Inkörning-medhjälpare

T

Tetely

När jag varit med vid inkörningar har vi oftast varit fyra stycken (inte i alla moment dock). Som endel säkert känner igen är det inte alltid enkelt att få tag i folk som kan samma tider ... Ush va jobbigt det kan bli. När jag kollat runt lite på gamla trådar så verkar det som endel lyckats göra hela jobbet för egen maskin! Så min fråga är: Hur gör ni? Hur får ni era två händer att räcka till? Jag skulle vara så glad för lite tips. Drömmen vore ju att klara av jobbet på två man.

Sv: Inkörning-medhjälpare

Jag tycker att man ska vara minst tre stycken hästerfarna vuxna under inkörning. Men det beror ju även på hur duktig man är själv, hur väl man känner hästen, hur väl förberedd den är o.s.v.
Eftersom körning är det enda alternativet för mig nu för tiden så är det väldigt viktigt för mig att mina hästar är körbara, därför tar jag det lugnt och ser till att ha gott om hjälp under inkörningen, går det snett och hästen blir okörbar innebär det att jag inte kan jobba med den alls :( ... men visst, jag ska inte ljuga, jag har kört in en shettis helt själv... men vi hade en mycket god relation han och jag och det hade inte varit någon katastrof om jag misslyckats.

Vi har bara varit två stycken vid inkörning av mina tre. men då är det lugna miniåsnor som du lätt kontrollerar om det händer något. Tycker annars man ska vara minst tre eller fyra stycken.
Alternativt så tar du kontakt med rid/körföreningar i din närhet och anmäler till inkörningskure. Brukar vara gott om dem på våren. Bor du i skaraborg har jag tips till en bra kurs...

Vi har bara varit två stycken vid inkörning av mina tre. men då är det lugna miniåsnor som du lätt kontrollerar om det händer något. Tycker annars man ska vara minst tre eller fyra stycken.
Alternativt så tar du kontakt med rid/körföreningar i din närhet och anmäler till inkörningskure. Brukar vara gott om dem på våren. Bor du i skaraborg har jag tips till en bra kurs...

Nä, jag bor i sörmland... ;) *fniss*

Jag drog ihopa körträffar för oss som gillar körning i småland, och nu är vi 4 inkörningar och 4 körande ekipage som hjälper varandra i inkörningssituationer.
Billigt, smidigt och jättekul!!

Vid vissa moment är vi tre. Annars så är vi två eller så är jag själv. Det beror helt på hur långt man har kommit med hästen och vilka moment man gör. Men vi är aldrig mer än tre personer. Jag tycker hästarna bara tappar koncentration av att vara för mycket folk. Lagom är bäst!

När jag körde in mitt halvblod lyckades jag genomföra mesta jobbet själv. Till vissa moment hade jag min syster som hjälp, en människa som jag litar på till 100% i hästsituationer.

Inkörningen blev gjord och jag har idag en underbar körhäst som jag kan njuta av bakom...

När jag varit med vid inkörningar har vi oftast varit fyra stycken (inte i alla moment dock). Som endel säkert känner igen är det inte alltid enkelt att få tag i folk som kan samma tider ... Ush va jobbigt det kan bli. När jag kollat runt lite på gamla trådar så verkar det som endel lyckats göra hela jobbet för egen maskin! Så min fråga är: Hur gör ni? Hur får ni era två händer att räcka till? Jag skulle vara så glad för lite tips. Drömmen vore ju att klara av jobbet på två man.

Jag är i samma sits som du - svårt att få tag på folk som kan hjälpa till vid inkörning. Ber man på sina bara knän så kanske maken och brorsan kan hjälpa till och då MAX en timma !! :devil: ;)
Nu har jag annonserat efter medhjälpare på nätet och fått två !! svar så det är ju lite spännande att se vad det är för några.
I byn har vi en del unghästar som ska köras in så till våren drar jag nog igång en inkörningskurs. Då får man ju ihop ett gäng med folk och så tar man en, två hästar åt gången.

/Åsa

Jag kör in mina hästar själv, har gjort så sedan vi flyttade hit till skogen för 13 år sedan. Det går jättebra, ställer dom på samma plats mellan skaklar på backen från dag 1. Lär dom att därifrån går man aldrig föräns dom får lov, har inga problem att spänna för någonting utan medhjälpare för dom står still.

När jag börjar med draglinor så är det tömmarna i ena handen och linan i den andra, går hur bra som helst men allt tar naturligtvis mycket längre tid än om man är flera stycken.

Jag ser det som en stor fördel att vara själv då alla moment sitter som berget innan jag går vidare, annars skulle det inte fungera.

Hur gör ni? Hur får ni era två händer att räcka till?
Jag är också ensam när jag kör in. Jag ser det som olika bitar som måste tränas och fungera var för sig innan jag kan spänna för.

De vänjs vid slanor vid sidan som jag drar på. Då tömkör jag inte utan leder hästen i stället. När de är vana vid ljudet lägger jag slanan mot benen. De får vänja sig vid det på båda sidor.

När/ om de inte reagerar för slanan så sätts den fast i selen och jag kan börja tömköra med den vid sidan. Till slut kan jag tömköra med en slana vid var sida.

Samtidigt över jag, precis som maraton, att de ska kunna stå still i skaklarna. Jag börjar med kälke så då ligger skaklarna på marken. En del hästar reagerar på skaklarna, andra kliver bara i. De tränas på att stå still medan jag lyfter upp och låtsas sätta i selpinnen. Därefter ska de stå still tills jag har tagit tömmarna och sätter i gång. Inget sätts fast förrän allt fungerar utan problem.

Första gångerna jag sätter för leder jag också hästarna. Händer det något har jag bättre kontroll än om jag är ett par meter bakom. Vanligtvis händer inget men skulle de vara spända av någon anledning leds de tills de går avspänt innan jag tar tömmarna.

Det låter väldigt lättvindigt när jag skriver ner det så här men jag brukar ta vintern på mig innan de kommer för. Det är bättre att ta tid på sig än att jäkta fram och få ett rejält bakslag som kan vara svårt att komma förbi.

Intressant att läsa, puttar upp tråden och hoppas att fler vill dela med sig av sina erfarenheter.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 559
Senast: Exile
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 882
Senast: Miiikaela_
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 937
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka