Inkar - Vårtor - Melanom (skimmelsjuka)

K

kicki13

Inkar-Vårtor-Melanom(skimmelsjuka)
Hur ser man skillnad på dessa? Vad är symtomen? Är det någon som har bilder så man ser skillnaden?
Tacksam för svar.

Sv: Inkar - Vårtor - Melanom (skimmelsjuka)

Vårtor blir inte så stora, de blir som en liten bula som sticker ut. den försvinner med tiden (oftast :crazy: )

Melanom är väl som födelsemärken som börjar växa, då kan den orsaka cancer (iaf hos människor)

Inkar sicker ut mer (när dom växt till sig) är oftast ofarliga. Känns inte, men om den sitter på ett ställe som ex. vid sadelgjorden kan man operera bort den (för x kr :crazy: ) Annars kan man strypa den med hjälp av tagel eller gummiband, sedan ramlar den av efter ett par dagar

Senast ändrad:

Skimmelcancer uppkommer ofta i svansrot en och kring anus. Det syns eller käns då som knölar. Dessa knölar kan i bland växa sig riktigt stora så att svansen får amputeras el dyl. Cancerna kan även sprida sig vidare i kroppen.
Ofta får hästarna cancer sent i livet så de brukar inte besväras allt för mycket av det innan de får somna in av den eller helt annan orsak.
/T

Här får du se några exempel på inkar som min häst hade (hon har fått somna in nu pga detta)
IMAG0004.jpg

Den här sitter i karleden som du ser och den bara växte och växte.

IMAG0006.jpg

Den här hade hon inte något obehag av men som du ser kan dom se väldigt olika ut.

IMAG0005.jpg

Den här var mera som en liten knopp med skaft så den satte jag en gummisnodd runt, då ramlade den av men det blev aldrig bra igen det började bara växa på nya knoppar.

Nu är väl detta ett extremt fall jag tror inte att ink är så svårbehandlat i vanliga fall som det var på min häst hon blev sövd 3 ggr på klinik och sprutad med vaccin direkt i inkarna för att dom skulle skrumpna ihop och dö men dom bara fortsatte att växa. SÅ till slut blev hästen utdömd. Det gick inte att låta henne gå med den i karleden den irriterade ju hela tiden och blödde jämt.

Ang. dom här tumörerna som skimmlar kan få runt svansroten och anus. Så är det inte cancer, man bara kallar det så enligt den som avlivade min gamla häst han sa att dom har något tjärliknande innehåll och är helt ofarliga men att dom kan orsaka tex. förstoppning för att dom växer så tokigt till. Har inga bilder på dom dock. Men min häst blev 25 år och hade haft dom sedan hon var 16 och hade aldrig några besvär av det.

*Kl*

En fråga angående skimmelknölar... får ALLA skimlar det?
Min är flugskimmel och 16 år och har inte några... när brukar det komma?

Nej det får dom inte jag har en skimmelponny nu som är 22 och han har inga alls.

Helt riktigt, melanom på skimlar är inte cancer även om det i mkt enstaka fall kan bli elakartat(cancer). Men likväl är det inte helt ovanligt att äldre hästar måste avlivas pga de här iofs godartade tumörerna som normalt sett inte sprider sig men kan uppstå på många ställen samtidigt.
PL

Även godartade förändringar/knölar kan ju ge upphov till stora besvär. De är ju inte "goda" bara för att de heter godartade :smirk:

80% av alla 15åriga skimmlar har melanom, dock är det inte alla som får malignt melanom, dvs elakartad..

många gånger kan man missa att hästen har mlanom, det kan t.ex bara vara en enda liten knö stor som en ärta som sitter under skinnet uner svansroten eller innan runt läppar/kinder eller i ögats slemhinna, dvs man måste undersöka för att hitta.. så hästen kan juh ha utan att det syns..
men som sagt, alla hästar får det inte.. :)

Åh jag skulle vilja se bilderna men kan inte se dom????
Varför kan jag inte det?:confused:

Är det någon som har bild på Melaom?

Jag tror min häst har, utifrån bilderna och texten, inkar (som nu har börjat växa) och kanske även Melaom.
Kan inkar bara plötsligt börja växa?

Helt riktigt, jag skrev ju att det var en vanlig avlivningsorsak. Ofta beror då problemet på att hästen inte kan skita el att muskulaturen är helt genomsatt av tumörer.
PL

Inkar är oftast hårda utväxter med en relativt skrovlig och "torr" yta. Ibland är de inflammerade och ser då lite äckligare ut, kan vara lättblödande. Det finns även inkar som är helt platta, ser ut som en hårlös fläck med förtjockad hud ungefär.

Melanom sitter vanligen under svansen och runt analöppningen, men kan dyka upp lite varstans, t ex bakom ganaschen. Antingen känns de bara som hårda knölar under huden (med normal pälsväxt över) eller ser de ut som svarta, på ytan jämna, knölar. Alla skimlar får inte melanom, men det är relativt vanligt hos äldre individer.

Vårtor och inkar är det väl en lite flytande gräns mellan. Unghästvårtor sitter på mulen och ser ut som torra, skorviga vårtor...

Hoppas du blev lite klokare!

Liknande trådar

Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
459
Senast: Cattis_E
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 921
Senast: Nahar
·
Utrustning Hej! Jag har lite frågor angående Robin hood elite då den ser rimlig ut att kunna passa ponny :D,jag har en annan tråd med bilder på...
Svar
0
· Visningar
1 122
Trädgård & Växter Jag har en fråga som jag väljer att ställa här istället för i palettsbladstråden. När man driver upp palettblad från frö finns två...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama