Inköps priser?

Ramona

Trådstartare
Nu hoppas jag att nagon insatt person kan svara pa detta.
Gar inkopspriserna upp eller ner nar det galler hundar?? Ingen speciell ras, utan generellt. Hur jamfors det med resten av inflationshojningarna i samhallet?
Dessutom undrar jag om de populara hundraserna gar ner i pris nar de inte ar lika "inne"?
Ar tex schafern billigare nu an vad den var nar den var mest inne pa 80-talet?
Att inne-raserna gar upp i pris vet vi, men gar de ner igen? Kommer tex chihuahuan att kosta mindre om nagra ar nar den inte ar lika poppis?

Sv: Inköps priser?

Jag har ingen koll egentligen. Men priserna borde ju gå ned i och med att rasen blir mindre populär. Svårt att sälja dyra valpar när ingen är intresserad av rasen. Priset styrs av efterfrågan.

De går rätt så konstant och sakta uppåt. Raser som sticker upp i pris kan ju tänkas ha en sänkning när de inte är så poppis mer. Men t.ex. Bulldog har ju kostat lite mer länge nu och de går knappats ned i pris.

Vavvorna vet jag inte om det bara är en trend eller om det är ett stabilt pris. Men t.ex. Lagotton tror jag kommer att gå ned med tiden. Eller snarare stå still medans de andra höjs ännu mer.

ja har hört att angående bulldoggen så kostar den så mycket för att det inte är många i kullen som överlever...?
rätta mig om jag har fel.. :)

Sv: Inköpspriser?

Ingen aning faktiskt. Men det låter ju rimligt. En snabbkoll på SKK hunddata så låg dock kullarna på mellan 3-5 valpar per kull. Det är inte så lite egentligen.

Men attans vilka söta hundar... Vill ha!

:banana: chihuahuan kommer inte att sjunka i pris. Det är snarare att dom sakta stiger men alla hundraser går upp i pris. Inte schäfern men det är bara för att det finns så många av dom....

Tillgång och efterfrågan... det är det som styr priset till viss del...

Men nog stiger priset.. ;)

Så när jag ska köpa hund kostar den la 15.000 eller något... sheeeeeeet :crazy:

Upp skulle jag vilja säga, nu har jag mest koll på riesenschnauzerpriser och där har priserna stadigt gått uppåt och fortsätter stiga. Antar att det helt enkelt är en avspegling av övriga ekonomin, allting blir dyrare och då blir det dyrare att föda upp hundar med och det tas ut ett högre pris.

Även BLANDRASERNA har stigit rejält, vilket antagligen är en direkt avspegling av att de renrasiga priserna stiger. Dvs 'glappet' i pris mellena renras och blandras är lika stort nu som för 10 år sen, men själva priset är högre.

Jag tycker det ser ut som att priset går upp stadigt på i stort sett alla hundar, även blandraser... Små hundar verkar man kunna sälja dyrare, kanske för att den såkallade city hunden har blivit så popps...

Min 3åriga Parsom hane kostade 7.500 när jag köpte honom.. Nu kostar valparna från hans kennel runt 10.000:-

Leia kostade ca 9.000:-, men henne tog jag hem från england så chip, två vacc, två avm, bur att åka i, lite mat mm ingick i det priset... Sen att det vart sådär en 15.000:- med resa för två, hyrbil, hotell mm det kan man väl ta :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 014
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Jag blir lite konfunderad av min hund och hans beteenden I vissa sammanhang. Trots att jag egentligen borde veta hur jag ska ga tillvaga...
Svar
7
· Visningar
898
Senast: Lager
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 818
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka