Inkörning, bästa sättet

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag tänkte börja köra in mitt 6åriga curly sto. Just köpt en äldre körsele, men nu sitter jag fast. Hur hade ni börjat för att göra inkörningen så säker som möjligt? Hon är inte så bakskygg, fixar att dra hinkar och påsar efter sig, även dragit hem julgranen en gång.
 
Sv: Inkörning, bästa sättet

Bästa sättet är att ha en van inkörare med sig ALLTID. Då kan denne lägga upp en utbildningsplan och utvärdera den vartefter som man ser hur hästen beter sig. Det är SÅ viktigt att inkörningen blir rätt, annars kan man råka riktigt illa ut.
 
Sv: Inkörning, bästa sättet

Bästa sättet är att ha en van inkörare med sig ALLTID. Då kan denne lägga upp en utbildningsplan och utvärdera den vartefter som man ser hur hästen beter sig. Det är SÅ viktigt att inkörningen blir rätt, annars kan man råka riktigt illa ut.

Kanske ska tillägga att det bara är till "fritidskörning" och jag har själv ridit in och känner hästen väl. Har erfarna människor på stallet som hjälper mig då jag kör fast mm. Så står inte ensam ute på en åker och trixar och gissar. Men tacksam för svar på hur ni tycker är skonsamast att köra in en häst, finns "erfarna inkörare" som slänger på en vagn på en 3åring och skickar iväg dem. Med vett och erfarenhet kommer man långt om man är hästvan och ridit in och jobbat med hästen, men kankse inte just kört in häst.

Så någon med tips på bästa och säkraste sättet ni skulle ha kört in hästen på? :)
 
Sv: Inkörning, bästa sättet

Jag tycker tyvärr att det är helt omöjligt att ge förslag utan att ha sett hästen. Det är därför jag också är av uppfattningen att en erfaren person skall guida dig, på ort och ställe.

Annars är väl gången helt enkelt, tömkörning, släpa, vagn

Men alla små små steg används ju för att bedöma vad man behöver träna mer på och vad hästen är mogen för. Finns hästar som man tryckt på en vagn och hästen har betett sig som om den vore körd trettio gånger. Finns också hästar man till sist bestämmer sig för att aldrig ens prova att sätta i vagn.

De flesta finns ju däremellan dock...
 
Sv: Inkörning, bästa sättet

Jag tycker tyvärr att det är helt omöjligt att ge förslag utan att ha sett hästen. Det är därför jag också är av uppfattningen att en erfaren person skall guida dig, på ort och ställe.

Annars är väl gången helt enkelt, tömkörning, släpa, vagn

Men alla små små steg används ju för att bedöma vad man behöver träna mer på och vad hästen är mogen för. Finns hästar som man tryckt på en vagn och hästen har betett sig som om den vore körd trettio gånger. Finns också hästar man till sist bestämmer sig för att aldrig ens prova att sätta i vagn.

De flesta finns ju däremellan dock...

Har en rätt cool tjej, lite "kallblod psyke" men pigg och framåt. Har självklart hjälp av det som kan på stallet. Men man kommer gärna med något eget också det det faktiskt är min häst och jag vill vara den som tränar och lär henne, med guidning. Ingen som kan komma med en förklaring hur ni har gjort då? Jag har selat henne, släpat saker efter och ska sen låna ihopsatta skacklar som inte skadar om hon skulle trampa över. Alltså träskacklar. Kommer dröja länge innan jag lägger på en vagn. Tips på övningar inna? (jag kan lägga min häst på att jag inte skulle ge mig in på något som skulle kunna skada henne eller mig.)
 
Sv: Inkörning, bästa sättet

Har du inte kört in förut så ta hjälp.
Det är så lätt att det blir fel, men det tar lång tid att rätta till om det blir det.
 
Sv: Inkörning, bästa sättet

Har du inte kört in förut så ta hjälp.
Det är så lätt att det blir fel, men det tar lång tid att rätta till om det blir det.

Återigen, har tagit hjälp, vi har många på stallet som kör som hjälper och ger råd. :) men jag vill göra jobbet själv. Red in henne helt själv också, första gången, och fick en fin polla (med hjälp). Idag drog hon ihopsatta skaklar utan problem. Söker övningar, övningar man kan göra så att hästen blir så redo den bara kan bli för vagn. Har så pass mycket erfarenhet och kunnighet om hästen att jag känner att jag klarar det. Annars hade jag inte gjort det, och inte på en häst jag inte känner. Jag har henne huvudsak som ridhäst, kör bara in henne för att ha någon variation någon gång då och då.
 
Sv: Inkörning, bästa sättet

"Återigen, har tagit hjälp, vi har många på stallet som kör som hjälper och ger råd. men jag vill göra jobbet själv. Red in henne helt själv också, första gången, och fick en fin polla (med hjälp). Idag drog hon ihopsatta skaklar utan problem. Söker övningar, övningar man kan göra så att hästen blir så redo den bara kan bli för vagn. Har så pass mycket erfarenhet och kunnighet om hästen att jag känner att jag klarar det. Annars hade jag inte gjort det, och inte på en häst jag inte känner. Jag har henne huvudsak som ridhäst, kör bara in henne för att ha någon variation någon gång då och då."

Samma här. :)
 
Sv: Inkörning, bästa sättet

En erfaren person är förstås ALLTID att föredra att ha med sig. men kanske är du som jag att jag hade ingen att fråga. Jag gick på känsla o var oerhört försiktig. Tog hjälp av de jag kunde o har numera en häst som placerat sig på nationella tävlingar i körning utan att jag tagit hjälp av någon körkunnig, jag är det då absolut inte. Så är det givetvis inte för alla men det KAN vara så.

Jag tycker att det låter som du kommit långt i din inkörning om du kan släpa saker efter hästen. Pröva med en lång trästång, men se till att du inte är ensam o att du lätt kan rycka bort bommen om hästen får panik. Tänk efter före du gör allt så att du väldigt!!!! snabbt kan avsluta övningen. Öva på att lyfta bakbenen med hjälp av ett grimskaft tex. Så att hästen inte får panik om den någon gång i framtiden skulle råka ut för en olycka. med min kille släpade jag lastpall o harvade paddocken efter att ha dragit den bredvid honom många gånger. Även denna hade jag paniksystem på så att jag lätt kunde rycka den i början. Vi var tre personer, en som körde och en på varje sida med möjlighet att rycka allt på en sekund. Har man förberett rätt ska inte det behövas men tänk!!! efter på det. Det blev en bra övning. Gå med vagnen bakom hästen o vänj den vid att vagnen låter. När vagnen inte är förspänd får den gärna "råka " låta extra mycket. Det här blev ett långt svar, hör av dig om du vill ha fler tips. kanske kan du kontakta lokala körklubben, de flesta sådan klubbar brukar ha inkörningskurser. Lycka till, ta det försiktigt, var inte ensam när du kör in, minst tre ska ni vara och se till att kunna avbryta övningarna på en sekund!!!!
 
Sv: Inkörning, bästa sättet

Låt det ta tid.
Det är bättre att det tar längre tid men hästen blir säker och köra, än att man stressar på och det blir fel.

Anders Erikssons film Från koja till slott är bra, där visar de lite ang just inkörning. Värt och kolla på kanske :)
Finns som bok också, även den väldigt bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Inkörning, bästa sättet

Oavsett om en häst ska köras lite vid sidan av ridningen eller gå som brukshäst i skogen 8 h/dag så är det av yttersta vikt att inkörningen är grundligt, säkert och rätt gjord. Har dina stallvänner erfarenhet av INKÖRNING eller bara körning? Om inte så ta hjälp av en erfaren person som kan hjälpa dig eller lej bort arbetet.
Det är, enligt mig, långt mycket farligare och svårare att köra in en häst än att rida in en.

Med det sagt vill jag dela med mig av några av mina tips.
-Förtroende för kusken och lydnad för hjälperna är det absolut mest grundläggande. I lydnad ingår utöver det grundläggande tillexempel halt ur ryggning och att "kliva åt sidan" i skaklarna. Klarar du inte att lära hästen detta så ta hjälp!
- Hästen måste alltid känna sig trygg med de nya momenten. Man får aldrig göra något som kan kopplas med obehag till någon av utrustningen, och vara extremt lyhörd för hur fort man kan gå fram. Aldrig höja rösten eller "slå"/daska med tömmen eller liknande.
-Påbörja inget nytt moment innan du är säker på att hästen är så förberedd för det att den kommer att klara det. Chansa ALDRIG.
- Använd bra utrustning av god kvalité.

Jag förutsätter nu att du själv är van vid körning. Har du ingen större körvana tycker jag du ska gå en körkurs själv först. Hör med körsällskap eller kallblodsrasföreningar (ex FNH) i din närhet om de anordnar något.

Och lycka till! Körning är underbart!

Visst ja - Hans Sidbäck har gjort en dvd om hästens inkörning. Oerhört långsam, men bra.
 
Sv: Inkörning, bästa sättet

Det ser ut som att du har en lugn och tillfreds häst, men det är breda skaklar och hästen går bara rakt fram på filmerna så det går ju inte att säga något utifrån det.
Hästen drar ju skaklar på filmen och då borde ni ha kommit relativt långt i utbildningen. Hur reagerar den när skakeln går emot benet, och hur reagerar den när den får TRYCK från skakeln mot benet? Har du tränat med linor först?

Jag skulle nog ändå råda dig att gå en körkurs eller liknande (Nu tolkade jag det som att du bara kört shettis några gånger, du kan ju ha tävlat på sm-nivå med!)
Många gör misstaget att tro att om dom kan rida så kan dom såklart köra med, och det är långt ifrån sant. Det är snarare som att lära sig rida igen. För inte skulle du råda någon som ridit sin kompis ponny några gånger att rida in en unghäst? ;)

Har dina vänner kört in sina hästar på "eget bevåg" eller har de haft körvana och erfaren hjälp?

Det är överlag svårt till omöjligt att ge hjälp över nätet, den bästa hjälpen får du av erfarna människor som är med dig i träningen.

Och du - skippa inte hjälmen bara för att du går på backen! :D
 
Sv: Inkörning, bästa sättet

Det ser ut som att du har en lugn och tillfreds häst, men det är breda skaklar och hästen går bara rakt fram på filmerna så det går ju inte att säga något utifrån det.
Hästen drar ju skaklar på filmen och då borde ni ha kommit relativt långt i utbildningen. Hur reagerar den när skakeln går emot benet, och hur reagerar den när den får TRYCK från skakeln mot benet? Har du tränat med linor först?

Jag skulle nog ändå råda dig att gå en körkurs eller liknande (Nu tolkade jag det som att du bara kört shettis några gånger, du kan ju ha tävlat på sm-nivå med!)
Många gör misstaget att tro att om dom kan rida så kan dom såklart köra med, och det är långt ifrån sant. Det är snarare som att lära sig rida igen. För inte skulle du råda någon som ridit sin kompis ponny några gånger att rida in en unghäst? ;)

Har dina vänner kört in sina hästar på "eget bevåg" eller har de haft körvana och erfaren hjälp?

Det är överlag svårt till omöjligt att ge hjälp över nätet, den bästa hjälpen får du av erfarna människor som är med dig i träningen.

Och du - skippa inte hjälmen bara för att du går på backen! :D

Jag håller på mycket med NH,miljöträning mm. Hon är van att gå genom trånga utrymmen, backa genom trånga utrymmen, gå i däck och över presenningar, rep som slingrar sig och svingas här och där. Jag har gjort så tvära svängar man nu kan göra med skaklar, hon bryr sig inte ett dugg att dom tar i benen. Hade icke ihopsatta skaklar först och en gick bakom och såg till att skakeln verklingen tog i benet då hon svängde. Inte en reaktion. Det enda hon tycker är jobbigt är att backa, inte av rädsla utan mest för att det tar emot lite. Jag har bara kört några gånger, så kommer absolut ha hjälp med detta. :) Några av de som kört in sina hästar på stallet tävlar och är seriös med sin körning, andra har till fritidiskörning. Meningen med detta var att få övningstips. För jag har bra koll på min polla, vad hon fixar och inte fixar.
 
Sv: Inkörning, bästa sättet

med kört några gånger menar jag att jag gått körskola med shettisar. Fick köra på bana, i skog och mark osv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 872
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 084
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp