Inkörning av shettis

lizzie

Trådstartare
Jag vet att shettisar växer rätt långsamt, men kan man börja köra in en 2-årig shettis? Eller är det för tidigt?

/Lizzie

Sv: Inkörning av shettis

Jag vet att shettisar växer rätt långsamt, men kan man börja köra in en 2-årig shettis? Eller är det för tidigt?

/Lizzie

Det går utmärkt att börja köra in en 2-åring shettis. Jag har en jag skall börja med efter hans sommarlov....Han är på hingstbete just nu.

Du kan gott jobba med din shettis några dagar i veckan. Tänk bara på att unghästar har svårt att koncentrera sig långe, så flera kortare pass är lämpligt. Jag håller på 20-30 min när jag tränar mina. Och sedan får man ju tänka på att dom växer och behöver viloperioder osv..

Det går utmärkt att börja köra in en 2-åring shettis. Jag har en jag skall börja med efter hans sommarlov....Han är på hingstbete just nu.

Du kan gott jobba med din shettis några dagar i veckan. Tänk bara på att unghästar har svårt att koncentrera sig långe, så flera kortare pass är lämpligt. Jag håller på 20-30 min när jag tränar mina. Och sedan får man ju tänka på att dom växer och behöver viloperioder osv..

Tack för ditt svar. Jag har unghästvana, men av halvblod, så det var därför jag hade lite funderingar :).

/Lizzie

jag körde in mina som 3åring när jag sysslade med shetland. De växer länge och dom såg inte alls klara ut som 3åringar! Tömkörning och lättare arbete kan du göra men jag tycker att du gott och väl kan vänta med regelbunden körning tills de fyllt 3.

Så skulle jag just svara också:D Inte för att jag har kört shettisar men jag har haft en inackordering som gjorde det. Tex när hon köpte en åring så började hon vid två år sakta vänja den vid att gå promenader med töm och vänja den vid annat som hör till, bland annat fick den släpa tex bitar av små stockar,(inhte tunga, bara lätt motstånd) för att vänja sej vid att något kommer efter och att ta tag och dra. :idea: Så jobba lite lätt kan man ju ändå även om man inte verkligen börjar köra dom.

jag körde in mina som 3åring när jag sysslade med shetland. De växer länge och dom såg inte alls klara ut som 3åringar! Tömkörning och lättare arbete kan du göra men jag tycker att du gott och väl kan vänta med regelbunden körning tills de fyllt 3.

Tack för tipset.

Jo, jag är medveten om att shettisar växer långsamt. När jag var tonåring - för typ 100 år sedan - så red man inte in shettisar förräns de var 5-6 år för att de skulle få bli klara i kroppen.

/Lizzie

Vi håller på med inkörning av två shettis hingstar hemma,2 år gamla.Tömkör och har även spänt för vagn en gång.Däremot undviker vi att sitta i vagnen än.Och vi håller på max 15-20 minuter per gång (kanske 2-3 dagar i veckan) Det fixar dom fint! men inget hårt arbete och för mycket tyngd i vagnen!

Vi håller på med inkörning av två shettis hingstar hemma,2 år gamla.Tömkör och har även spänt för vagn en gång.Däremot undviker vi att sitta i vagnen än.Och vi håller på max 15-20 minuter per gång (kanske 2-3 dagar i veckan) Det fixar dom fint! men inget hårt arbete och för mycket tyngd i vagnen!

Ungefär så som jag tänkt ifall det blir inköp ev en ungshettis :)

/Lizzie

Hej!
Intressant disskution.
Jag är sugen på å införskaffa en shettis. har 3 storhästar men har alltid tyckt shettisar är så mysiga, små starka hästar! Man kan göra så mycket med dom!
Skulle vara kul å köra in och tävla lite körning me en :)

Åh va bra, äntligen en tråd som passar mig..

Jag har en liten fundering.. Jag har en shettis hemma, hon är 3 år.. Varken inriden eller inkörd, men jag tänkte börja med att köra in henne..

Har tömkört henne en hel del och det fungerar bra, hur går jag tillväga för att komma vidare med henne? Man kan väl inte bara spänna för vagnen och hoppas på att de går bra?

Måste ju vänja henne vid skaklar, har någon förslag på vad man skulle kunna använda då? Tacksam för svar..:D

spänn för ett däck efter shettisen, så att hon lär sig att dra ngt lite tyngre. jag hade draglinor och en stock efter när jag körde in min shettis, dock så var hon ca 13 år när hon blev inkörd och såklart färdigväxt.

när man ska sätta skaklar för första gången kan man använda plaströr som pemslang eller tjocka elrör och liknande, som inte väger något och inte flisar sig om något händer, sen måste man naturligtvis byta till riktiga skaklar när det funkar med andra, då plasten inte håller. jag har aldrig använt bara linor när hästen drar däck eller liknande utan använt skakelbåge, om något händer och hästen kastar sig eller något, är risken för stor att det går riktigt galet med bara draglinor, speciellt i början innan hästen är riktigt van. Så gör jag i alla fall, lycka till
glömde. man måste naturligtvis vänja hästen vid draglinor men jag kopplar aldrig något i dom, det gör jag med skakelbåge och draglinor. läs boken inkörning och skolkörning av Anders Eriksson

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 821
Senast: Stergo
·
Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
218
Senast: WildHorse
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka