Inkörning av unghäst.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Bodbäckspålle
  • Startdatum Startdatum
B

Bodbäckspålle

Vi kommer till sommaren att få två kallblodsföl, dessa ska inom sinom tid köras in av mig. Nu till saken, jag har varit med vid inkörning vid ett flertal tillfällen hos både "proffs" och på skolan. Men, eftersom jag nu ska göra det själv så kan det ju vara kul att få ta del av era erfarenheter och vad NI tycker att man skall tänka på o.s.v. :d

Sv: Inkörning av unghäst.

Oj,det är m.k.t. man skall tänka på....... :D

Det är viktigt tycker jag att ha en god medhjälpare,och få hästen riktigt trygg i sin uppgift.

Vi brukar tömköra ungefär 3 veckor så att hästen förstår precis,sedan brukar det mestadels bara vara att tuta och köra.... :bump:

Vi brukar vara noga med att hästen går att tömmköra hursomhelst åt alla håll......

Mycket tömkörning, men inte för ofta. Bebisarna måste få lite tid på sig att smälta alla intryck. Hästen ska vara styrbar åt alla håll. Bra medhjälpare som är trygga och kan vägleda hästen rätt om den behöver en knuff i rätt riktning. Tömkörningen får ta den tid det tar. Vissa är "säkra" direkt, andra behöver långsam inkörning. Hästen är klar när den är helt lugn och avslappnad i sitt arbete. Sen tömkör vi alltid en period med slanor. Ingen häst sätts i vagn utan att klara av att dra något efter sig. Oftast händer inte speciellt mycket om man inte stressar hästen. Då är det bara att sätta igång med träning i princip. Fast våra bebisar har alltid med sig en medhjälpare som cyklar bredvid i början. Allt för att öka tryggheten, ha hjälp att vända, någon som kan stötta om man möter bilar man inte är van med osv. Bortskämda kanske :angel:

Jag var en gång med hos en proffstränare vid inkörning av några unghästar. En av hästarna hade ägaren själv försökt köra in tidigare och det hade tydligen hänt något då, vad fick vi aldrig veta. Han sa i alla fall att hästen var snäll att köra...men att han inte orkade mer då han var gammal. Visst, första gången hästen skulle köras så utrustades den med en lite längre vagn, slaggjord och resgjord (å allt annat vanligt förståss :rofl: ) eftersom att tränaren inte riktigt kände att han litade på hästen. En tjej gick dessutom brevid och ledde. Jaja, vi hann knäppa av kjedjorna från grimman...och ut bar det av...I HÖGSTA FART :( , innan vi visste ordet av hade hästen sprängt allt!!! :eek: :eek: . Kan ju bara säga att tränaren var INTE glad.

Några nya försök gjordes...med dubbla slagremmar o.s.v. denna gång lyckades hon inte lika bra...det var två som ledde och två som satt i vagnen...men hon sparkade och då hon märkte att det inte gick...så stegrade hon...så höll hon på i evigheter :eek: och tillsist då hon märkte att det inte hjälpte så la hon sig helt sonika ned! :confused:

Samma sak hände VARJE gång hästen skulle köras...trots hur många försök som helst...fungerade inte ens att tömköra henne :crazy: hon var allt annat än fin. Tränaren (som är en av de bästa i norrland) fick helt enkelt ge upp.

de andra hästarna var det däremot inga problem med. Förhoppningsvis så blir våra hästar INTE som denna häst :rofl: :rofl:

Hästar är ju individer och mognar olika, en del kör jag in före betet, andra efter...kännar man sin häst så märker man sånt.

Jag brukar börja med att lägga på selen o huvudlaget( vid det tillfället är ju häst f.ö hanterad och lugn) ställer in dom i sin box med grejerna på en stund....så dom får känna på ryggstycket om dom har lust med det :D

sen har jag en medhjälpare när vi går, som leder hästen och jag går med tömmarna bakom...hur många dagar detta tar är olika...men mellan 4-10 dar brukar det ta...allteftersom så "lär" jag hästen olika saker...ptroo...är det viktigaste..det skall sitta som gångertabellen...smacka dom framåt brukar inte vara några problem alls :D.

Jag har en skogsdunge som dom får gå slalom mellan träden, då lär dom sig styrningen ordentligt, sen får dom gå i volter på gården, i åttor och stanna o starta..

Jag har alltid slagrem som slänger kring benen på dom och en lång käk vid tömkörning...

stanna utanför stallet så man får slänga tömmarna över dom är bra att lära sig, även att stanna när man gått ut ur stallet ifall man måste stänga dörrarna på vintern..

Jag brukar även dra fötterna i gruset och hoppa o veva med armarna så dom lär sig att inte vara bakrädda.....allt detta får man göra i den tid som du tycker att din häst klarar det mentalt...men idag är hästarna ofta så "rätt" avlade, så puckona finns knappt kvar...

När det är dags för vagn(ca 3-4 veckor..MEN det kan ta längre tid med vissa individer) så är 2 man alltid en regel....alltså 2 som leder och en som sitter i vagnen...slaggjord korrekt fastsatt, och käk....

Det är viktigt att man gör "rätt" för just den hästen som DU har, annars kan det bli som i Bodbäckspålles inlägg...och då är det INTE roligt.

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 281
Senast: sthu
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 035
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar