Inkörning??

Iris71

Trådstartare
Hej!

Jag har ett russ som blir 1 i år som jag vill köra in (så småningom).

Min fundering är nu: Ibland ser man på bilder att föl är bundna vid mammans (?) sida framför vagnen. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan det vara bra för att vänja honom vid att ha en vagn bakom sig? Var på selen ska jag i så fall binda honom? Hur långt, kort? Träns eller grimma? Kanske ska börja med att gå framför vagnen med honom?

Jag har en gammal supertrygg nordis som drar ALLT som jag i så fall skulle använda mig av. Men känner mig lite osäker på körning.

Tacksam för tips....

Sv: Inkörning??

Hej!

Att binda fölet brevid mamman (stoet) gjorde man ofta (om inte alltid) förr!
Utmärkt sätt att träna ljud o omgivning!

Men jag avråder dig ändå eftersom du är osäker. Då kommer inte heller hästarna att känna sig trygga och det kan lätt hända olyckor.
Men om du hittar några som kan hjälpa dig och som är kunniga så går det ju bra, om dom båda hästarna kommer överens och är snälla mot varandra!!

Har du loksele eller skitsele ska du binda åringen kort (30 cm) i dragringen, har du bröstsele
kan du blinda åringen i skakelögglan på selen eller ev skakeln.

Jag körde med mitt shettis sto och hennes föl (född 05) i höstas och då band jag fölet i bakselefästet på skakeln eftersom han annars drog för mkt så att däckeln gled snett.
Bunden i skakeln stördes inte stoet så mkt utav att fölet drog (fölet ville gå fortare och tyckte nog vagnen var lite läskig :smirk: )
Men sen har jag inte kört och tänkte ut på en vända när det blir torrt o barmark.
Annars har fölet, eller nu åring (10 mån) fått dra på ett däck några gånger under vintern och jag har provat träns/bett några gånger och tömkört i grimman, och han tycker det bara är kul och är glad o pigg varje gång :) :D

/Lisa

Sv: Inkörning??

Tack för svaret!! Ska nog prova lite längre fram i vår. Vill köra nordisen några gånger först. Jag rider ofta med åringen (eller vad det nu blir) som handhäst på nordisen och det går bra.

När du kör med däck, vad har du för sele då? Jag har en travsele till russet, har ännu inte kommit så långt som till tömkörning. Har några som jag bett om råd och stöd, men för övrigt vill jag klara det själv med deras hjälp. Har inte tänkt att lämna bort honom för inkörning.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Körning Mycket inkörningstrådar nu, hoppas det inte blir tjatigt! Jag har lite funderingar: Jag håller på att köra in min syster b/c-ponny...
Svar
5
· Visningar
1 141
Senast: Fia-Lina
·
Körning Hejsan! Nu slår jag en pik här och ser om man kan få lite hjälp tro :) Det är nämligen så att jag har en unghäst, hon blir 1 år på...
Svar
6
· Visningar
1 611
Senast: Fia-Lina
·
Körning Hej! Hur löser Ni alla körvänner där ute det här med påselning och påsättande av vagn? För att utveckla det hela; - Har ni hästen...
Svar
19
· Visningar
1 325
Senast: wizo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka