Inkörning: Nästa steg?

Elinoor

Trådstartare
Håller på att köra in min 5-åriga märr. Skulle gjorts tidigare egentligen, men då hade jag inte tillgång till medhjälpare. Men det har jag nu, så nu gäller det att köra på :laugh:

Det har hittills gått ganska bra. Fast nu har vi kommit till en punkt och jag är lite vankelmodig om hur jag ska fortsätta. Vänder mig därför hit, för tips och diskussion.

Så här har vi gjort hittills (kortfattat):
Började med draglinor. Hon kan gå med draglinor utan problem, har även haft en svängel släpande efter mellan draglinorna. Medhjälpare har hängt i draglinorna och hon tar i och drar jättefint. Därefter gått med en stel skakel på vardera sidan för att slutligen sätta ihop dem till släpa. Skaklarna var det lite mer problem med, men nu accepterar hon släpan, fast hon får väldigt brått nästintill taktar. Går med en medhjälpare på vardera sidan, som håller upp skakeln i ett snöre genom en ring i däckelgjorden. Har alltså inte satt fast släpan ännu.

Första steget är naturligtvis att hon helst ska gå och sova när man sätter på släpan - så simpelt ska hon tycka att det är. Men sen då - vad är nästa steg? Hur skulle du göra - och varför?

a) Lära henne att släpa på allsköns bråte tills hon kan dra vadsomhelst
b) Sätta på rockarden på samma sätt som släpan - varför krångla till det?
c) Annat - vad?

Kan inflika att min personliga målsättning med inkörning är att köra vagn och inte skog, plog o harv. Hon är mycket tömkörd och rids dagligen. Har inga skygglappar (ännu?) och hon tenderar till att vara bakskygg.

Ser fram emot en massa kloka tips och inlägg :bump:

Sv: Inkörning: Nästa steg?

Jag skulle nöta på med släpan, och med den (antar att du menar så?) släpa allsköns grejer till dess att hon känner sig trygg med alla möjliga ljud o rörelser bakom sig.
Varför?
Om vagn (eller rockard om det är enaxlat) sätts på direkt finns större risk att hon vid oväntat ljud eller rörelse blir rädd, och det är ju värre då än om hon har släpan efter.

Jag vet inte om du redan har släpat saker som låter illa utan att ha något fast bakom hästen? Alltså fastsatt i grimskaft, här har vi använt ett bildäck, pulka som efter ett par ggr förstärktes med extra skrammel i, hink osv. Allt man kan komma på. Dras med till o från hagen, eller bara på en extra liten promenad när jag inte har hjälp vid tömkörningspassen.

Jag håller på och kör in min 4-åriga norsdsvenska vallack, och vi har släpat skackel på båda sidor (med medhjälpare o rep genom dragringen) samtidigt. Linor på båda sidor men ingenting fastsatt än.
Igår fick moster (hans moster ;)) dra vinterskacklar när jag tömkörde bredvid. Det var lite läskigt i början, men han vande sig snabbt. Vi gjorde samma sak idag, han var lugn redan från början.
Innan vi började dagens pass ställde jag honom mellan skacklarna. Jag o dottern lyfte varsin samtidigt som vi höll varsin töm. Ruskade lite fram o tillbaka i båda sidorna, helt utan reaktion. Då tog vi ett par steg framåt också, och han brydde sig inte alls. Det var ett stort steg för oss, vi tar det väääldigt lugnt o försiktigt, och jag blev så glad! :love::love:

Lotta

I vilket läge reagerar hästen med att börja takta? Det viktigaste med både linor och skakelträning är att öva på att linor och skakel går emot sidorna och benen på hästen. Både lågt och högt. När de accepterar det så är det dags att gå vidare mot nya mål. Reagerar hästen för ljud från det den drar tycker jag du kan fortsätta med alla möjliga olika ljud. Ha gärna din medhjälpare till att dra förmålen både vid sidorna och framför hästen.

Vi har haft våra hästar till att accepterar att både linor och skaklar kan beröra hästen på olika ställen på kroppen och då har vagnen inte varit något stort steg. Tänk bara på att vänja hästen vid bakselen så att det inte blir en överraskning första gången som vagnen skjuter på.

Släpan min är så dålig (eftersom det bara är klena slanor jag tejpat (!) ihop, men jag antar att jag kan dra skrammel med linor/svägel också. Får nog lägga det som en punkt på dagordningen... Jag o sonen var ensamma idag med att sätta på släpan, första gången vi försökte själva. Naturligtvis släpte ena skakeln - slarvigt knutet av mig :o - så det var lite krångel innan vi fick ihop grejorna. Lite läskigt tyckte tjejen men hon accepterade att stå kvar iallafall. Sen drog hon släpan utan problem. Bra när det händer sånt och man reder upp det, sånt kan ju hända i verkliga livet sen också.

Det är när släpan är på plats, och medhjälparna går brevid och håller i snörena, så går hon liksom fortare och fortare. Det är inga problem att göra halt eller så. Kan tillägga att det gick lugnare idag, idag satte vi fast släpan och inga medhjälpare brevid. Bara sonen som gick víd huvudet och pratade med henne.

Linorna accepterar hon, och skaklarna fungerar iallafall i svängarna, håller inte "ut" släpan i svängarna längre.

Jag jobbar med att ställa upp henne mellan skaklarna i rockarden också. Hittills har jag bara gjort det utan medhjälpare. Det har varit lite problem för den "låter" så läskigt tycker hon, och då tar hon ett jätteskutt fram. Lite rädd om benen är hon där också, men det blir bättre o bättre. Vi har iallafall kommit till att det inte är några problem att ställa upp henne om jag inte rör rockarden. Frågan är om det är bra eller dåligt att traggla med det själv, med tanke på att hon lär sig att det är "OK" att ta ett skutt fram för att bli av med eventuellt obehag. Det kommer hon ju inte att kunna göra sen menar jag...

Ja gick det lugnare idag så känns det som du är på rätt väg. Fortsätt öva tills hästen kan skritta lugnt och avslappnat med släpan på både jämn och ojämn väg.

Tror inte det är några problem att hästen tar ett skutt framåt. Hästens naturliga beteende är ju flykt när något händer men öva tills den slutar skutta iväg. Vi brukar även öva i skogen där grenar rör emot hästen och genom rishögar. Målet är att kunna få hästen att gå igenom avslappnat och även kunna backa utan att den taktar och reagerar när den känner grenarna. Vissa hästr har väldigt känsliga ben och måste vänja sig långsamt.

Liknande trådar

Körning Mycket inkörningstrådar nu, hoppas det inte blir tjatigt! Jag har lite funderingar: Jag håller på att köra in min syster b/c-ponny...
Svar
5
· Visningar
1 141
Senast: Fia-Lina
·
Körning Nu kan min häst följande: tömkörning inkl.alla kommandon, stå still, dra pulkor och dra med draglinor. Själva dragandet går toppen...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Amk
·
Körning Jag håller, som jag tidigare nämnt nånstans, på att köra in min 4-åriga shettishingst och hittills har det gått jättebra. Jag är...
Svar
17
· Visningar
1 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka