Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Du kommer få en kanonhäst att rida sen vid 4 om du kör in nu.
Börja tömköra mycket nu, så kan du börja med själva inkörningen i höst/sommar. Nu vet jag inte var du bor, men försök hitta någon som kan köra in samt tömköra så du gör rätt från början, samt får tag på rätt utrustning. Undvik de billiga bröstselarna på begagnatmarknaden!
ok, sen hoppas jag du tar hjälp v någon som kan köra riktigt, har du bara fått honom i vagn kan en van körkusk hjälpa dig vidare. Travet brukar nämligen inte använda varken baksele, draglinor eller kräva att hästen står still på stalllplan när man selar på. De brukar köra in på ett helt annat snabbt sätt, medans "vi" som vill köra annat än trav prioriterar just lydnad, att hästen är helt grundtränad innan vagnen åker på. Lyssnar på alla körkommando och framförallt står still. Men jag vet ju inte om du hittat en sån travkusk, det finns ju undantag som faktiskt kör in sina hästar på riktigt med. Välkommen att ställa fler frågor här på forumet vart det lider Gärna bilder med, det är inte så vanligt med inkörda islänningar tyvärr.
Ingen isismänniska men svarar rent allmänt och hoppas att det är ok.
Jag skulle ha börjat lite nu i vår, börjat vänja in vid bett, börjat vänja vid att ha tömkörningsgjord och börjat tömköra så smått. Eventuellt satt för vagn första gången precis innan sommaren och kört några få gånger.
Sedan låtit hästen vila över sommaren och gjort om proceduren men i lite snabbare takt kanske i höst.
Då får hästen lite tid att smälta kunskapen och tillvänjningen blir lägre.
Det är inte för tidigt att börja köra in. Sedan ska väl hästen gå med lätt vagn och så till en början så att den får bygga upp sig succesivt, men det är så givet att jag förmodar att det är så du tänkt.
Nej och det förbryllar mig lite. Islänningar måste väl rimligen kunna vara utmärkta körhästar. Små, smidiga, starka, härdiga och en massa andra fördelar.
Förresten förstår jag inte varför inte så gott som alla kör in sina hästar. Det är ju om inte annat roligt och nyttigt för hästen med omväxling!
kl
Kommer från trav, islands och brukskörning och 2,5 känns lite tidigt för en islänning om du ska köra. Men med förarbete och en mkt lätt vagn typ speedcart så kan de kanske funka om man tar det lugnt.
Att travtränare inte lär hästar att stå still mm är en sanning med modifikation utan det beror helt på vem. Proffstränaren jag jobba åt sist ställde hästarna (när de lärt sig) på gårdsplan och gick och hämta vagnen. Var bara de som just kommit in i träning som kunde gå innan man sa att det var ok.
Han som ska hjälpa mig är mycket noga och jättte duktig. Han tyckte ja skulle börja tömköra mycket och sen när det går som ett rinnande vatten och han lyssnar på mig och stannar och allt. Då är de tänkt att börja lite försiktigt med en vagn.
Ja håller på att tömköra han nu har sele och träns med bett. Går ca 3-4 gånger i veckan. Tänkte hålla på några veckor nu och sen får han vila ett tag ifrån det.
Jaja men då gör du ju redan som jag menade Tömkör och grejar nu redan alltså!
Lycka till med din lilla häst. Det kommer säkert att gå jättebra.
Min shirepojke har jag fått hjälp med inkörningen av av en travtränare. En travtränare som för övrigt också är väldigt noga och dessutom tävlat lite i brukskörning.
islänningar mognar inte långsammare än ändra hästraser, men som med alla otränade unga hästar ska första året mest bestå av lättare kondiotion och miljöträning såklart. Det som är så bra med att köra in dem först är att de unga hästarna sett världen och fått kondis innan de ska bära upp en ryttare.
Fin bild på islänningen!! Fler bilder vill jag se på islänningar i vagn. Jag har tävlat mot en skäck en gång, hade ibland problem att hålla rena gåpngarter i dressyren, men i övrigt himla fin och med härlig framåtbjudning!
senmogna i huvudet isåfall, för kroppen är densamma Men då tror jag det är nyttigt att stimulera knoppen genom att göra något tex tömkörning, harva ridbanan-lagom stimulerande.
Hästnyheter Å andra sidan måste de ju kolla starthistoriken om man ska kunna stoppa den här typen av stolpskott, eftersom de inte verkar ha eget förnuft
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.