpeka att min 1-åring naturligtvis inte kommer att TOK-köras i framtiden men att han får lära sig att få sele på och dra en lätt sulky kortare sträckor. Vill även påpeka att båda veterinärerna är mycket kunniga och har lång erfarenhet.

Jag tror inte det är något en veterinär kan avgöra, det kan bara du som känner hästen. Jag tror absolut inte din häst tar skada av att börjas med såpass tidigt, fast jag skulle ju inte låta den dra innan 2 års ålder, men tömköra och gå med linor etc. är ju bara bra om man börjar med tidigt. Ska du kastrera honom? Jag tror nämligen att en vallack inte är några problem att köra in vid 2 års ålder, det är nog som sagt bara bra, speciellt om man ska rida in dom sen. Men en hingst är annorlunda, dom mognar så mycket senare (inte alla men många) och då menar jag i huvudet, inte i kroppen. Jag tror absolut inte att det skadar din häst på något vis, men det kan vara för mycket för honom att handskas med när alla hormoner sätter igång, det var därför vi fick vänta, han klarade helt enkelt inte av att bli körd då för han hade så mycket annat i huvudet och det resulterade i att han till slut blev farlig att hantera.

Jag tror inte det är något en veterinär kan avgöra, det kan bara du som känner hästen. Jag tror absolut inte din häst tar skada av att börjas med såpass tidigt, fast jag skulle ju inte låta den dra innan 2 års ålder, men tömköra och gå med linor etc. är ju bara bra om man börjar med tidigt. Ska du kastrera honom? Jag tror nämligen att en vallack inte är några problem att köra in vid 2 års ålder, det är nog som sagt bara bra, speciellt om man ska rida in dom sen. Men en hingst är annorlunda, dom mognar så mycket senare (inte alla men många) och då menar jag i huvudet, inte i kroppen. Jag tror absolut inte att det skadar din häst på något vis, men det kan vara för mycket för honom att handskas med när alla hormoner sätter igång, det var därför vi fick vänta, han klarade helt enkelt inte av att bli körd då för han hade så mycket annat i huvudet och det resulterade i att han till slut blev farlig att hantera.

Naturligtvis får man ju se från häst till häst.
Men jag tror att de flesta mår bra att börja "hanteras" (såsom "uppfostring", gå vid hand, borstas, köras in, miljöträning etc.) tidigt, med måtta. Hur och vad är naturligtvis individuellt.
Inkörningen min är på kommer att gå i den takt som han är mogen för. Hans pappa är e.Elmshorn och både pappa o farfar är arbets narkomaner liksom hans mamma.
Min åring är en tuffing som behöver lite mer stimulans än att gå i hagen och "förtrycka" sina kompisar.:devil:
Sen tror jag att vet. har rätt, rent fysiologiskt sett.
Men har du en liten vek, rädd osv. är det kanske bäst att vänta.
Så visst....individuellt ska det vara. Och som du säger det är ju hästägaran som (förhoppningsvis) känner hästen bäst!
Jag skulle aldrig utsätta Shiloh för något jag inte trodde han fixade.
Kastrering kommer att ske snart.

Kring ett år tycker jag är lämpligt att börja. Är hästen inkörd så blir ju inridningen så mkt lättare;) Ryggmuskler, miljötränad, välhanterad osv.

Om det är en valack eller hingst spelar nog ingen roll, det beror mer på individen.

Den hingsten jag pratar om som vi fick vänta med är allt annat än klen, han är den tuffaste individ jag träffat på och det var nog just det som var problemet, han hade för mycket egen vilja som unghäst plus alla hormoner, han tålde inte att någon försökte säga åt honom vad han skulle göra, men nu har han mognat och klarar det på ett helt annat sätt. Han är fortfarande en sådan individ som man ber, men nu kan man åtminstonde rätta honom utan att han får spel. Jag kan garantera att han hade ALDRIG betett sig så om han vore vallack, så visst har det med det att göra, sen är det ju självklart olika från individ till individ iaf. Det är väl som Küra skrev i ridsport för ett tag sedan: "Hingstar ber man, vallacker säger man åt och ston där lämnar man in en ansökningsblankett 10 dar i förväg" :p

Min unghingst har ett "schema" :)

Maj - oktober Hingstbete
Oktober - maj Tömköras
Maj - oktober Hingstbete
Oktober - maj Inkörning

Han kommer att vara 2,5-3 år när han sätts för vagn. Jag räknar kallt med detta, haha.

Jag håller inte med om att en liten ängslig individ ska vänta med inkörningen. Det finns inget som är så bra och stärkande för en hästs självkänsla som att få klara av enkla övningar.
Lära sig att gå fram överallt i skog och mark under tömkörning, att kunna få bli lite ängslig ibland och kanske ledas fram en bit men sen lyckas igen.
Börjar alltid med mina unghästar på hösten som 1,5 åring och alla har blivit jättefina körhästar som vuxna.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629
Anläggning Under rådande snöoväder började jag att fundera på snöröjningen här hemma på vår gård. Jag tänkte på hur man gjorde förr, när hästar...
Svar
12
· Visningar
1 102
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V