Inkörning

G

gookie

Ska börja köra in mitt treåriga sto.Vill ha lite bra tips om hur jag går tillväga efter tömkörningen funkar som den ska?Hur gör jag innan jag går vidare för att spänna fast henne för vagn?

Sv: Inkörning

gookie skrev:
Ska börja köra in mitt treåriga sto.Vill ha lite bra tips om hur jag går tillväga efter tömkörningen funkar som den ska?Hur gör jag innan jag går vidare för att spänna fast henne för vagn?

Nu är det så månge år sedan jag körde in ena häst så mine tips är nog int så moderne längre. Men jag tyck att du skall köre hon i skakler och sedan så sätte för i någe lit kälke. Men det finns ju dom som kan dette bätter än mig. Du får nog bra tips av trygg.åke och snigelfarmor Och miamiamia. skull jag tro. Dom är lit ungre och kan dette bätter.Dom är ju lit modernere än vad jag är. Även innom hästeriet så har det ju hänt så myck. Nu kan man ju köpe ena häst so int ens är körder. Det va dom allid då jag var unger tös.

Rut.

ja du..det va la första gången jag nämndes i sammanhanget med..:p

Men du måste vara sponsrad av Anders E´s förlag....;)

Erkänn nu??:angel: :D

Jag tycker det är kanon att du har kommit så långt med tömkörnningen och att den har gått bra..

MEN, nu kommer ett riktigt besserwisser-svar..
Jag tycker INTE du ska sätta henne för vagn själv i o m att du känner dig osäker!

Går det fel så är det så jobbigt att reparera!
Däremot kan du ju fortsätta med det som dom andra har föreslagit här..att vänja henne med antingen linor, slanor och att få dra släpa osv..

Kasta gärna upp grus med fötterna så att hon vänjer sig vid att det kan stänka och skvätta innan vagnen är på plats.

Sedan när hon väl ska i vagn så hade jag tagit hjälp av någon som var van.
Det är mitt råd!

Trygg skrev:
Jag tycker det är kanon att du har kommit så långt med tömkörnningen och att den har gått bra..

MEN, nu kommer ett riktigt besserwisser-svar..
Jag tycker INTE du ska sätta henne för vagn själv i o m att du känner dig osäker!

Går det fel så är det så jobbigt att reparera!
Däremot kan du ju fortsätta med det som dom andra har föreslagit här..att vänja henne med antingen linor, slanor och att få dra släpa osv..

Kasta gärna upp grus med fötterna så att hon vänjer sig vid att det kan stänka och skvätta innan vagnen är på plats.

Sedan när hon väl ska i vagn så hade jag tagit hjälp av någon som var van.
Det är mitt råd!
Tack för alla era goda råd har planerat att vi ska vara ett par stycken.Känns lite lugnare att han e b-ponny och inte stor häst,hon har ju inte riktigt samma styrka.Men hur får jag tag på lösa skaklar???Vet inte om det framgick men vi har inte börjat tömköra än,men hon kommer få den tid hon behöver.Vi brukar än så länge bara vara ute i trafiken och gå och hon är en ängel:) Men det är ju alltid bra att vara ute i tid ifall det är lite saker man behöver införskaffa.En än gång tack för alla bra råd

Trygg skrev:
Men du måste vara sponsrad av Anders E´s förlag....;)
Du vet kanske inte det men det är Ridsportförbundet som har givit ut dem, det är AE som har skrivit dem. Det är förbundet som håvar in pengarna faktist...

NäHä..????:eek:

Jag trodde ju att det var Lisa som satt i skogen om vintrarna och tryckte upp häften och sen fick ett par spänn av gurun Eriksson..;)

Lisa, ta inte illa upp utan hoppas du förstår glimten i det hela!:love:

Ja jag vet att jag e tjatig med dom häftena :smirk:
Men jag tycker dessa är det bästa morderna kör-fakta man kan köpa i bok form om man säger så!

/L

Ja jag bryr mig inte så mkt numer för det har bråkats så på mig så nybörjare varken läser eller svarar på mina inlägg ser det ut.

Och vadå enformigt, om jag kopierar inlägg varenda gång då?
Som om man inte framstått som dum nog nu :crazy:

"Ardenner klubben" kommer o säger sitt :devil:

/L

gookie skrev:
Tack för alla era goda råd har planerat att vi ska vara ett par stycken.Känns lite lugnare att han e b-ponny och inte stor häst,hon har ju inte riktigt samma styrka.Men hur får jag tag på lösa skaklar???Vet inte om det framgick men vi har inte börjat tömköra än,men hon kommer få den tid hon behöver.Vi brukar än så länge bara vara ute i trafiken och gå och hon är en ängel:) Men det är ju alltid bra att vara ute i tid ifall det är lite saker man behöver införskaffa.En än gång tack för alla bra råd

Om du har plaströr kan de mkt väl fungera som skakel!
Annars kan man göra av veka träd som man jämnar till ytan på. Gör en fästanordning, gärna i båda ändar då man helst har en medhjälpare som sköter skakeln bakom hästen och en på sidan av hästen, ifall den blir rädd ska man kunna få loss skakeln. En tömkör och en leder hästen.
Om den är mer van/lugnare av sig kan man vara färre, men gott om medhjälpare är aldrig fel!
Men det är bara en som ska styra, så tex den som tömkör säger även åt medhjälparna hur dom ska göra.
För om den som leder går åt ett annat håll än den som tömkör, säger sig självt att det blir lite tokigt! :D

/Lisa

Ska nog försöka leta rätt på de häftena,det e ju alltid bra att hämta information på alla möjliga sätt och ställen så tar man och plockar ut det man tycker är bra.Men hur fixar man lösa skaklar???Kan man göra de själv???

Måste förtydliga att jag tycker dom häftena är bra och ger bra information!
Sen kunde vi inte låta bli att "reta" -L- med värme över att hon alltid rekommenderar dom..INGET illa ment utan helt med en fnissig glimt i ögat!

Men jag rekommenderar videon än mer faktiskt.

Alltid mycket lättare att se det som en text eller still-bild beskriver!

Kom att tänka på en sak..

Det finns säkert någon körklubb/förening som upptar även ditt område!

Gå med där..för där finns det säkert både kunskap, villighet och material att låna!

Sedan är det ju alltid kul att "tillhöra" en klubb eller förening som man kan vända sig till och träffa likasinnade!

Vet du inte vart du ska vända dig så är jag säker på att någon här inne på körning kan få fram uppgifter åt dig!
man väljer ju själv om man vill vara aktiv eller inte och till en börja med så säker du ju i främsta hand kunskap och inkörningsmaterial!

Ardennerklubben...:D

Ardenner har jag ingen längre och enligt andra så är jag hon med travet uppstoppat i...:angel:

Inte lätt att bli placerad i ett fack..

Här är minstingen i familjen
74828308.jpg
[/IMG]

Kan ni inte kalla mig för shettisnörd i stället nu då?:love: :p ;)

Ja du o Åke med era ardennrar o flummiga inlägg :rofl:
Nejdå jag har minst, om inte värre, lika flummiga inlägg :o
Men just det fastnade liksom, att du/ni o ardenner
satanic (heter hon så?) är ju oxå med lite på ett hörn i den klubben :D
Ant för att det är lätt att hålla reda alla på om man delar upp och har en gemensam nämnare.
Snigel, puffan bla är dock "outstanding" så ingen gruppering passar så bra :o :D
Jo men det är nog så att jag delat upp lite efter hästras!
Rasist! :eek: :rofl:
Du i shettis gruppen..
Tar ett tag att ställa om sig :D :rofl:

/L

Carolus skrev:
Du vet kanske inte det men det är Ridsportförbundet som har givit ut dem, det är AE som har skrivit dem. Det är förbundet som håvar in pengarna faktist...

VA??????????:eek: :eek: Menar du verkligen det? På riktigt alltså?

Japp häftena är förbundet som givit ut... Om han säljer häften så måste han KÖPA dem från förbundet... Tror tom för samma summa som de säljs för...

Carolus skrev:
Japp häftena är förbundet som givit ut... Om han säljer häften så måste han KÖPA dem från förbundet... Tror tom för samma summa som de säljs för...

Va??? Menar du det? Men är han sambo med Lisa då eller?

Det här kommer kanske som en chock men..

Anders Eriksson finns egentligen inte.

Det är SKURT som har skrivit häftena.

Han har dragit in så mycket deg på det och därför syns han inte i Tv längre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
625
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.