Inkörning av skrämd och felbehandlad häst?!

J

johanna_1

Hejsan!
Har en häst hemma som vi rädddat från slakt då de inte kunde få honom inkörd. Han är väldigt rädd och otrygg av sig då han blivit totalt felbehadlad i sitt tidigare liv. Tänkte höra om ni har några tips till hur man ska börja med inkörningen för att få det hela gjort på ett bra sätt?! Han har utvecklats väldigt mycket under sin tid hos oss och han funkar bra när man går framför och när allt är som det ska men han blir lätt rädd om något händer. Det verkar som hans räddsla och osäkerhet sitter djupt. Problemet vid tömkörningen är att han blir osäker när han ska gå först och det är något jag skulle vilja ha tips på för att arbeta bort.
Hoppas på bra tips... :)

Sv: Inkörning av skrämd och felbehandlad häst?!

Nu kan jag absolut inget om körning men har en häst som precis som den du har är nervös över att gå först. För 1,5 år sedan så var det mer eller mindre omöjligt att rida ut på min häst utan att ha draghjälp eftersom hon tyckte det var så oerhört otäckt. Idag så saktar hon av ibland och ibland stannar hon men bara för att kolla vad något är och sedan lunkar hon lugnt förbi.
Jag började med att gå ut och gå med hästen. Promenaderna skedde både på nya stigar och i gamla vanliga hjulspår. Jag jobbade också på att leta upp otäcka saker att nosa och bekanta sig med. Efter ett tag började jag skicka hästen framför mig (ledde i repgrimma och longerlina). Först på hemväg men sedan även på otäcka platser. När hon har blivit skrämd så har jag alltid låtit henne få chans att titta och tänka en stund innan jag har krävt att hon ska gå vidare. I början så fick hon fundera länge men tiden har kortats ner allt eftersom för att hon inte ska se "rädsla" som ett sätt att få vila.
Det här har fungerat väldigt bra på min häst även om hon fortfarande inte är helt kolugn i skogen :).

ja, det låter bra...men problemet med min häst är att när han blir skrämd så bara klickar det till i huvudet och han vill bara fly. Han tänker inte till utan antar att det är livsfarligt och springer. Den djupa rädslan som han har kommer nog från han tidigare liv. Måste få honom att komma ihåg att vi var ute tillsammans och att tänka till och avakta det farliga innan han flyr. Det är också ett problem jag måste lösa och skulle villja ha tips om!?

Då blir det genast svårare. Min häst blir paralyserad när hon blir rädd vilket på ett vis är mer hanterligt. Om din häst får en sådan oerhörd panik så måste du nog börja med att vänja honom vid att inte få den okontrollerade paniken. Hur man gör det vet jag inte eftersom jag inte har någon erfarenhet av den situationen men kan gissa lite utan att lova någonting. Detta är det sätt jag skulle börja testa på men sen beror det ju så mycket på hur hästen reagerar.
Jag skulle börja med att leka Parrelis första lek friendly game. Ta på hela hästen och när hästen visar obehag backar man med handen för att sedan avansera igen. När det går bra med handen så skulle jag ta t.ex. en prasslig fruktpåse och göra samma sak med, sedan spöt osv. När jag lekte den här leken skulle jag ha hästen i en inhägnad t.ex paddok eller mindre hage antingen lös eller med en longerlina så att han kände att han har chansen att fly. Det är jätteviktigt att hästen känner att han kan gå sin väg om det blir för mycket/hemskt. Tanken med den här leken just i detta läge är att få hästen att se att nya saker inte alltid är farliga.
När detta fungerar så skulle jag börja gå ut och gå med honom, först före som du gör nu och sedan skicka hästen före allt eftersom men nu kommer en modifiering mot vad jag föreslog tidigare jag skulle gå samma väg varje dag. Detta för att ge hästen chans att få lite självförtroende. Samtidigt skulle jag slänga in äckliga saker i hagen, en rödplashink, en påse fastknuten i en buske osv. Vad man väljer för saker beror ju helt på vad hästen reagerar på.
När detta fungerar skulle jag aktivt börja söka upp farliga saker. Visa hästen på det farliga och låt den sedan själv få ta sig dit för att undersöka det. Låt hästen få chans att stanna och fundera, ha gärna en lång lina så att du kan gå fram och ta på saken för att visa att den inte är farlig för dig. Om hästen inte vill gå fram låt den då stå en stund driv sedan försiktigt och beröm direkt när hästen visar en tanke på att flytta en fot. Beröm alltså tanken till förflyttningen vänta inte tills hästen flyttat foten.
Jag känner ju inte din häst utan spånar bara fritt detta kanske inte alls fungerar på din häst, du kanske måste modifiera endel du kanske måste hitta på fler mellansteg eller så fungerar det inte alls.
Tänk bara på två saker ha alltid en lång lina och BERÖM din häst för minsta lilla framsteg.
Föresten kom på en sak i efterhand hur fungerar det om du har draghjälp av en lugn häst som inte är rädd för någonting?

Senast ändrad:

vad härligt att höra precis det här har jag funderat på att prova men jag har läs det på andra håll.
HAr också funderat på att ta en lugn häst som draghjäp...tror attdet skule fungera bra...
Tack för all hjälp! :)

Måste han bli körhäst? Har det gått snett tidigare kan det sitta djupt. Har han dessutom mycket lätt för flykt måste jag ifrågasätta om det verkligen är en bra kandidat för körning. Kan han inte vara ridhäst?

ja...har funderat på det också...iaf kanske till en början rida och sen ta körningen. Men jag kanske provar jobba med han lite först mot körning och se hur det verkar. För han har ju aldrig blivit behandlad på ett nh sätt och tro att det kommer att göra susen...eller hoppas på det iaf :) Annnars får det bli monte häst av han!

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
694
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar