Inkallning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Yoggi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 347
Sv: Inkallning

Tack!

Nej, inte måste han vara 15 meter före, inte! Jag tänkte mest på hallonbuskar, snårris och sånt som han plöjer zick-zack igenom och trasslar till medan man själv fortfarande är kvar på stigen! ;)

Jag ska ut och prova dina råd, förhoppningsvis hittar jag snart "flytet"! Tack!

/Syrsa

Om det är hål i staketet är mitt förslag att börja med att laga det :angel:

Annars kan jag bara hålla med om att INTE ropa när han håller på med något annat för de lär sig så snabbt att man inte behöver göra som matte säger.

Att använda pipa tycker jag funkar väldigt bra. Mina hundar har alltid varit "inblåsta" redan när de kommer från uppfödaren då de blåser varje gång valparna har fått mat men sen gäller det ju att fortsätta med att belöna när man blåser o hunden kommer. Om den någon gång inte kommer har jag helt enkelt gått ifatt hunden o talat om att det här var inte okej. Backat några steg, blåst igen och belönat massor. Ofta blir det nog så att man har lite olika "kommandon", jag kan ju på promenaden säga "kom häråt" o det är ett slappare kommando. Pipan är ovillkorligen: nu kommer du hit! Jag hänger på mig pipan (o dosan med kortison som sitter på samma snöre) runt halsen samtidigt som jag tar påsar o koppel.

Man ska inte krångla till det så mycket. Jag har ingen ork att släpa med mig redskap ut eller ens hålla reda på var de är så min filosofi är enkel. Kan hunden kommandot och den struntar i det så korrigerar jag. När det gäller inkallning så fungerar det som så att jag ropar och kommer inte hunden så hämtar jag den. Håller vi på med något och hunden sticker så hämtas den garanterat tillbaka och inte under glada former. Hur hårt jag korrigerar beror på hund.

Jag förstår inte varför man ska börja greja med klicker och annat när det är både snabbare och enklare att få till det med vanlig dressyr. Rösten har man dessutom alltid med sig.

Jag förstår inte varför man ska börja greja med klicker och annat när det är både snabbare och enklare att få till det med vanlig dressyr. Rösten har man dessutom alltid med sig.

Om du syftar på visselpipa så har jag den eftersom jag tränar mina hundar till jakt o då behövs den för tex dirrigeringar men även inkallning.

Skulle ju kunna laga staket (hade jag antagligen gjort om det varit mitt, bor i lägenhet) men problemet kvarstår ju dock. Känns som en mer långsiktig lösning att arbeta med hunden och då kan ju till och med hålet vara en bra störning. Sen har vi inte staket runt hela tomten så det finns andra ställen att komma ut på, så det hjälper knappt för stunden heller.
Ska börja med långlina, fick också det tipset från vår tränare.
Tack för alla tipsen :)

Det du beskriver är ju en hund som undviker bråk och obehag och av den anledningen så gör den som du säger.
Jag fördrar en som vill samarbeta.

Om det finns trevliga metoder att träna djur så är det tamef*n vår skyldighet att använda dem.

Jag gör nog fel.

Om min inte kommer vid en inkallning kan jag inte gå och hämta honom? Det är inte direkt så att han lägger sig och snällt väntar på att få ovett?

Han är trettio meter åt höger - nej, vänster - nej, rakt fram - hel**te, där dök han ner i ån - upp igen - nej, ner - ut mot gångstigen (bäst att springa åt andra hållet!!!!!!)...?

/Syrsa

Han är trettio meter åt höger - nej, vänster - nej, rakt fram - hel**te, där dök han ner i ån - upp igen - nej, ner - ut mot gångstigen (bäst att springa åt andra hållet!!!!!!)...?

/Syrsa

:D Sorry, men det blev en lite skojig bild.

Du behöver inte ha hunden på andra sidan kommunen för att träna inkallning. Det går alldeles utmärkt att befästa med kopplad hund.

Jag har sagt det förr och kan säga det igen, hundar är ekonomer, de gör det de tjänar mest på eller förlorar minst på.

Börja med inkallning från köket till vardagsrummet, fortsätt med att öka störningen med att träna inkallning i trädgården, eller inom inhängnat område.
Ge hunden en anledning att söka din kontakt, inte tvärtom att du söker hans.

Visselpipan fattar jag för det fungerar ju precis som visslingar vid vallning, men att hålla på och släpa med sig leksaker, klicker eller godis när det finns både bättre och enklare sätt.

Det du beskriver är ju en hund som undviker bråk och obehag och av den anledningen så gör den som du säger.
Jag fördrar en som vill samarbeta.

Om det finns trevliga metoder att träna djur så är det tamef*n vår skyldighet att använda dem.

Jag håller med Jadzia och så här tänker jag (kan dock inte tala för henne):

Inkallningsinlärningen är helt positiv och det är alltid positivt att komma till mig. Även om min hund gör något den inte får och jag ryter till och sedan kallar in så ska den vara säker på att jag inte är arg när den kommer utan det är alltid positivt att komma till matte.

Men min hund känner inte för att samarbeta med mig när det finns någon rolig hund att leka med, någon kanin att jaga eller en smarrig kebab på gatan. Då räcker inte det positiva till. Då måste hon veta att om hon inte gör som jag säger blir det obehagligt.

Jag kan aldrig vara roligare än en annan hund eller en hare.

Nej, det är en väldigt seglivad fördom att hunden lyder för att undvika obehag. Metoden på belöningar och korrigeringar bygger på att höja motivationen för det önskvärda beteendet och sänka den för det önskvärda. Ett nej är också en korrigering. Folk tror att hundar som tränas på det viset går runt och är kuvade och tryckta, men det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Även här bygger det på samarbete med hunden, men med klara besked om vad som är rätt och fel. Det anser jag är den absolut mest schyssta metoden mot hunden för de slipper hålla på och gissa sig till vad föraren vill. De blir glada och trygga för man får heller inte glömma att det läggs stor vikt vid förtroende från hunden gentemot föraren. Man kan inte bara gå ut och korrigera hunden och tro att allt blir bra. Förtroende skapar man dock inte genom att vara en rolig lekgubbe. Det görs genom att man är en vänlig, men bestämd förare.

Nu är jag inte helt emot operant inlärning då jag använder det ibland vid momentinlärning och cirkuskonster. En hund är dock en hund och ska behandlas som en sådan utan inslag av humana värderingar. Det som anses vara trevlig och rätt behandling människor emellan är inte samma för hundar.

:

Jag har sagt det förr och kan säga det igen, hundar är ekonomer, de gör det de tjänar mest på eller förlorar minst på.

QUOTE]

Exakt! Varför ska hunden komma till mig om det är roligare att äta kattbajs? Den måste tjäna på att komma till mig, dvs beröm OCH undvikande av obehag.

Det är ju allra enklast som hunden har frusit på en fläck och står och nosar, men det går även med racer-hundar som rusar runt planlöst. Med ett allvarligt kroppsspråk när man närmar sig hunden kan man få den att fatta att nu är det kört och det är bäst att stå kvar. Jag lägger dock in en reservation för retrievers som kan få total överslag och börja springa runt därför att de finner det jobbigt.

En hund som inte går att få tag på skulle jag inte släppa lös innan den lyssnar ordentligt på rösten. Koppel eller lina på och så jobbar man som om hunden vore lös. Inhägnat område är också bra. Då har den inte så mycket yta att ränna runt på och inte så många frestelser.

Viktigt är dock att aldrig jaga hunden. Det kan bara bli fel.

Ja, inlärningen är alltid positiv. Det är först när hunden kan kommandot som kravet att det alltid ska åtlydas kommer.

Nu kräver ju det här timing och fingertoppskänsla och det är väl vad som gör det svårt till en början. Jag är inte så exakt och skicklig som jag skulle vilja vara.

[/QUOTE]
Exakt! Varför ska hunden komma till mig om det är roligare att äta kattbajs? Den måste tjäna på att komma till mig, dvs beröm OCH undvikande av obehag.[/QUOTE]

Om du inte kan få din hund att tycka att det är lönsammare att komma till dig, än att äta kattbajs, då tycker jag att du har misslyckats i din utbildning av din hund.

Och harar och annat vilt fixar jag plättlätt med skvallerövningar, utan ett enda hårt ord.

Roligare har jag däremot aldrig sagt att man ska vara.

Tycker man att obehag och straff är ett måste i hunduppfostran så anser jag att man är inkompetent.

Det bevisar bara att du aldrig haft en hund med en stark drift.

Dessutom, hur trevligt och snällt är det mot hunden att låta en konflikt fortgå i flera månader när det kan lösas på ett ögonblick. Tills skvallerträningen är befäst innebär varje möte med vilt eller spår av vilt en konflikt för hunden och det är inte schysst. Det fungerar väl på en hund som inte har något vidare viltintresse, men för andra med stort sådant vore det rent elakt. Konflikter är stressande för hunden och ska man köra rent operant alltid så blir det många konflikter för ens hund. Inte mellan förare och hund då, utan i hunden själv av typen åsnan mellan två hötappar. Använder man sig av belöning och korrigering istället så tar man bort den ena hötappen och konflikten för hunden försvinner.

Du är för påverkad av humanpsykologi.

Exakt! Varför ska hunden komma till mig om det är roligare att äta kattbajs? Den måste tjäna på att komma till mig, dvs beröm OCH undvikande av obehag.[/QUOTE]

Om du inte kan få din hund att tycka att det är lönsammare att komma till dig, än att äta kattbajs, då tycker jag att du har misslyckats i din utbildning av din hund.

Och harar och annat vilt fixar jag plättlätt med skvallerövningar, utan ett enda hårt ord.

Roligare har jag däremot aldrig sagt att man ska vara.

Tycker man att obehag och straff är ett måste i hunduppfostran så anser jag att man är inkompetent.[/QUOTE]

Straff är helt förkastligt och jag skulle aldrig syssla med detta. Däremot korrigering - gör om, gör rätt. BERÖM. Straff är något helt annat och det hör inte hemma inom hundvärlden enligt mig.

Jag tror långt ifrån att det går "plättlätt" att skvallerträna bort min hunds (eller många andra hundars) mycket kraftiga jaktinstinkt. Men du är jättevälkommen att prova, du skulle bli min nya hjälte!:laugh:

Visst har jag mycket kvar att lära, men inkompetent efter att jag skrivit ett inlägg tycker jag är väl hårt.

Jag kan också ge en annan aspekt på obehag för det har fler användningar än just i bestraffande syfte. Obehag kan vara stärkande och uppbyggande för hunden. Låter hur konstigt som helst innan man förstår mekanismerna bakom. Jag var själv väldigt skeptisk till en början.

Obehag i sig behöver inte definieras vidare. Att hunden tycker något är obehagligt kan bero på rädsla eller osäkerhet. En hund som är rädd för soptunnor upplever obehag i varje möte med soptunnan. Den blir skraj och vill helst undvika eller kanske skälla ut soptunnan. Om vi inte låter hunden vika undan utan står kvar vid soptunnan tills hunden överkommit rädslan och vågat sig fram så upptäcker den att tunnan inte är farlig och hunden växer markant. Den vågade och den dog inte. Den tog sig över tröskeln och kom över på andra sidan starkare. Samma princip gäler för allt våra hundarn är rädda för. De upplever obehag, men vi utsätter dem ändå för folk, bussar, bilar, trappor för att vänja dem och göra dem säkrare och starkare så de slipper uppleva obehaget igen. Naturligtvis måste det läggas på hundens nivå så att det vi utsätter dem för är precis vad de klarar av. Tröskeln som hunden ska ta sig över får inte vara för hög.

Ska man relatera till människan så fungerar KBT på samma vis.

:D Sorry, men det blev en lite skojig bild.

Du behöver inte ha hunden på andra sidan kommunen för att träna inkallning. Det går alldeles utmärkt att befästa med kopplad hund.

Börja med inkallning från köket till vardagsrummet, fortsätt med att öka störningen med att träna inkallning i trädgården, eller inom inhängnat område.
Ge hunden en anledning att söka din kontakt, inte tvärtom att du söker hans.

Nu har jag en hund som nog borde få Nobelpriset i ekonomi...

Han vet sååå väääl skillnaden mellan att "nu tränar vi detta" och "nu är vi på promenad". Inkallningen fungerar mycket bra nuförtiden...hemma, på klubben, på gården, i parken, i skogen...när man tränar den. Dvs, sätter honom, går ifrån och kallar. Låter man däremot honom vara den som "går ifrån", om så bara en meter...så är det kört. Så snart han får en annan tanke är det kört. Han tycker lekarna är roliga, godiset gott, matte är viktigast i världen (förföljer mig mellan rummen här hemma) - men blir som blockerad om han får nos på något eller bara känner vinden i pälsen. Alla försök att kalla in blir ett misslyckande - helst låter jag bli (annars tränar jag ju bara att han inte ska komma?).

Kontaktövningar fungerar utmärkt, han har börjat förstå det där med att fråga om lov innan han springer ut på en gräsmatta eller in i en buske. T.o.m. dragandet i kopplet har han förstått att han ska söka ögonkontakt med oss för att få komma framåt. Så det är nog helt enkelt så att han skiter i oss. (Och, ja. Jag har provat att gömma mig. Jag gömmer mig varje dag. Han springer förbi på fyra meters håll "Jasså, där var du)

Så, jag gör nog fel. Helt enkelt. :crazy:
(Jo, det är en rolig bild. Hade jag inte varit mitt uppe i den hade jag skrattat åt migsjälv där ute i skogen.)

Nej, det är en väldigt seglivad fördom att hunden lyder för att undvika obehag. Metoden på belöningar och korrigeringar bygger på att höja motivationen för det önskvärda beteendet och sänka den för det önskvärda. Ett nej är också en korrigering. Folk tror att hundar som tränas på det viset går runt och är kuvade och tryckta, men det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Även här bygger det på samarbete med hunden, men med klara besked om vad som är rätt och fel. Det anser jag är den absolut mest schyssta metoden mot hunden för de slipper hålla på och gissa sig till vad föraren vill. De blir glada och trygga för man får heller inte glömma att det läggs stor vikt vid förtroende från hunden gentemot föraren. Man kan inte bara gå ut och korrigera hunden och tro att allt blir bra. Förtroende skapar man dock inte genom att vara en rolig lekgubbe. Det görs genom att man är en vänlig, men bestämd förare.

.

Jag håller helt klart med om detta. Många tror att korrigering måste vara något jättenegativt. Jag vill hellre ha en hund som är söker på vad som är tillåtet än en osäker hund som inet vet vad matte vill, vad får den gör och inte får göra... osv

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart treåriga hane (varit verksam inom avel) har en ovana som jag blir galen på. Han ska pissa KONSTANT eller ja, det ska revir...
Svar
11
· Visningar
1 345
Senast: Fragile
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 427
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
5 184
Senast: Grålly
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka... 2
Svar
22
· Visningar
7 317
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka