inkörning, hur komma vidare?

Amk

Trådstartare
hej alla körmänniskor! Jag har börjat köra in min arab efter enligt tänkande, men skulle gärna ha förslag på om det finns något mer jag behöver öva på innan jag spänner honom för vagnen. det jag gjort är:

1. Tömkörning, såklart. går klockrent i skritt, trav, halt.
2. Övade med en "stör" som jag satte fast i tömkärningsgjorden. den höll jag i (när jag stod bakom), och vande honom att dra den på sidan, att den nuddade honom osv. det går också utan problem.
3. Har börjat nosa på rockarden. han står mellan skacklarna lugnt och fint, när jag höjer och sänker dem, samt nuddar sidorna.

Så- något mer jag skulle kunna göra innan jag spänner fast kraken? jag har tänkt dra rockarden bakom oss, samt att någon/några håller i den på sidan, medan jag tömkör. Då kan de ju släppa om det händer ngt.

tycker ni det verkar bra detta? Hitttills har allt gått väldigt lugnt och fint, och vill att det ska fortsätta så.

Jättetacksam för lite tips!

Sv: inkörning, hur komma vidare?

Jag skulle använda linor med.
Tar svängeln, sätter fast linor, längre än draglinor, man kan ta grimskaft två stycken exempelvis. Låter någon hålla svängeln medans jag tömkör i skritt. Sen kan man variera svängelns position, släpa i marken o föra oljud, svänga fram o tillbaka så att linorna nuddar benen hela tiden. Hålla emot svängeln så att hästen drar fram den personen som håller i svängeln, och sen kan man fästa ex ett bildäck i svängeln som hästen får dra i skritt, många halter, hörnpasseringar och kanske trav. Det kan man göra själv om hästen känns trygg. Då kan man passa på att gå ut i naturen med.
Sen, tycker jag att rockarden ska komma fram.
Dra den bakom hästen många gånger och sätt inte fast hästen förrän den är helt säker, står helt still alltid, inte backar själv, och knappt rör öronen när rockarden lyfts över ryggen. Hjälp gärna till de första gångerna rockarden ska dras av hästen, den kan reagera just då, så dra rockarden lite som hjälp. öva halter, igångsättningar, hörn.

Du behöver alltså din lösa brösta, långa tömmar minst 12 meter, svängel alternativt träplanka så länge, däck, 4 grimskaft, och 1-2 medhjälpare. Klart!

Det var några tips! slit dem med hästen.

Snigelfarmor,
tack för tipset. men vad menar du med svängel? Är det det jag kallar stör? en lång pinne som går utmed hästens sida? Ska kanske öva att dra lite också, typ ett däck.

En svängel är en kort järn eller träbit som du sätter draglinorna i.Sök på svängel här på buke så ser du vad vi menar.

Gå inte vidare innan du lärt dig själv! Leta reda på någon körkunnig människa som kan hjälpa dig med grundkunskaper.

Körning fordrar kunskap för att inte vara farlig!

LIA

Hej amk! Jag såg nu att du har en bit kvar innan du ska hoppa upp bakom din häst. Som åke säger så bör du haffa tag i en körkunnig som kan visa sin svängel o vagn/rockard för dig, samt selens funktioner och remmar. ....visa dig körning och allt som hör till. Säkerhetstänket, kommandona, piskhantering och hur man håller tömmar och sånt. Det kan vara svårt att hitta någon kanske, var bor du, kanske någon här vet någon som kan visa dig och kanske hjälpa dig köra in din häst? Man måste vara 3 personer vid inkörning, och minst 2 ska helst kunna köra häst själv.

Jag ställer gärna upp, men du har inte skrivit var du bor.

Hej allihop, och tack fär svaren. jag bor utanför motala. Om någon är i närheten och vill hjälpa till, så gärna...

Dock är det så att mina käre medryttarre är haj på det här med körning, så hon förklarar tålmodigt om selen och linor för mig. dessutom hjälper hon mig med att springa bakom med rockarden osv. Men ang. det här med t.ex. psikhjälper så måste det väl vara som med ridning? Ingen ger ju exakt samma hjälper, och eftersom det är jag som kör in herrn så lär han sig ju att när jag höjer pisken ska han öka, osv.

Men som sagt, återigen tack för tipsen. Nu har vi också övat på att ha rockarden vid sidorna, men utan att den sitter fast. Det funkade jättebra, och eftersom jag övat med att ha en "pinne i sidan" så är han ju van vid att ha något som kommer åt där. Ska nog försöka öva det här med att dra också, ex. ett bildäck, eller att någon håller emot. Tack!

I körning är det faktiskt mera styrt, eftersom körning kräver lite mer och utgår från säker hantering. En körhäst går att köras av alla kunnga med gott resultat om hästen är utbildad korrekt. Det kan visserligen funka med ridning med, men det är ändå mera individuellt hur hästar är inridna.
har ni en travvagn med linor/trissor eller är det så att er rockard tyvärr saknar svängel? Isåfall måste ni köpa eller tillverka en svängel, det är den hästen drar vagnen i.

Liknande trådar

Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 794
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 397
Senast: Zarro
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 466
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård