Inkar & Vårtor!

J

Jurand

Har en häst som har Inkar & Vårtor på kroppen lite här och var. Undrar om det finns något medel för att få bort dessa?:confused:
Tacksam för svar!
 
Sv: Inkar & Vårtor!

Örtkur funkade på min! Maila mig för mer info!!
 
Sv: Inkar & Vårtor!

Nelex finns sedan ett par år tillbaka inte på apoteket, du får köpa lotagen istället.
 
Sv: Inkar & Vårtor!

Funkar det likadant? har det samma "Egentliga" område? Gonorré var väl nelex egentligen till för?
 
Sv: Inkar & Vårtor!

Nä, nelex användes bl a till kondylom vad jag vet, det har ju en etsande effekt så jag tror inte det botar gonorré.. :D Kondylom = könsvårtor.
 
Sv: Inkar & Vårtor!

Jag tror att man äter antibiotika mot det, tack och lov har jag ingen erfarenhet att dela med mig gällandet det området! :o :bow:
 
Sv: Inkar & Vårtor!

Inte jag heller lyckligtvis :D

Men då kan vi ju konstatera att nelex används mot kondylom. - o inkar!:)
 
Sv: Inkar & Vårtor!

Har för mig att man kan badda med jodopax?
Var en häst i stallet som hade en ink precis i "vecket" där magen blir till bakben, om ni förstår. Den blev helt gigantisk, och blödde och varade och var skitäcklig! Den fick hon strypa med ståltråd... Yäk! Skitäckligt, var det!
 
Sv: Inkar & Vårtor!

Jag har en 4-åring som, när jag köpte henne, hade en ink bakom örat. Den var lite större än en speltärning och skulle, om den blev större, sitta ivägen för tränset... Jag provade att sätta vanligt vårtmedel på (en kompis häst hade en ink/vårta som försvann med det). Satte på det ungefär 1gång/vecka eller när det försvunnit av regn. 2-3 veckor senare ramlade halva bort och lämnade ett litet så som läkte. Sen ramlade mer och mer av inken bort med tiden och nu (ca1 ½ månad senare) har hela försvunnit, såret läkt och pälsen påväg tillbaka... :banana:

Mitt råd är att prova vanligt "vårtmedel stark"! (men prova först med lite och kolla så din pålle inte är allergisk!)

Lycka till!! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: Valle
·
Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
884
Senast: Sirap
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp