Sv: Inkörning av unghäst.
Hästar är ju individer och mognar olika, en del kör jag in före betet, andra efter...kännar man sin häst så märker man sånt.
Jag brukar börja med att lägga på selen o huvudlaget( vid det tillfället är ju häst f.ö hanterad och lugn) ställer in dom i sin box med grejerna på en stund....så dom får känna på ryggstycket om dom har lust med det
sen har jag en medhjälpare när vi går, som leder hästen och jag går med tömmarna bakom...hur många dagar detta tar är olika...men mellan 4-10 dar brukar det ta...allteftersom så "lär" jag hästen olika saker...ptroo...är det viktigaste..det skall sitta som gångertabellen...smacka dom framåt brukar inte vara några problem alls
.
Jag har en skogsdunge som dom får gå slalom mellan träden, då lär dom sig styrningen ordentligt, sen får dom gå i volter på gården, i åttor och stanna o starta..
Jag har alltid slagrem som slänger kring benen på dom och en lång käk vid tömkörning...
stanna utanför stallet så man får slänga tömmarna över dom är bra att lära sig, även att stanna när man gått ut ur stallet ifall man måste stänga dörrarna på vintern..
Jag brukar även dra fötterna i gruset och hoppa o veva med armarna så dom lär sig att inte vara bakrädda.....allt detta får man göra i den tid som du tycker att din häst klarar det mentalt...men idag är hästarna ofta så "rätt" avlade, så puckona finns knappt kvar...
När det är dags för vagn(ca 3-4 veckor..MEN det kan ta längre tid med vissa individer) så är 2 man alltid en regel....alltså 2 som leder och en som sitter i vagnen...slaggjord korrekt fastsatt, och käk....
Det är viktigt att man gör "rätt" för just den hästen som DU har, annars kan det bli som i Bodbäckspålles inlägg...och då är det INTE roligt.