inkörning?

squarepants

Trådstartare
jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden.
men jag funderar på att köra in min arabvalack.
han går jättefint att tomköra både i skogen och på ridbanan, lyssnar bra för rösten och svänger bra med tömmar.
men jag vill ha tips hur jag ska börja, ska han dra pinnar eller finns det något bättre tips ni har?
jag har än så länge bara en vanlig tömkörningsgjord som jag kan sätta på brösta på, räcker det så länge?
klart jag inte ska försöka fästa någon vagn bakom ;)
fram med era bästa tips!
:)

kunde ju lagt den på "körning", smart hanna :smirk:

Senast ändrad:
Sv: inkörning?

Jag har också funderat på att köra in min häst, hon är ett halvblodssto på 6 år. Hon är också jättesnäll att tömköra och lyssnar bra på mig!
Min pappa hade en nordsvensk som jag började köra in, han inte få honom inkörd förren ägaren ville ha tillbaka honom!
Men jag hade precis som du en longergjord med brösta!
Jag började med att lära honom tömkörning, sen tog jag en stock som jag orkade dra och gick med jämte honom så han skulle vänja sig vid ljudet, sen gick jag bakom honom på samma sätt. Sen band jag fast den i gjorden bakom honom men på ett sätt så jag kunde dra så den lossnade om han fick panik. Först tyckte han det var lite konstigt, men han gjorde inget. Sen tog jag en lite större och det gick jättebra! Men sen han jag inte längre!
Tänkte börja nu med min häst, eftersom det inte går så bra att rida längre! Har ingen snö, paddock eller ridhus där jag kan rida!

Hej!

Med en smal brösta (till ridning o trav) lär sig hästen inte att dra, snarare tvärtom det kan skapa obehag.
En brösta måste vara minst 10 cm för stor häst har jag för mig.
Jag tycker en häst ska lära sig dra ordentlig för att kallas inkörd, samt att jag helst ser till att använda en loksele så att hästen har de bästa förutsättningarna för att dra.

Mvh Lisa

Det där kan man ju diskutera :) om du vill?

Om en loksele är det bästa alltså. Vad grundar du det på? Tycker du att en häst som körts in med maratonsele inte är rätt inkörd?

I många länder plöjer man med bröstsele, bland annat ungern som räknas som ett hästland. Använder man bara draglinor och har en häst med bra bogläge så går det nog bra.

Kallblod har oftast inget bra bogläge för bröstselar,därför kanske deras förutsättningar blir bättre med loksele, men jag tror att viktmässigt måste man komma upp i höga vikter för att se skillnad. Kanske framförallt i antal timmar arbetad tid.

Vad jag tycker om smidigheten hos lokselar har vi väl diskuterat? :)

/jenny

Senast ändrad av en moderator:

Jag visste att du skulle säga det du tycker, fast jag tänkte att du kanske skulle vara tyst denna gång - men å nej! :D

Jo men vi diskuterar på, :) jag har ju typ glömt vad som sagts - hur var det med lokselens smidighet nu igen? :D

Låt mig förklara lite *harkel, harkel* :D

På en bröstsele kan ju bröstan över bogen spännas mycket, så mycket det går över hästens bogar. Så ju högre tryck desto mer trycks bogarna ihop = obehagligt?! Det blir ju stort tryck på nacken, fram på bringan och efter sidorna oxå.
Draglinan har jag målat grönt på och tryck är rött.
JQDRKRNQRNRMC.jpg

På en loksele blir det endast tryck längs med bogarna samt att bogarna inte trycks ihop vartefter dragtrycket ökas.
JQDRKRIRONNRC.jpg

Lugna o trygga! Här har man ju bakselar med en rem under magen, och mellan frambenen till parstången! Inte alla hästar som accepterar sånt :D

Men det det handlar ju som mest om dragvikten hos en släde eller en släpa i morderna tider (undantag - dom som har häst (ofta kallblod) för att arbeta i skog o mark) och det blir ju inte så tungt, kanske 50-70 kg dragvikt.
Ordet dragvikt har jag hittat på själv för att ge namn på den vikt som hästen verkligen drar, tänkt dig en våg mellan häst och det hästen drar = dragvikt :idea:

Ja jag har sett överallt (spec utomlands) att man bara har bröstselar till sina hästar o ponnyer fast dom drar tungt :( .
En häst klarar att dra med en bröstsele men det ÄR trevligare för den med en loksele om den drar tungt, och det är t.ex. sånt som plöjning, vissa slädturer och skogskörning.
Vad gäller trivsel spelar det ju ingen roll vad för sele hästen har utan snarare att man anpassar allt rätt.

Visst det är ju bra att man kör in med den sele man tänker använda men det optimala borde ju vara att vänja hästen lika mycket vid båda selarna?
Och det är ju så att en häst med litet, el obefintligt utrymme för en brösta har svårt att hävda sig i tävlings sammanhang (hm det har jag läst nånstans :D) eftersom bröstsele ofta används inom körsporten! En loksele är ju inte det bästa att galoppera runt med :crazy: !

Mvh Lisa

en bild på snygga lokbeklädda hästar för din skull :)

(nordisar)

/jenny

tips: häng kedjor eller saker som låter mkt bakom hästen men inte så den kan fastna bara så det låter så att hästen vänjer sig sen kan man sätta tyngre och tyngre grejer bakom kanske?läst i tidning , :angel:
var bara en tanke:idea:

*hästsko*

Snigelfarmor

Vilket svar!?!
Inget mer du vill tillägga? :D

Ja hästar med lokselar tycker jag är en fjöjd för ögat :smirk:
Hästar med maratonselar för dig då! ;)
tva_mara5.gif

Mvh Lisa

Du har bara en vanlig longergjord, och sen tar du en brösta som du använder för att sadeln inte ska kana bak. Sätt fast den precis som på sadeln. Funkar utmärkt i början om man inte har en sele. Fast man ska nog inte sätta på för tunga saker när man börja dra med hästen!
Jag tycker att en vanlig bröstsele är det bästa!

Royal_724 skrev:
Du har bara en vanlig longergjord, och sen tar du en brösta som du använder för att sadeln inte ska kana bak. Sätt fast den precis som på sadeln. Funkar utmärkt i början om man inte har en sele. Fast man ska nog inte sätta på för tunga saker när man börja dra med hästen!
Jag tycker att en vanlig bröstsele är det bästa!
Med ett sådant hemma bygge skulle jag inte ens dra en gammal vissen julgran med!

snigelfarmor skrev:
Det där kan man ju diskutera :) om du vill?

Om en loksele är det bästa alltså. Vad grundar du det på? Tycker du att en häst som körts in med maratonsele inte är rätt inkörd?

I många länder plöjer man med bröstsele, bland annat ungern som räknas som ett hästland. Använder man bara draglinor och har en häst med bra bogläge så går det nog bra.

Kallblod har oftast inget bra bogläge för bröstselar,därför kanske deras förutsättningar blir bättre med loksele, men jag tror att viktmässigt måste man komma upp i höga vikter för att se skillnad. Kanske framförallt i antal timmar arbetad tid.

Vad jag tycker om smidigheten hos lokselar har vi väl diskuterat? :)

/jenny
Kan kanske hänga ihop med att dom "gamla" östländerna hade taskig ekonomi? Eller kanske för att det är platt och lätt jobbat? Nu mera så har dom kommit i kapp vad det gäller lokselar även i dessa länder.

Taskig ekonomi? Vad kostar mest, brösta eller lokor.

Jag tror man har en rätt taskig syn på ett av världens främsta hästländer.

/

snigelfarmor skrev:
Taskig ekonomi? Vad kostar mest, brösta eller lokor.

Jag tror man har en rätt taskig syn på ett av världens främsta hästländer.

/
Men snälla du. Det vet ju min 8 åriga dotter att en loka är dyrare än en brösta. Hm.... Efter att ha varit i tex. Ungern ca. 17ggr så vet jag att en loka ÄR mkt. dyrare än en brösta.

Vaddå. tror du inte det skulle hålla eller!
Det är ju inte precis så man sätter på en stock på hundra kilo bakom!!
Utan en lättare på kanske 30-40 kg och med nåt som skrapar eller låter!
Du får säga vad du vill!!!
Det funkar i alla fall!
Tror ju inte precis att lädret går sönder!:eek:

Här i Sverige är då lokselen skitbillig jämfört med en bröstsele. Dessutom mer användbar :)

Du kan ju berätta för din dotter att läget är förändrat nu förtiden. *i*

/jenny

Royal_724 skrev:
Vaddå. tror du inte det skulle hålla eller!
Det är ju inte precis så man sätter på en stock på hundra kilo bakom!!
Utan en lättare på kanske 30-40 kg och med nåt som skrapar eller låter!
Du får säga vad du vill!!!
Det funkar i alla fall!
Tror ju inte precis att lädret går sönder!:eek:
Nu bryr jag ju mig inte om lädret.............

Varmblods hästen (va såg först nu att det var par de med :o ) har ju en sämre sele.
En såndär skitsele (du vet en med fast brösta :devil: ) är ju mkt billigare än lokselen och jag ser dom båda nästan lika odugliga i körtävlingssammanhang! :o Men det är ju sant...
Man måste köpa till baksele, draglinor sen kan det ju gå...
Parhästarna däremot har ju bra bröstselar med draglinor och en sådan är ju nästan lika dyr (equilex) eller dyrare (ideal) än en loksele (ite).

Lite rolig tanke är ju att dom kan ju göra billiga lokselar (Bole - ett par tusen) i indien, men där springer ju hästarna runt med bröstor?
Nä jag vet att det är för nån annan lokselarna tillverkas o dom som gör det får väl en femma om dan och har no way råd med ens tusen att kosta på hästen :crazy:

Lisa

oj vad efter jag ligger nu! :)
nej jag menar ingen vanlig hopp/sadelbrösta, utan jag har en brösta som används till ardenner och den passar. vi har en loksele vi kan använda med, men själva den som sitter på halsen skulle man kunna trä över magen på honom ;)

Liknande trådar

Körning Jag har precis börjat introducera tömkörning på rakt spår för min unghäst eftersom planen är att han ska gå med vagn i framtiden, och...
Svar
7
· Visningar
1 927
Senast: Ray
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 929
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 587
Senast: Intejag
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka